Aviseringar
Rensa alla

Gå på gymnasium i Norge


Ämnesstartare

Hejsan, jag är intresserad av att byta gymnasium och plugga i Norge istället. Och de jag är fundersam över är hur kraven är, då tänker jag grundämnen och så, vi säger att jag vill gå en samhällsinriktning, måste jag spendera ytterligare ett år och kanske läsa in massa grundämnen och så där då? Jag vill alltså inte bli en utbytesstudent, jag planerar att flytta helt och hållet och bo där istället.

Sen är jag lite fundersam över de här med studentlägenheter, hur mycket kostar de och bo i en sån? Finns de inte nått sätt att staten hjälper och betala osv. eftersom jag kommer inte riktigt ha nått ställe och bo på där.

MVH/ Andreas


   
Citera
Ämnesstartare

Lakritzc:

Hejsan, jag är intresserad av att byta gymnasium och plugga i Norge istället.

Får jag ställa den ytterst adekvata frågan - varför?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Irrelevante:

Får jag ställa den ytterst adekvata frågan - varför?

Har vänner och familj där uppe, plus att jag älskar stället, dess värre vad jag tycker jag inte samma om där jag bor nu...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lakritzc:

Har vänner och familj där uppe, plus att jag älskar stället, dess värre vad jag tycker jag inte samma om där jag bor nu...

De har inte möjlighet att hjälpa dig med det här praktiska du talar om, exempelvis bostaden? För övrigt misstänker jag att studentlägenheter överlag är avsedda för studenter, alltså personer som läser vid universitet och högskola.

Det jag skulle "oroa" mig mest för är huruvida det ens är möjligt för dig att läsa gymnasiet i Norge och vem som skulle finansiera dina studier där. Du måste nog ha ytterst särskilda skäl för att din hemkommun i Sverige - som betalar dina svenska gymnasiestudier - skall betala motsvarande utbildning i Norge och jag ser inte något direkt skäl till varför Norge skulle vilja vara villigt att finansiera dem heller.

Jag vet inte vart någonstans du bör vända dig, möjligen kan din studievägledare på din nuvarande skola svara på vissa frågor, alternativt hänvisa dig vidare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Som Svensk medborgare har jag ju rätt och bosätta mig i Norge, har läst att man behöver bara prata lite med skattemyndigheterna och så, så ska jag kunna bo i Norge som norsk medborgare, och då gäller väl de samma för mig och gå i skolan där som vilken som helst?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Irrelevante:

skall betala motsvarande utbildning i Norge och jag ser inte något direkt skäl till varför Norge skulle vilja vara villigt att finansiera dem heller.

Öh, för att han då skulle bli norsk medborgare?

Är ju knappast något ovanligt att folk flyttar mellan nationsgränserna under sin studietid.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Haha, guleböj.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

z i n:

Öh, för att han då skulle bli norsk medborgare?

Primo. Var - exakt - i trådskaparens inlägg står något om medborgarskap?
Secundo. Skulle trådskaparen bli norsk medborgare per automatik bara för att han förlägger sina gymnasiestudier till Norge?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Irrelevante:

Skulle trådskaparen bli norsk medborgare per automatik bara för att han förlägger sina gymnasiestudier till Norge?

Har läst på mig lite nu.

När jag söker skola i Norge och går där, blir jag folkbokförd i Norge, och på så pass får jag gå i skola där. Och eftersom Norge är underbefolkat är de konstant jakt på elever, för att skolan ska kunna överleva, så man får många förmåner, till exempel dem betalar eventuella studielägenheter för att eleven ska kunna bo och gå i skolan. Sen rätt höga studiebidrag. De är en fördel att gå i skolan i Norge både ekonomiskt och för klokt tänkande.

Jag tror de enda som behövs är ens förälders godkännande med tanke på att när föräldern är bokförd i sverige och ungen i norge så tappar föräldern en viss del av vårdnaden och staten står för eventuella vårdnadskostnader.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lakritzc:

Har läst på mig lite nu.

Tjewsigt. Får önska dig stort lycka till. [smile]


   
SvaraCitera

Hur ska det gå med språket och uppsatser? Kan du flytande norska?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

uppenbar:

Hur ska det gå med språket och uppsatser? Kan du flytande norska?

Jag får gå extra kurser bara, de blir som när en invandrare söker i Sverige.


   
SvaraCitera

Lakritzc:

Hejsan, jag är intresserad av att byta gymnasium och plugga i Norge istället. Och de jag är fundersam över är hur kraven är, då tänker jag grundämnen och så, vi säger att jag vill gå en samhällsinriktning,

Som svensk har du samme rettigheter til å gå på nrosk gymnasieskole som en nrodmann. ( og motsatt, vi har samme retter i sverige). Du ansöker til norsk gymnasieskole.

Du har altså både upphållstillstånd og rätt til å bli antagen på norsk gymnasieskola i Norge som svensk. Ansökningstiden i Norge er 1 mars. Ta kontakt med inntakskontoret (intagningskansliet) i den norske kommunen allerede nå. Søk etter inntakskontor på google. Ring eller send e-mail. +47 og tlf nummer.

Tror ikke du behøver folkebokføre deg i Norge om du går på skole der, ettersom du har rett til å bo der anyway. Men du kan jo.

http://www.vilbli.no kan du lese mer om gymnasieskolen (videregående skole) i Norge. Samhällsprogrammet heter Studiespesialiserende/almenn i Norge. Og om du har gått Åk1 samhäll i Sverige kan det være mulig å søke direkte til VG2 (Åk2) i Norge tror jeg. Prat med inntakskontoret om hva som er best! Skolen er byggd opp på omtrent samme sett. Man velger inriktning på VG2 i Norge, slik som i Sverige.

Send PM om du har spørsmål/frågor!


   
SvaraCitera

menade att du måste kontakta inntakskontoret (intagningskansliet) i det norska länet (fylket), inte i kommunen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera