Aviseringar
Rensa alla

Gå ur kyrkan även om man är döpt?


Ämnesstartare

Tjenare, som rubriken säger så är jag döpt.

Men grejen är att jag är ateist och blev döpt utan mitt godkännande, får man då gå ur kyrkan?

Och när får man göra det? Nu, När jag blir 18? Aldrig[chocked]???


   
Citera

ja du kan gå ur kyrkan


   
SvaraCitera

Japp, det är fritt fram för dig att säga adjö till kyrkan. Hur du gör kan du läsa här.


   
SvaraCitera

haha, kul om man inte kunde...


   
SvaraCitera

Tack för påminnelsen!


   
SvaraCitera

Okej, men Jesus Kristus kommer att bestraffa dig.
Killen kunde gå på vatten och göra vin av vatten.
VEM VET VAD HANS ONDA SIDA ÄR KAPABEL TILL!!11

Jag vågar iaf inte riskera, jag tänker fortsätta betala kyrkoskatten.


   
SvaraCitera

En utav de få icke sekulära sakerna kvar i Sverige, staten samlar in kyrkoskatten.

Edit:OnT: Ja det går alldeles utmärkt, gick ut för några år sedan.


   
SvaraCitera
Mario

Det är lätt! Ta reda på vilken församling du är medlem i. Skicka ett brev till dem med detta innehåll:

Jag begär utträde ur Svenska kyrkan.

Namn: Ditt Namn
Personnummer: ÅÅMMDD-xxxx (ditt fulla personnummer)
Datum: År-Månad-Dag.
Underskrift: (din underskrift)
Föräldrars namn och underskrifter: (dina föräldrars namn och underskrifter)

Är du under 18 år måste du tyvärr ha dina föräldrars godkännande. Samma dag du fyller 18 kan så kan du skippa den sista raden.

RakatKadaver:

Jag vågar iaf inte riskera, jag tänker fortsätta betala kyrkoskatten.

Jag undrar vad Tor och Zeus är kapabla till? [chocked]


   
SvaraCitera

Mario:

Jag undrar vad Tor och Zeus är kapabla till?

Du är ju polyteist. Det ser ju jag direkt.


   
SvaraCitera

RakatKadaver:

Jag vågar iaf inte riskera, jag tänker fortsätta betala kyrkoskatten.

Fy fan.
Man ska studera så det blir gratis.


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

Fy fan.Man ska studera så det blir gratis.

Jag vill påpeka att det är tackvare kyrkan som möjligheten gives att studera då kyrkan grundade och finansierade universiteten samt många skolor, exempelvis Uppsalas universitet.

Kyrkan är inte bara en tro, det är även en kulturell historia.


   
SvaraCitera

Byråkratjäveln:

Jag vill påpeka att det är tackvare kyrkan som möjligheten gives att studera då kyrkan grundade och finansierade universiteten samt många skolor, exempelvis Uppsalas universitet.

Jag vill påpeka att jag

1. Inte är så seriös.

2. Inte bryr mig nämnvärt.


   
SvaraCitera
Mario

Byråkratjäveln:

Jag vill påpeka att det är tackvare kyrkan som möjligheten gives att studera då kyrkan grundade och finansierade universiteten

Dock som teologiska institut. Kronan tog över finansieringen allt eftersom utbildningarna blev mer naturvetenskapliga.

Byråkratjäveln:

Kyrkan är inte bara en tro, det är även en kulturell historia.

Så är det, och då inkluderas givetvis även mörka sidorna med förtryck och massmord. Vi ska inte glömma historien, men de organisationer som varit med behöver inte fortsätta finnas kvar (särskilt inte när det för de flesta som arbetar kostar ett par hundra kronor i månaden, pengar som kan ges till exempelvis välgörande ändamål istället för till prästerskap och mission).


   
SvaraCitera

Mario:

Dock som teologiska institut. Kronan tog över finansieringen allt eftersom utbildningarna blev mer naturvetenskapliga.

Irrelevant.

Mario:

Så är det, och då inkluderas givetvis även mörka sidorna med förtryck och massmord. Vi ska inte glömma historien, men de organisationer som varit med behöver inte fortsätta finnas kvar (särskilt inte när det för de flesta som arbetar kostar ett par hundra kronor i månaden, pengar som kan ges till exempelvis välgörande ändamål istället för till prästerskap och mission).

Hur du associerar kyrkan med massmord förstår jag inte.

Men kyrkan är ett kulturellt arv som måste bevaras. Kyrkan står för moral och kunskap.

Vad kyrkans anställda ska ha för lön vill jag dock inte diskutera, det är kyrkans egen sak.


   
SvaraCitera
Mario

Byråkratjäveln:

Irrelevant.

Japp, lika irrelevant som vem som startade universiteten till att börja med. Det är vad som händer nu som spelar roll.

Byråkratjäveln:

Hur du associerar kyrkan med massmord förstår jag inte.

2 Kung 19:35:
"Den nat­ten drog Her­rens äng­el ut och tillin­tet­gjor­de 185 000 man. Nästa mor­gon låg de där al­la, döda."

1 Mos 7:23:
"Herren utplånade allt som fanns till på jorden, människor och fyrfotadjur, kräldjur och himlens fåglar: allt utplånades från jorden. Kvar blev bara Noa och de som var med honom i arken."

Så tänker jag förstås även på korstågen och häxjakterna som båda varade ett par hundra år, båda under kristen flagg. Fler krig finns men det känns meningslöst att lista allt här.

Byråkratjäveln:

Men kyrkan är ett kulturellt arv som måste bevaras. Kyrkan står för moral och kunskap.

Människors moral finns oberoende av övernaturlig tro. Det är absolut inte en anledning att bevara kyrkan. Människor gör gott hela tiden omkring oss i det sekulära samhället, där man hjälper alla oavsett livsåskådning.

Det kulturella arvet får kyrkorna en hel del pengar från staten för att bevara (men jag ifrågasätter att vi ärvt speciellt mycket av vår kultur genom kristendomen).

Jag bryr mig för övrigt inte heller om prästernas löner, jag säger bara att pengarna gör större nytta på annat håll. Därför betalar jag inte medlemsavgiften till kyrkan.


   
SvaraCitera