Aviseringar
Rensa alla

Gamla dikter


Ämnesstartare

Tja, här är lite gamla dikter från när jag var typ 16 eller nåt. Jag vill egentligen inte röra vid dem här dikterna nu, men det skulle vara kul att få lite feedback från lite fräscht folk.
Plus att jag tyckte att mitt första inlägg skulle vara nåt istället för bara typ något meningslöst svar till någon i nån dum tråd nånstans jag vet inte [ops]
De två första är typ om TONÅRSKÄRLEK OCH ÅNGEST LULZ men den sista kom jag på när jag inte kunde sova en natt under en storm och tänkte på alla mina fina vänner [blush]
I alla fall, här kommer dem.

I ängens mörker

I mörkret svävar jag,
jag väntar på nästa dag
Nere på ängen jag ser,
och mitt hjärta det ler

Virvlande i skir skrud,
fager är hennes hud
Lyser gör ögonen i natten
I gräset glittrar daggen

Jag ropar med mitt hjärtas lust,
leende ropar hon som en vindpust;
Kom ner och dansa med mig,
jag saknar dig!

Kallt vitt tak och tryckande värme
Från drömmen jag är fjärmad
Min klocka som ringer,
tar mig ifrån drömmens nejder

Tänkande på förlorade chanser
Fylls mitt sinne av ånger
Mina ögon svider;
Jag sörjer

Hon sover

Dimma lägrar sig utanför rutan,
Hon slumrar i svalkan
Få saker så sköna,
Att sova och dröna

Sävligt hon sträcker på sig;
Tänker hon på mig?
Till drömmarnas värld hon återvänder
Inget annat hon begär

Nattvind

Stormen sliter i min dörr
Stormen drar i mitt fönster
Stormen famlar igenom rummet
Vinden jämrar sig för mig i mörkret

I dunklet hittar den mig, ryggandes tillbaka,
filt över mig, kudde under mig, klarvaken.
Timmar vandrar iväg, vilan försvinner.
Tankarna svävar

Inga drömmar kommer, ingen vila.
Ett klagande oväder ylar i natten
Minnen av drömmar, minnen av minnen; Ett leende
Sinnet flyger iväg

Nu tror jag ska iväg och trolla lite om jag orkar det, smell ya later peeps [cool]


   
Citera
Ämnesetiketter

Oj jag tyckte de var så bra att jag blev inspirerad att skriva min egen

En flicka sitter på ett tak
Hon blickar mot himlen
Drömmer sig bort
Det börjar regna
Hon lägger sig ner på rygg
Och låter sig dränkas i regndropparna
Helt plötsligt vaknar hon upp av ett ljud
Nu är taket hennes säng
Himlen hennes tak
Regnet hennes hunds piss
Hon somnar om


   
SvaraCitera

shit jag tycker lika mycket om dom nu som när du skickade dem första gången man. Varför i all sin dar slutade du skriva?
Du borde fan ta upp det igen, skriva lite varje dag.


   
SvaraCitera

Eriku:

Varför i all sin dar slutade du skriva?
Du borde fan ta upp det igen, skriva lite varje dag.

Har ju inte ens börjat [confused] Men tack för tipset [love]

Dold text: Mmmm är rolig på natten


   
SvaraCitera

Ending Jon:

Men tack för tipset [love]

[wink][wink][wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Haha, alltså, jag tycker inte dem är bra, jag har sagt det flera gånger till mina kompisar (HEJ ERIK), de är klyschiga och sentimentala och de är inte speciellt bra skrivna på nåt vis alls [ops]


   
SvaraCitera

[love]


   
SvaraCitera

Hum. Ska försöka ge lite konstruktiv kritik. Nu var de ju gamla, och du har säkert utvecklats i ditt skrivande sen dess. Generellt sätt kan jag säga att ingen av dem var direkt dålig, och jag gillar själva språket som så - det är charmigt att du använder mycket gamla ord. Ger det hela en lite "klassisk" diktstil.

Jonesh:

I ängens mörker

Den här var den jag gillade minst. Dels kändes den, som du sa, lite klyschig. Klyschor gör ingenting egentligen, så länge de är bra gjorda, men de är svåra att använda och här lyckades du inte så bra. Jag förutsätter faktiskt att detta är den äldsta då den lider av flest "nybörjarproblem".
Här känns språket lite för tillgjort - det känns som att du tryckt in gamla ord för att trycka in gamla ord, snarare än för att det faktiskt låter så bra. Det är även en del julklappsrim (rad 3 och rad 4 var vidriga [no-no]) och det är sällan bra.

That said, så var den bättre än typ 80% av de dikter som postas på det här forumet och man ville läsa klart den. En hyffsad nybörjardikt helt enkelt.

Jonesh:

Hon sover

Denna gillade jag mest. Faktum är att jag tyckte den var riktigt, riktigt, bra. Den var kort, men lyckades få med mycket känslor på lite text. Inga nödrim, även om rimmen inte var de mest originella, och de "fina" orden passar utmärkt för diktens stil och tema. Det här är något att vara stolt över, särskilt om du nu skrev den som nybörjare.

Jonesh:

Nattvind

Lite väl mycket återupprepningar alldeles i början, särskilt som du bryter mönstret på rad 4. Tror det hade varit snyggare med antingen alla fyra raderna samma, eller användande av synonymer vid alla (eller ett mönster av rad 1 och 3 och rad 2 och 4).

Det är väldigt korta satser och dikten känns stötig när man läser den. Detta är inte i sig dåligt, men det hade varit trevligt att höra den läsas, för jag har svårt att hitta hur melodin ska gå i den så att säga.

Allt som allt finner jag dikt 1 och 3 helt okej och dikt 2 nice som fan. Jag skulle väldigt gärna vilja läsa mer du skrivit, och skulle du gå på Slam i Göteborg skulle jag lyssna med stor nyfikenhet 🙂

PS. En attityd av "de är klyschiga och sentimentala och de är inte speciellt bra skrivna på nåt vis alls" är inte så givande alls skulle jag vilja påstå, och kommer inte direkt att ge dig något i ditt skrivande [no-no].


   
SvaraCitera

Jonesh:

Hon sover

[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack Stringburka, det stämmer att den är äldst och jag tryckte in lite gamla synonymer bara för att jag kunde (var ung och dum [blush]).

Rad 3-4, haha, håhå, jaja. Det är tack vare sånt och den allmänna klyschigheten som jag inte riktigt vill kännas vid dem här dikterna längre, men jag skrev det här för att poängtera att jag inte skulle ta illa upp av nån dålig kritik eller ev. trollande, inte att jag har dåligt självförtroende eller så [cute]

Det var snällt sagt, fast å andra sidan har jag inte ens vågat kolla in några andra dikter på det här forumet [blush]

"Hon sover" är nog faktiskt den jag är mest stolt över. Jag tänkte helt enkelt att jag skulle försöka vara koncis för, yeah, bara att slänga en massa gamla ord över läsaren gör ingen poet.

"Nattvind" var lite tvingad. Skoluppgift förstår du, så när jag fick den inspirationen så satte jag mig ner, skrev den och lämnade in den nästa dag typ bara för att slippa att tänka på det mer. Läraren och klassen tyckte den var ok, så mission accomplished.

Är för blyg för Poetry Slam [blush]
Dessutom är Göteborg lite långt bort, så om jag skulle försöka på mig nåt sånt så skulle det vara mer lokalt i typ Helsingborg, Malmö eller däromkring.

Tack till Vincenco och emery, era ljudlösa komplimanger uppskattas [cute]

Och Ending Jon, den var, eh, fin. Också en självbiografisk dikt eller? [bigsmile]

Haha, peace out


   
SvaraCitera

Jag tycker om min pung.
den finns alltid där för mig,
till skillnad från kuken


   
SvaraCitera

kärlek kan snyftas fram på fiol
och förkunnas med trumslag,
men vem kan vända sig ut och in
och bli enbart läppar
som jag?

Dold text: okej då, det är majakovskij :F


   
SvaraCitera

jag var extra emo som skrev på engelska [shake]

would you wonder
what I was doing
if I jumped into a car
with a strange, hot man
and went so far

if I went so far
that you couldn't hear
that you couldn't see
that you couldn't feel
wouldn't you be jealous
jealous like me

Sure it's hard to be away
but you're fine until
it happens to you

[tard] Gosh


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cool. Personligen tycker jag nog att engelska vore lättare att dikta på, jag har ett större ordförråd i engelska typ [blush]


   
SvaraCitera

Dold text: har du poeter.se? hur gammal är du nu btw?


   
SvaraCitera