Aviseringar
Rensa alla

Gå till psykolog?


Ämnesstartare

Det är såhär, att jag är en person som har väldigt svårt att öppna mig för andra. Alltså, prata öga mot öga om "djupa" saker, t.ex. hur jag mår, när jag är ledsen och sådant.

Min pappa är alkoholist, och emellanåt mår jag mycket dåligt över det här, fast det vet typ ingen om eftersom jag inte pratar om det med någon och inte visar det på något sätt. Jag är väldigt duktig på att hålla mina känslor inom mig

Jag har funderat ett tag nu på att gå till en psykolog/skolkuratorn, men jag vet inte riktigt om jag vågar, för det känns som att jag inte kommer kunna öppna mig för honom/henne heller, så kommer det inte löna sig.

Är det någon som varit/är i samma situation? Om du var i den situationen men sen gick till psykolog till slut ändå, snälla berätta hur det var!


   
Citera

Prata med ett träd, lika givande ungefär.


   
SvaraCitera

downandup:

Är det någon som varit/är i samma situation?

nej det har jag inte, men om du funderar på att gå till en psykolog och skulle Vilja det så tycker jag inte du ska hindras av att du kanske inte vågar, de är vana vid att folk har svårt för att öppna sig och han/hon kommer inte tvinga dig till något och säkert göra det "bekvämt" för dig.

gå till skolkuratorn/en psykolog och testa och se, det lönar sig ju att prova såklart.


   
SvaraCitera

Vad har du att förlora på att försöka?


   
SvaraCitera

downandup:

Är det någon som varit/är i samma situation? Om du var i den situationen men sen gick till psykolog till slut ändå, snälla berätta hur det var!

Jag vågade inte göra det först. Men tillslut gjorde jag det. Jag började hos skolkuratorn, det var med "normala" problem (som ensam i skolan), men inte ens det vågade jag säga! Så det jag sa var att jag tyckte det var mycket i skolan.. läxor och arbeten. Sedan bara flöt det in på att det var mer än så.

Det är helt klart en av de bästa saker jag gjort för mig själv. Efter det har jag gått hos andra psykologer och jag känner verkligen hur jag har kommit framåt! Jag öppnar mig fortfarande inte för folk hur som helst om hur det är, men de som kommer mig nära inpå livet får veta, efter ett tag.


   
SvaraCitera

downandup:

Jag är väldigt duktig på att hålla mina känslor inom mig

Det är jag också, och när jag gick till kurator slutade det väl oftast med kallprat eftersom jag aldrig riktigt ville öppna mig. Hade inte jag varit så motsträvig hade det nog gått bättre. Tror att det kan hjälpa en om man själv vill.


   
SvaraCitera

För mig har det ej varit särskilt givande men tycker nog ändå att du ska ge det en chans. Och faktumet att man ej har lätt att öppna upp sig ska inte vara ett problem då de är utbildade till att ställa "rätt frågor".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag vet att jag inte har någonting att förlora, men det är ändå något som hindrar mig. Jag kanske inte vinner något på det heller?
Kostar det pengar att gå till psykolog?
Min skolkurator verkar nämligen helt dum i huvudet.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera