Aviseringar
Rensa alla

Gaddafi använder nu stridsvagnar..


Ämnesstartare

... och skjuter för fullt mot sin befolkning.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/dennyaarabvarlden/libyen/article8664224.ab

Vilka tror fortfarande att diplomati kommer att lösa det här? Någon måste agera och det snart. Annars ser vi snart ett nytt Rwanda, Uganda och Srebrenica.

Jag tippar på att Obama börjar bomba skiten ur Gaddafi inom 48h.


   
Citera
Ämnesstartare

Det verkar inte alltför otroligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fyfan. Han verkar ha hittat pillerburken.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Demokratier kommer alltid tro att diplomati löser problem. Det blir så när för många humanister får bestämma


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Problemet är väl inte att det dör bruna människor utan att korpulenta Amerikaner nu får betala närmare 10 kr litern för bensin till sin taffligt ihopmonterade stadsjeepar om jag förstått det rätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad skulle han åstadkomma med det här? I fall han skjuter ihjäl alla invånare har han ändå ingen att styra över tillslut. Och folket lär inte ge sig på långa vägar. Det är redan människor som har dött, rebellerna inser allvaret och vet vad de har att kämpa emot.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:

Vad skulle han åstadkomma med det här? I fall han skjuter ihjäl alla invånare har han ändå ingen att styra över tillslut. Och folket lär inte ge sig på långa vägar. Det är redan människor som har dött, rebellerna inser allvaret och vet vad de har att kämpa emot.

Det är ett sätt att skrämma befolkningen till lydnad. Tror knappast att han kommer hinna att spränga varenda människa tills oppositionen gett upp.

Sedan har jag en liten funderare, vart fick oppositionen alla sina resurser ifrån? Vapen och ammunition då.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lethuc:

Det är ett sätt att skrämma befolkningen till lydnad. Tror knappast att han kommer hinna att spränga varenda människa tills oppositionen gett upp.

Har svårt att tro att man skrämma dem om de redan vet vad konsekvenserna innebär, men står emot i alla fall.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lethuc:

Sedan har jag en liten funderare, vart fick oppositionen alla sina resurser ifrån? Vapen och ammunition då.

Många förband har ju gått över till revolutionärerna, med tanke på hur gammal och sliten deras utrustning ser ut så skulle jag gissa på att dom plundrat gamla beredskapsförråd av nåt slag.

Chibibbi:

Vad skulle han åstadkomma med det här? I fall han skjuter ihjäl alla invånare har han ändå ingen att styra över tillslut.

Nej det finns inga historiska belägg för att ledare har kunnat kontrollera folk med extrema våldsmetoder.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:

Har svårt att tro att man skrämma dem om de redan vet vad konsekvenserna innebär, men står emot i alla fall.

Men då tror du fel. Det är skillnad på att komma med hot och att faktiskt leva upp till dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Nej det finns inga historiska belägg för att ledare har kunnat kontrollera folk med extrema våldsmetoder.

Är du ironisk nu eller?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lethuc:

Är du ironisk nu eller?

Det får man väl hoppas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lethuc:

Men då tror du fel. Det är skillnad på att komma med hot och att faktiskt leva upp till dem.

Gaddafi skjuter ner folk med stridsvagnar. Du anser inte det vara något som lever upp till ett dödligt hot?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Nej det finns inga historiska belägg för att ledare har kunnat kontrollera folk med extrema våldsmetoder.

Jag försöker bara förstå och lära mig. Istället för att bete sig som en douche kan man istället förklara att vissa historiska händelser påvisar att det är en effektiv metod.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:

Jag försöker bara förstå och lära mig. Istället för att bete sig som en douche kan man istället förklara att vissa historiska händelser påvisar att det är en effektiv metod.

Det borde man inte behöva göra för en person som har gått ut högstadiet med iaf ett G- i SO. Men hur som helst så har i stort sett alla härskare som styrt och byggt upp länder osv och som hyllas på historielektioner varit blodtörstiga kalla jävlar som styrt och hållit befolkningen i schack med terror och våld. Han vi har på tusenlappen tex.


   
SvaraCitera