Aviseringar
Rensa alla

Gå ner i vikt !


shuna

Cobrak:

Fast alltså, va? Man vill ju få bort sötsuget, och då hjälper det inte att ersätta sockerberikad dryck med annan dryck som framkallar och triggar igång sötsug. Det bästa är att utesluta sådant helt.

Så länge sötsuget finns där kommer det vara svårt att motstå läsk, särskilt om man har utvecklat ett beroende för det. Det i sig kan leda till att man fortsätter att dricka läsk, kanske till och med mer än tidigare pga abstinens, vilket i sig kan leda till viktuppgång.

"Va?" på dig själv. Menar du att man även måste utesluta frukt ur sin kost för att frukt är sött och därav "triggar igång sötsug"?

Lightläsk har enligt studier inte annan effekt på kroppsvikten än vad vatten har. Du kanske borde kolla upp det?


   
SvaraCitera
Luigi
Ämnesstartare

shuna:

"Va?" på dig själv. Menar du att man även måste utesluta frukt ur sin kost för att frukt är sött och därav "triggar igång sötsug"?

Lightläsk har enligt studier inte annan effekt på kroppsvikten än vad vatten har. Du kanske borde kolla upp det?

Testade en light läsk efter gymmet vi for till Coop den smakade gott och ska nog köpa sen nån på helgen men åt förut typ 2 chipspåsar varje helg och ibland efter skolan har inte gjort det på 2 veckor och känner mig inte lika illamående längre


   
SvaraCitera

Tricket med att gå ner vikt:

Ät mindre kalorier
Rör på dig mer

Jag har följt det här mindsettet eller vad man ska kalla det och sen i höstas har jag gått ner ca 16 kg.
Det är viktigt att väga sig en gång i veckan regelbundet, innan du dricker eller äter något och
gå på toa om du kan innan du väger dig för optimalt resultat.

Förresten så är det nog inte möjligt att gå upp två kilo på en dag, det går dock att gå ner / upp 1kg i veckan vilket
är ganska rimligt och det är något jag rekommenderar att du siktar på.

Jag är ungefär lika lång som du (187cm) och jag vägde lite mer än vad du gör nu. Jag vägde ca 110kg i Oktober / September.
Nu väger jag ca 94kg och jag siktar på att väga 85kg.


   
SvaraCitera
Cobrak

Lazarus
Det är viktigt att väga sig en gång i veckan regelbundet, innan du dricker eller äter något och
gå på toa om du kan innan du väger dig för optimalt resultat.

Varför?


   
SvaraCitera
Cobrak

shuna:

"Va?" på dig själv. Menar du att man även måste utesluta frukt ur sin kost för att frukt är sött och därav "triggar igång sötsug"?

Lightläsk har enligt studier inte annan effekt på kroppsvikten än vad vatten har. Du kanske borde kolla upp det?

Jag påstår inte att det är ett måste, utan att det är ett bättre alternativ att undvika det. Och ja, frukt kan trigga sockersug.

Det stämmer inte överrens med de studier jag följer.


   
SvaraCitera
Cobrak

Jag har själv varit i den situationen pga mat- och sockerberoende, varav min hälsa blev extremt lidande. Fick till slut hjälp av en professionell dietist som jobbar med både kost och missbruk. Jag gjorde så här:

1) Tog reda på varför jag åt som jag gjorde. Låg det känslor bakom? Var det ett sätt att fördriva tiden och tillfredsställa hjärnan?

2) Ändrade min kost. Jag började äta liberal LCHF(Low Carbs High Fat), varav jag uteslöt allt socker(inklusive lightprodukter) och minskade mängden kolhydrater då kolhydrater, snabba såväl som långsamma, bryts ned i magen till enkla sockerarter. Sockret tas upp i blodet och höjer blodsockret, vilket ökar produktionen av hormonet insulin, vilket är kroppens mest fettlagrande hormon. Insulin produceras i bukspottskörteln. I större mängd förhindrar hormonet fettförbränning och lagrar in överskott av näring i fettceller. Det kan efter en tid (någon timme) leda till ett underskott av näring i blodet vilket skapar hungerkänslor, och s.k. sötsug, varefter man ofta äter mer. Sen startar processen igen, en ond cirkel med viktuppgång som resultat.

Utöver kolhydrater i form av rotfrukter och grönsaker inkluderade jag allt från kött, bönor, naturligt fett, ovanjordsgrönsaker, mejeriprodukter(de fetaste alternativen), nötter, bär och frukt i min kost.

Det minskade mitt sötsug och min konstanta hunger, gav mig bättre värden och gjorde mig piggare vilket gjorde att jag orkade mer, både psykiskt och fysiskt. Det underlättade även mina sömnproblem.

3) Började röra mer på mig. Då talar jag inte om intensiv träning på gym, utan mer om promenader varav jag även undvek att åka buss eller bil om jag kunde. Sen började jag med lätt träning. Jag säger inte att mycket träning är fel, utan att det finns annat som man måste prioritera först för att träningen ska bli lyckad.

Allt som allt vill jag säga att det finns många faktorer som spelar in både gällande övervikt och viktnedgång, och man måste bryta ner dem bit för bit. Sedan får man inte glömma att det är en livsstil man måste ändra och jobba på, och det tar tid. Snabba lösningar fungerar inte och kommer aldrig att göra.

Sedan kommer det alltid finnas folk som säger olika när det kommer till viktnedgång, men de förändringar jag har gjort har i alla fall hjälpt mig. Skulle själv rekommendera att du tar hjälp av en dietist.


   
SvaraCitera

Skippa skitmaten och läsken. Planera vad du ska äta och ät rätt saker. Och såklart träna på rätt sätt


   
SvaraCitera
Kneg
 Kneg

Om lightläsk är så jävla nyttigt och har samma påverkan som vatten, drick då vatten för i helvete. Du slipper fräta på tänderna samt eventuell missfärgning av all läsk, och du kommer känna dig och må mycket bättre i längden. 

För det första måste du veta på ett ungefär hur många kalorier du förbränner varje dag (alltså hur många kalorier din kropp behöver ha för att hålla sig på ”maintenance”). Det kan du räkna ut med den här kalkylatorn:
https://www.bodybuilding.com/fun/macronutcal.htm

För att gå ner i vikt behöver du äta mindre kalorier än din maintenance. Min ligger till exempel på 2074 kalorier per dag, och för att gå ner i vikt måste jag äta 1659 kalorier per dag. Du kan också räkna ut hur mycket kalorier du måsta äta för att gå ner i vikt i samma kalkylator, det finns som alternativ. Därför är det också bra att du börjar skaffa dig en koll på hur många kalorier du konsumerar under dagen, och att du håller dig vid den gräns som du har satt för att gå ner i vikt. Om du verkligen är seriös med att tappa extra kilon kan du installera en app där du skriver in vad du ätit under dagen och sedan räknar appen ihop allt för dig.

Slutligen måste du börja med någon form av regelbunden fysisk aktivitet. Jag emphaserar regelbunden, för det är det viktigaste som finns i all form av träning. Consistency is key, vare sig det gäller kalorier eller springa 3 gånger i veckan. Du ska börja med HIIT cardio, som står för High Intensity Interval Training. Det är mycket effektivare än vanlig cardio som att springa på löpband, och jag har för mig att på 20 minuter av HIIT förbränner du lika mycket som du skulle gjort av 40 minuters jogging. Sök upp det på youtube och googla runt lite på fördelarna med det. Själv hade jag det som rutin förra sommaren och körde 3-4 gånger i veckan a la 20 minuter där jag sprang och gick ner runt 9kg på en och en halv månad. Kort sammanfattat innebär det att du utför en fysiskt krävande aktivitet på runt 85-100% av din fullständiga kapacitet, alltså till exempel att du springer allt vad du har i 20 sekunder för att sedan vila 1 minut, springa 20, etc, etc.


   
SvaraCitera

Cobrak:

Varför?

Hur ska du annars se om du gör framsteg eller inte? Att bara kolla sig i spegeln och anta att man går ner i vikt är inte optimalt och tar mycket längre tid att se resultat på.


   
SvaraCitera

Lazarus:

Hur ska du annars se om du gör framsteg eller inte? Att bara kolla sig i spegeln och anta att man går ner i vikt är inte optimalt och tar mycket längre tid att se resultat på.

Men "gå på toa om du kan innan du väger dig för optimalt resultat" är inte logiskt.


   
SvaraCitera
Cobrak

Lazarus:

Hur ska du annars se om du gör framsteg eller inte? Att bara kolla sig i spegeln och anta att man går ner i vikt är inte optimalt och tar mycket längre tid att se resultat på.

Det är betydligt mer givande att väga sig med jämna mellanrum. Visserligen kan det vara bra att hålla lite extra koll på vikten i början, men att jämt och ständigt, vecka efter vecka, ställa sig på vågen är bara onödigt. 


   
SvaraCitera
evene

Nej läsken ger dig inte energi. Förlåt om jag är hård men det är bara en ursäkt för att du ska få dricka läsk. Det enda som händer är att du blir pigg en snabbis sen blir du lika trött som innan.

Så dra ner på skräpmat och rör på dig, inte så avancerat.


   
SvaraCitera
evene

Luigi:

Dricker oftas typ kanske 1 elr 2 pepsi burkar i skolan för att vara pigg men funkar pepsi max bättre?

Spelar ingen roll om du dricker light läsk. Blodsockret höjs ändå lika mycket


   
SvaraCitera
evene

shuna:

fast sötsuget bör liksom tillfredsställas av sötningsmedlen. enligt studier ger lightläsk inte viktuppgångar, till skillnad från sockrad läsk.

Enligt vilka studier?


   
SvaraCitera
shuna

   
SvaraCitera