Aviseringar
Rensa alla

Gå ut med IG i matte


Ämnesstartare

Ingen som vet?[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pickaboo:

Förut kunde man ju läsa på komvux hur länge som helst och ändå hamna i samma urvalsgrupp som de som gått direkt ur gymnasiet. Det var något som störde mig djupt.

ja, för förmåga till vidare studier och yrkesutövning är, tvärtemot vad många tror, inte alls beroende av kunskaper. det är helt avhängigt hur personen i fråga bedömdes av olika lärare i åldern 16-18 år, och prov på visade kunskaper vid ett senare tillfälle är i själva verket fullständigt irrelevanta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

ja,

Vad fan svamlar du om? Det går fortfarande att läsa på komvux, man hamnar bara i en annan urvalsgrupp. Det är både logiskt och rättvist.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pickaboo:

hamnar bara i en annan urvalsgrupp. Det är både logiskt och rättvist.

Annan urvalsgrupp?
Egentligen BORDE jag få G i kursen, men eftersom vår lärare la upp kursen på ett DÅLIGT sätt så får JAG ta smällen, och därmed hamna i en sämre urvalsgrupp?

VAFAN! Ork it


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pickaboo:

Vad fan svamlar du om? Det går fortfarande att läsa på komvux, man hamnar bara i en annan urvalsgrupp. Det är både logiskt och rättvist.

vad har rättvisa med något att göra? om man nödvändigtvis ska bedöma kunskaper genom betyg, och ha dessa kunskaper som avgörande faktor för huruvida någon får gå utbildningen eller inte, så ska man även bedöma kunskaper. ser du någon anledning till att blanda in när dessa kunskaper lärdes in?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

p4nik:

Egentligen BORDE jag få G i kursen, men eftersom vår lärare la upp kursen på ett DÅLIGT sätt så får JAG ta smällen, och därmed hamna i en sämre urvalsgrupp?

Jag skrev att jag tror att det är så, om du väljer att läsa upp betyg på komvux.

Och om det nu är så otroligt fasansfullt som du beskriver så kanske du borde prata med någon annan lärare eller rektorn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

vad har rättvisa med något att göra?

Därför att tidigare gick en hel del elever vidare direkt från gymnasiet till komvux och kostade en satans massa pengar genom att vara där i 1-3 år ytterligare endast för att läsa upp sina betyg till max. Det blir ju ett otroligt skevt betygssystem, det måste väl även du begripa. Om man nu ska ha antagning till högskolan via betyg är det väl otroligt logiskt att de som valt att läsa mer på komvux tävlar mot varandra i sitt urval och de som läst på gymnasiet tävlar mot varandra i sitt urval.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pickaboo:

Därför att tidigare gick en hel elever vidare direkt från gymnasiet till komvux och kostade en satans massa pengar genom att vara där i 1-3 år ytterligare endast för att läsa upp sina betyg till max.

fast nuvarande system innebär ju att det blir enklare att komma in på aktuell linje om man läst upp något på komvux, i de flesta fall. således ingen förbättring på denna punkt.

Pickaboo:

Det blir ju ett otroligt skevt betygssystem, det måste väl även du begripa.

det blir ett betygssystem som mäter kunskap. varför hatar du kunskap så mycket?

Pickaboo:

Om man nu ska ha antagning till högskolan via betyg är det väl otroligt logiskt att de som valt att läsa mer på komvux tävlar mot varandra i sitt urval och de som läst på gymnasiet tävlar mot varandra i sitt urval.

eftersom man fortfarande mäter samma sak, i båda dessa urvalsgrupper. man har valt att använda ett urvalssystem som premierar uppvisade kunskaper, som kvantifieras med hjälp av betyg. dessa jämför man sedan med andra personers betyg. man mäter alltså samma uppvisade kunskaper. och det anser du är orättvist?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Haha [bigsmile] jag orkar inte idag. Slutade läsa när du drog slutsatsen att jag hatar kunskap.

Nu ska jag ta mitt kunskapshatande och fortsätta plugga, må väl.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pickaboo:

Haha [bigsmile] jag orkar inte idag. Slutade läsa när du drog slutsatsen att jag hatar kunskap.

du är naturvetare, märker jag. men visst, lev i dina rättshaveristiska vanföreställningar så mycket du vill.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

du är naturvetare, märker jag.

jag är ingenjör, ekonom och har läst juridik. vad nu det har med saken att göra.

Leijonsparf:

lev i dina rättshaveristiska vanföreställningar så mycket du vill.

oj, är jag en rättshaverist nu också? får jag fråga vad du själv studerar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pickaboo:

jag är ingenjör, ekonom och har läst juridik. vad nu det har med saken att göra.

vid närmare eftertanke så har det nog inte så mycket med saken att göra, för även om du saknade förmåga att tänka självständigt så skulle du fortfarande med hjälp av logik kunna resonera dig fram till hur din åsikt i frågan är fullständigt orimlig. fel av mig, jag måste lära mig att inte överskatta folks förmåga.

Pickaboo:

oj, är jag en rättshaverist nu också? får jag fråga vad du själv studerar?

ja, om du på allvar vill åberopa rättvisa när du tycker att två grupper som bedöms efter exakt samma egenskaper bör hamna i två olika urvalsgrupper, beroende på när de uppvisat dessa egenskaper.

och ja, det är du fri att göra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

ja, om du på allvar vill åberopa rättvisa när du tycker att två grupper som bedöms efter exakt samma egenskaper bör hamna i två olika urvalsgrupper, beroende på när de uppvisat dessa egenskaper.

fast förutsättningarna är ju inte exakt samma, eller hur? att någon som i princip gått gymnasiet två gånger ska väljas i samma urval som den som endast gått det en gång är inte logiskt, det handlar väl för helvete inte om när de uppvisat dessa kunskaper. och vart rättvisa kommer in i bilden: jo, alla kan inte ägna så pass många år för att läsa upp sina betyg utan måste gå vidare direkt. jag känner själv en tjejkompis som inte hade råd att bo hemma längre för att läsa upp betygen som krävdes för att bli läkare (man får inte ta studielån 2 + 6 år).

gillar hur du undvek frågan om vad du själv studerar. sociologi? paketer du måhända läsk?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pickaboo:

fast förutsättningarna är ju inte exakt samma, eller hur? att någon som i princip gått gymnasiet två gånger ska väljas i samma urval som den som endast gått det en gång är inte logiskt, det handlar väl för helvete inte om när de uppvisat dessa kunskaper.

okej, då stryker vi tidpunkten. det hade i alla fall varit ett argument för din sak, om än ett dåligt sådant.

Pickaboo:

och vart rättvisa kommer in i bilden: jo, alla kan inte ägna så pass många år för att läsa upp sina betyg utan måste gå vidare direkt.

jaha. så det ska inte vara uppvisade kunskaper som är relevanta för vidareutbildning. de som ägnat mindre tid åt att studera på gymnasienivå ska premieras före de som studerat samma saker under längre tid. då blir det tydligare.

om någon bestämmer sig för att vid 16 års ålder tenta av 2500 gymnasiepoäng, ska denne premieras före de som väljer att gå gymnasiet också? om någon bestämmer sig för att bara läsa kärnämnen och behörighetsämnen, och försöker söka in på detta och ett högskoleprov, ska denne premieras före alla ovanstående?

det blir rätt otydligt vad du egentligen eftersträvar, när du inte berättar vad du vill att antagningen ska basera sig på.

Pickaboo:

jag känner själv en tjejkompis som inte hade råd att bo hemma längre för att läsa upp betygen som krävdes för att bli läkare (man får inte ta studielån 2 + 6 år).

det är olyckligt för din kompis och så, men jag ser inte relevansen.

Pickaboo:

gillar hur du undvek frågan om vad du själv studerar. sociologi? paketer du måhända läsk?

jag ignorerade inte frågan, jag besvarade den. samt, nej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

så det ska inte vara uppvisade kunskaper som är relevanta för vidareutbildning.

jo. det är ingen dörr som stängs. ingen har påstått det heller, varför antar du en massa saker från ingenstans hela tiden? det enda jag sagt är att dem som ägnar tid för att läsa om kurser man redan har läst i gymnasiet för att höja sina betyg ska söka via en annan grupp, så att de som endast läst kursen en gång/gått gymnasiet en gång ska kunna söka utan att veta att Leijonsparf varit 4 år på komvux redan och nu har 22,5.

Leijonsparf:

det blir rätt otydligt vad du egentligen eftersträvar, när du inte berättar vad du vill att antagningen ska basera sig på.

betyg i de flesta fall, det var inte jättesvårt att lista ut eller?

Leijonsparf:

det är olyckligt för din kompis och så, men jag ser inte relevansen.

hur kan det MÖJLIGEN vara svårt att koppla? min kompis är ett ypperligt exempel på någon som inte kan konkurrera med de andra på lika villkor, eftersom hon helt enkelt inte har möjligheten. men om vi då utgår från det jag säger om olika urval är ju inte det något problem i det här fallet, eller hur, eftersom att de som läser på upp betygen på komvux väljs i ett annat urval.

Leijonsparf:

jag ignorerade inte frågan, jag besvarade den. samt, nej.

jag antar att du är både autentisk och socialt efterbliven, jag kan bara beklaga, så jag ställer frågan extra tydligt:

Vad studerar du?


   
SvaraCitera