Aviseringar
Rensa alla

gå på socialbidrag??


Ämnesstartare

jag går själv på a-kassa, söker nytt jobb så fort ja kan. så de tycker jag är okey. Sen finns de ju folk som inte alls vill jobba och går på socialbidrag som resten av folket betalar via skatt...
Vilket känns riktigt fel.
vad tycker du ni om folk som lever på bidrag, socialen..??


   
Citera

Unleash:

finns de ju folk som inte alls vill jobba och går på socialbidrag som resten av folket betalar via skatt...

De flesta gör det motvilligt, varför ska man då vara 'tacksam' gentemot dessa? Dessutom betalar man ju själv skatt när man köper diverse varor.


   
SvaraCitera

beror på, vissa hade nog kunnat få ett jobb, andra skulle nog egentligen behöva vara förtidspensionärer för att dom är så sjuka o konstiga


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Unleash:

vad tycker du ni om folk som lever på bidrag, socialen.

Inget speciellt så länge de bara gör de tillfälligt. Den som däremot är fullt frisk och gör det för att denne inte vill jobba eller är extremt kräsen över vilka jobb denne tar bör alla bidrag dras in för snarast.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

men som sagt. man ska va glad om man har ett jobb i dagens läge, även om de inte är fast.


   
SvaraCitera

Unleash:

vad tycker du ni om folk som lever på bidrag, socialen..??

söker man jobb och går på socialen under tiden är det väl lugna puckar. får man inget jobb så får man inte. dagens sverige.


   
SvaraCitera

Beror på varför de går på soc, fattiga är de hursomhelst.


   
SvaraCitera

Satsa 385 miljarder kronor per år på en medborgarlön på 5000kr och justera bidragssatserna. För att finansiera detta kan man beskatta lite hårdare och slopa försvaret. Sverige gör ändå inget med ett försvar. Det finns ingen reell hotbild, alltså kan inte upprätthållandet av ett 50 miljarders projekt per år berättigas.


   
SvaraCitera

låter asnice, skall nog börja med[cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om någon behöver socialbidrag så är det JAG

Har inte ens rätt att jobba där jag bor. I win


   
SvaraCitera

Vare sig man jobbar eller inte, vare sig man söker jobb eller inte, så ska man ha socialbidrag om man behöver dem för att leva ett värdigt liv.


   
SvaraCitera

jagharenkattunge:

Satsa 385 miljarder kronor per år på en medborgarlön på 5000kr och justera bidragssatserna. För att finansiera detta kan man beskatta lite hårdare och slopa försvaret.

Tror en medborgarlön faktiskt är billigare än det nuvarande bidragssystemet - men det man får se är ju att det faktiskt inte rör sig om en kostnad att ge ett fast basbelopp till en som redan har jobb - de skattar ju ändå bort det.

Är du miljöpartist eller vad? [cute]

OnT:
Alla har, oavsett orsak, rätt till liv, och då inkluderas det som behövs för att de ska överleva. Man kan tycka att det är fel att människor som faktiskt kan jobba och inte gör det får leva, men jag ser ärligt talat att det är något man får ta. De flesta vill inte leva på minimexistensnivå, de vill tjäna bra, arbeta och vara en del av samhället - de som är hemma och lever på socialbidrag mår sällan särskilt bra, har ingen fast umgängeskrets eller dylikt.


   
SvaraCitera

Anarkandi:

Tror en medborgarlön faktiskt är billigare än det nuvarande bidragssystemet - men det man får se är ju att det faktiskt inte rör sig om en kostnad att ge ett fast basbelopp till en som redan har jobb - de skattar ju ändå bort det.

Ja, precis så tänker jag. Plus att det inte blir lika mycket kostnader för behandling av bidragsärenden på det sättet och de som har det dåligt ställt från början slipper mycket av besväret(inkluderat oron och skammen) av att behöva SÖKA hjälp. Jag tycker helt ärligt att varje mänska ska kunna leva utan att oroa sig och stressa över sin egen och de anhörigas överlevnad. Att förlora sitt jobb är en oerhörd smäll och för många känns det lika skamset som att bli våldtagen att gå till arbetsförmedligen och socialen för att söka hjälp. Det säger ganska mycket om den kultur och attityd vi har gentemot arbetslösa och jag tycker det är väldigt fel. Men precis, det är ingen större kostnad, bara en omfördelare av resurser.

Anarkandi:

Är du miljöpartist eller vad? [cute]

Nej, jag har egentligen ingen partitillhörighet. Jag är litet av en idealist som försöker se drastiska, men realistiskt genomförbara ändringar i systemet som det är nu, för dess bäst före datum känns väldigt nära, om inte redan passerat. Det är också svårt för någon som säger sig vara anarkist att också identifiera sig med ett parti utan att vara en hycklare.

Anarkandi:

Alla har, oavsett orsak, rätt till liv, och då inkluderas det som behövs för att de ska överleva.

Precis.

Anarkandi:

Man kan tycka att det är fel att människor som faktiskt kan jobba och inte gör det får leva, men jag ser ärligt talat att det är något man får ta.

Jag tycker att liv och välmående är en grundrättighet man ska ha som mänska, därför kan jag inte säga att det är fel att någon får leva.
Däremot tror jag att så gott som alla verkligen vill jobba. Jag själv studerar och klarar mig på CSN, men jag jobbar också på sidan om för att jag känner att jag bidrar med någonting då och för att det är väldigt stimulerande. En god arbetsdag är något av det bästa som finns och det hjälper mig att må bra!

Vill också tillägga att jag tycker det är avundsjukepolitik att hacka på de få som lyfter bidrag för att de inte jobbar och att fokus istället borde ligga på de mänskor i samhället har oskäligt stora inkomster i förhållande till sin arbetsinsats och de är många och tillgångarna stora. De som lyfter bidrag är redan utsatta och det behövs definitivt inte mera tyngd på deras axlar. Och jämför man vad några procent hårdare beskattning skulle innebära för de med oskäligt höga inkomster i förhållande till vad ett indrag av bidrag skulle göra för statens budget, så tror jag att man snabbt skulle kunna konstatera att fokus ligger fel.

Anarkandi:

De flesta vill inte leva på minimexistensnivå, de vill tjäna bra, arbeta och vara en del av samhället - de som är hemma och lever på socialbidrag mår sällan särskilt bra, har ingen fast umgängeskrets eller dylikt.

Precis. Och även om man skulle garantera folk ett värdigt liv över minimiexistensnivå, så skulle de allra flesta inte må bra om de inte fick jobba.


   
SvaraCitera

XTYLE:

Om någon behöver socialbidrag så är det JAG

Har inte ens rätt att jobba där jag bor. I win

Nej. Är man så korkad att man köper en iPhone och även andra onödiga ting bland det första man gör när man flyttar till ett nytt land med begränsat kapital så får man stå sitt kast. [zzz]


   
SvaraCitera

Helt rätt, sånna som dig som anstränger sig för att få jobb är värda socialbidrag. Lycka till


   
SvaraCitera