Aviseringar
Rensa alla

Gå upp i vikt efter banting


Ämnesstartare

En lite fråga bara.
Måste man gå upp 2kg i vätska efter man har "bantat" eller är det bara när man har hårdbantat?
Jag har inte bantat i den bemärkelsen, utan mest hållit mig på 1300 kcal om dagen för att få en jämn viktnedgång.
När jag nu snart har nått min målvikt och vill behålla den, kommer jag gå upp två kilo i vätska bara? Annars får jag väl gå ner två kilo till.

För det är något jag har hört och vill därmed bara få det bekräftat.


   
Citera
Ämnesetiketter

Jag bekräftar, ligg med mig nu [cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lite googlande gav: "1 gram kolhydrater binder 2,7 gram vatten", har du ätit mindre kcal har du förmodligen ätit mindre kolhydrater också och börjar du äta som du gjorde innan lär du gå upp det (om du inte slutar med kolhydrater eller vatten då)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men då väger du ju 2 kg i vatten, inte fett, och det är väl ändå det du bryr dig om? Så skit i siffrorna och att du innehåller lite extra vatten bara så slipper du banta ännu mera


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iversonn:

För det är något jag har hört och vill därmed bara få det bekräftat.

Det står i proportion till din muskelmassa. Jag antar att du är ganska liten just nu? Det beror också på hur du tränat och vilken typ av mat du ätit senaste dygnen.

Det är dessutom inte vatten som lägger sig under huden utan det är en glykogenbindning på insidan av dina muskler och det syns därmed inte på samma sätt som 2kg av "något annat".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Secrit:

Jag antar att du är ganska liten just nu? Det beror också på hur du tränat och vilken typ av mat du ätit senaste dygnen.

Jag tränar i princip ingenting, cyklar till skolan 20 minuter om dagen.
Är 171 cm och väger 58 kg. Noll muskler i princip.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iversonn:

Jag tränar i princip ingenting, cyklar till skolan 20 minuter om dagen.
Är 171 cm och väger 58 kg. Noll muskler i princip.

2kg är troligen i överkant.
Du har inte så mycket muskler som kan hålla vatten och eftersom att du varken tagit ut dig rejält på någon typ av konditionsträning eller använt "snabbkur" på 500kcal/dag är de förmodligen relativt fyllda redan.


   
SvaraCitera

Ending Jon:

Jag bekräftar, ligg med mig nu [cool]

Men va fan skrev jag det där för, nån mod som är snäll och tar bort mitt idiot-inlägg [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Secrit:

2kg är troligen i överkant.
Du har inte så mycket muskler som kan hålla vatten och eftersom att du varken tagit ut dig rejält på någon typ av konditionsträning eller använt "snabbkur" på 500kcal/dag är de förmodligen relativt fyllda redan.

Tack för svaret, då vet jag hur det ligger till 🙂


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera