Aviseringar
Rensa alla

Gaddafi dödad!


vem fan e de? [wink]


   
SvaraCitera

Islamisk diktatur, bud någon?


   
SvaraCitera

USA hittar nog på en ny bad guy som vi kan fokusera på istället var så lugna, det finns nog någon gammal go diktator som USA tidigare har gått hand i hand med som vi kan få skrämmas av.


   
SvaraCitera

Vi ska minnas alla de libyer som dödades av denne brutale diktator. Det libyska folket har nu än större chans att skapa en demokratisk framtid. Både OF5 samt Ganthuc uttryckte sig föredömligt, jag har inte något mer att tillägga.


   
SvaraCitera

Fast snart kommer det ju en ny, men förhoppningsvis så hinner väl folk andas ut lite först.


   
SvaraCitera

Fann det väldigt roligt att ett par ungar ropade "allahu akbar" under nyhetsinslaget i morse från firandet på Tripolis gator över att Gaddafi var död. Undra vart dom fått det ifrån..


   
SvaraCitera

Rödingajäveln:

Jag tror att det till stor del kommer att bli en västerländsk lydstat a la Irak, men hellre det än en knäpp diktatur. Väst kommer definitivt att säkra sina intressen i regionen och försöka kontrollera den nya regimen.

Ganthuc:

Fann det väldigt roligt att ett par ungar ropade "allahu akbar" under nyhetsinslaget i morse från firandet på Tripolis gator över att Gaddafi var död. Undra vart dom fått det ifrån..

Är väl rätt logiskt, om man är muslim. På samma sätt som nog många kristna skulle ropa "prisa gud" eller "tacka gud" eller dylikt under sådana omständigheter.


   
SvaraCitera

KingGurka:

Är väl rätt logiskt, om man är muslim. På samma sätt som nog många kristna skulle ropa "prisa gud" eller "tacka gud" eller dylikt under sådana omständigheter.

Samtidigt ska man såklart inte blunda för att Libyen faktiskt har en stark islamistisk rörelse som såklart kommer att försöka öka sitt inflytande, som alla andra politiska rörelser gör nu när diktaturen faller. Att som Ganthuc förutsätta alla alla muslimer är islamister är ju däremot bara foliehattigt och efterblivet. Rasister är ju dock inte direkt kända för att förhålla sig vetenskapligt och logiskt till verkligheten.


   
SvaraCitera

KingGurka:

Är väl rätt logiskt, om man är muslim. På samma sätt som nog många kristna skulle ropa "prisa gud" eller "tacka gud" eller dylikt under sådana omständigheter.

Precis min poäng. Roligt att jag fick medhåll från ditt sidekick också.


   
SvaraCitera

bra det.


   
SvaraCitera

Rödingajäveln:

Samtidigt ska man såklart inte blunda för att Libyen faktiskt har en stark islamistisk rörelse som såklart kommer att försöka öka sitt inflytande

Absolut. Menade bara att det inte är något i sig politiskt att utropa "allah akhbar" när man är muslim och allmänt glad.


   
SvaraCitera

Modet är i alla fall borta nu.


   
SvaraCitera

KingGurka:

Absolut. Menade bara att det inte är något i sig politiskt att utropa "allah akhbar" när man är muslim och allmänt glad.

Till saken hör det väl att det var barn det gällde. Brukar man gå och bli religiös i den åldern?


   
SvaraCitera

Ganthuc:

Till saken hör det väl att det var barn det gällde. Brukar man gå och bli religiös i den åldern?

Alltså, du får förstå att jag känner en stark ovilja gentemot religion, men i många länder så gör man faktiskt det. Är i princip bara i några få nordeuropeiska länder där man öht skulle höja på ögonbrynet - räkna med att ungar överallt från USA till Italien till Israel till Indien tvingas gå i kyrkor/synagogor/tempel/moskéer på regelbunden basis och lära sig "den rätta läran". Det är olika dominerande i olika länder, men absolut inte något som folk reagerar över.

Även Svenska Kyrkan har Kyrkans Barntimmar där man hjärntvättar barn på löpande band. Och med tanke på att det verkar finnas i i princip varenda liten pisshåla i Sverige så går ju uppenbarligen folk dit.


   
SvaraCitera

KingGurka:

Absolut. Menade bara att det inte är något i sig politiskt att utropa "allah akhbar" när man är muslim och allmänt glad.

Nä visst, jag sa inte emot dig utan lade mest till det. Tycker Ganthuc har fel och du rätt. [crazy]

Ganthuc:

Till saken hör det väl att det var barn det gällde. Brukar man gå och bli religiös i den åldern?

Mitt intryck är att det i Sverige i alla fall är vanligare att man är religiös som barn än som vuxen. Jag trodde t.ex. på nån slags Gud eller högre makt när jag var riktigt liten, sen när jag blivit lite äldre fattade jag hur löjligt det var. Då var ändå båda mina föräldrar stark antireligiösa, så det var inget jag fått från dem. Snarare något jag hört nån gång och tyckte var logiskt som förklaring på allt jag inte förstod.


   
SvaraCitera