Aviseringar
Rensa alla

Gå ner i vikt under sommarlovet.


Panda:

I stort sett alla människor i västvärlden får i sig en stor mängd energi i form av mättat fett och snabba kolhydrater, inget konstigt med det.

Jag har knappast sagt att det är konstigt, det enda jag sgat är att det inte skadar att välja andra källor för näring.

Panda:

Det är skadligt då det kommer få honom att gå ned i vikt. Något en växande kille på 60kg knappast behöver göra.

Det behöver det ju knappast göra.


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

Jag har knappast sagt att det är konstigt, det enda jag sgat är att det inte skadar att välja andra källor för näring.

Det du har sagt är att man bör undvika snabba kolhydrater och mättade fetter. Å visst, så länge man kan fylla den kvoten med andra energikällor är det ju lugnt. Problemet är att det inte är så lätt i praktiken.

Blivande_japan:

Det behöver det ju knappast göra.

Jo, det är precis vad som händer.


   
SvaraCitera

Panda:

Det du har sagt är att man bör undvika snabba kolhydrater och mättade fetter. Å visst, så länge man kan fylla den kvoten med andra energikällor är det ju lugnt. Problemet är att det inte är så lätt i praktiken.

Som sagt finns det fler typer av fetter än mättade... [rolleyes]

Panda:

Jo, det är precis vad som händer.

Du vet inte vad killen äter i nuläget, därmed kan du inte veta hur det skulle påverka hans vikt om man drog ner på snabba kolhydrater och mättade fetter. [smile]


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

Som sagt finns det fler typer av fetter än mättade...

Du tycker han ska byta ut pizzan mot en påse nötter?[rolleyes]

Blivande_japan:

Du vet inte vad killen äter i nuläget, därmed kan du inte veta hur det skulle påverka hans vikt om man drog ner på snabba kolhydrater och mättade fetter.

Jag vet att en genomsnittlig person tar in över 25% av sitt dagliga energibehov i form av snabba kolhydrater och mättade fetter. Det vore dumt att anta annat, även om just denne killes intag är lägre än så är det fortfarande en stor del.

Du tycker fortfarande han ska lägga ned med mättade fetter och snabba kolhydrater?


   
SvaraCitera

Panda:

Du tycker han ska byta ut pizzan mot en påse nötter?

Nu är kanske inte ett helt mål mat något man byter ut mot en påse nötter...

Panda:

Du tycker fortfarande han ska lägga ned med mättade fetter och snabba kolhydrater?

Jag har aldrig sgat att han ska "lägga ner" sitt intag av de två källorna, vad jag sagt är att det inte skadar att äta mindre mättade fetter eller snabba kolhydrater.

Om du tittar på exmepelvis livsmedelsverkets rekomendationer så är det rekommenderade intaget av mättade fetter och transfetter 10% av energiintaget och detsamma gäller socker.

Att man äter mindre mättat fett behöver inte innebära att man äter mindre fett, man kan som sagt äta omättade fetter.


   
SvaraCitera

Xisco:

Jag är 169

[cute][cute]


   
SvaraCitera

[bigsmile]


   
SvaraCitera

Pickaboo:

[cute][cute]

? [sad]


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

Nu är kanske inte ett helt mål mat något man byter ut mot en påse nötter...

Jag gör det. Men tror inte det är för alla.

Blivande_japan:

Jag har aldrig sgat att han ska "lägga ner" sitt intag av de två källorna, vad jag sagt är att det inte skadar att äta mindre mättade fetter eller snabba kolhydrater.

Men det finns verkligen ingen tillräckligt stark anledning för att välja bort dem.


   
SvaraCitera

Panda:

Men tror inte det är för alla.

Det tror inte jag heller.

Panda:

Men det finns verkligen ingen tillräckligt stark anledning för att välja bort dem.

Stort intag av mättade fetter leder bland annat till ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar och snabba kolhydrater leder till instabilt blodsocker och ökar risken för diabetes typ II.

Sen kan man ju tycka att det inte är skäl nog om man vill. [rolleyes]


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

Sen kan man ju tycka att det inte är skäl nog om man vill.

För en 14-årig kille med en någorlunda aktiv livsstil och en balanserad kost är detta verkligen inget att oroa sig för. Man bör i stället se till att kroppen får i sig allt det den behöver för att växa.


   
SvaraCitera

Panda:

För en 14-årig kille med en någorlunda aktiv livsstil och en balanserad kost är detta verkligen inget att oroa sig för.

Diabetes har mig veterligen inte alltid att göra med hur aktiv livsstil man har.


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

Diabetes har mig veterligen inte alltid att göra med hur aktiv livsstil man har.

Du rekommenderar alltså en 14-årig kille att sluta med mättade fetter och snabba kolhydraer p.g.a. den överhängande risken att drabbas av typ 2 diabetes? [party]
Diabetes typ 2 hos normalviktiga personer under 20år är i stort sett icke existerande.


   
SvaraCitera

Promenera längre sträckor en gång istället för flera små rundor.
Fett förbränns som bäst vid låg aktiv puls. Typ halvjoggning eller power walks.

Du kan strunta i läsken, men annars tycker jag du inte behöver ändra på kosten i och med din unga ålder.


   
SvaraCitera

Panda:

Du rekommenderar alltså en 14-årig kille att sluta med mättade fetter och snabba kolhydraer

Ursäkta men var har jag uppmanat honom att helt SLUTA äta mättade fetter och snabba kolhydrater? Har du dyslexi eller är du bara dum i huvudet?


   
SvaraCitera