Aviseringar
Rensa alla

Gamla Sverige?


Ämnesstartare

I denna tråd kommer det troligtvis att förekomma politik, så om det inte är någonting för dig- klicka bort! 🙂 

Jag brukar personligen se många människor som hänvisar till att "det var så bra förr", "förr kunde man parkera cykeln i centrum utan att vara orolig för stöld", och liknande. Man säger även att våldet ökar, samtidigt som vissa säger att det alltid varit så eller att det till och med att det "aldrig varit tryggare". Stämmer dessa påståenden eller är det bara lögner från diverse håll på den politiska skalan för att vinna sympati? 

Som fjortonåring har jag aldrig riktigt upplevt samhället som så många påstår var verklighet för ett tiotal år sedan, men någon äldre individ kanske kan intyga? Blink "Förr i tiden" var vi ju inte så matade med nyheter och information som idag, kan det vara en bidragande faktor, att vi vet och "upplever" tryggheten som sämre? Jag menar, om man inte vet om någonting så oroar man sig inte heller. 


   
Citera

aldrig varit tryggare är en stor fett lögn för ungefär 30 år sen visste inte svenskar ens vad Gruppvåldtäkt var för något för att polisen aldrig behövt utreda sånt så ofta som de behöver nu för tiden t.ex


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skåneärbäst:
aldrig varit tryggare är en stor fett lögn för ungefär 30 år sen visste inte svenskar ens vad Gruppvåldtäkt var för något för att polisen aldrig behövt utreda sånt så ofta som de behöver nu för tiden t.ex

Detta är bra exempel på påstående likt dom jag tar upp i tråden. Finns det någon källa du kan hänvisa till? Jag är genuint nyfiken. Det låter trevligt som du beskriver det, men jag fanns inte för 30 år sedan Oskyldig


   
SvaraCitera

Jag är också intresserad av att se lite statistik på såna här saker. Det vore intressant för samhällsbilden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag är en äldre individ. Och kan säga att ja det har blivit värre - precis som i resten av världen. Men det har definitivt inte blivit så mycket värre som det påstås. Fortsätter jag min personliga erfarenhet så kommer jag ihåg att områden det skrivs om i Malmö idag gällde det att passa sig för under min uppväxt på 90-talet. Områden det skrivs om i Göteborg varnades jag för när jag sa att jag skulle flytta hit för 14 år sedan. Hela den här bilden om "systemkollaps", "inbördeskrig", "Sverige håller på att gå under" etc etc etc är överdrifter av ryggradslösa moralbefriade ytterhögern som gör allt för att fiska röster och skapa hat mot alla som inte är födda här (som fö. har många av dom jobb många svenskar av olika anledningar inte vill ha).

Sen har du här någon som vet bättre än mig skillnaden mellan förr och nu:  https://www.expressen.se/kultur/jonas-gardell/baste-jimmie-du-far-garna-svara-pa-detta-brev/

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lyssna på Storchen84. Han är äldre. Han vetSover

Där jag bor kunde man iaf lämna cykeln, bilen och huset olåst utan att känna den minsta oron men inte längre.. Måste ju vara högertrollen som hjärntvättat mig med massa skit Oskyldig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84: Fortsätter jag min personliga erfarenhet så kommer jag ihåg att områden det skrivs om i Malmö idag gällde det att passa sig för under min uppväxt på 90-talet. Områden det skrivs om i Göteborg varnades jag för när jag sa att jag skulle flytta hit för 14 år sedan. 
Hjärta

Tack för att du delade med dig om dina egna erfarenheter, intressant att höra från någon som varit med längre.
Jag hittade för ett tag sedan denna video på YouTube, det ska föreställa staden Malmö på mitten av 1950-talet. Den är charmig. Musiken, människorna. Tja, det känns och verkade tryggt. Nu var ju du inte med år 1956, men om man skulle "passa sig" för Malmö som du beskriver det, finns det en chans att Malmö en gång såg ut såhär? Eller är det mer av en förfinad bild av den dåvarande verkligheten?
En rundtur i Malmö 1956 (YouTube)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asstriid:
Lyssna på Storchen84. Han är äldre. Han vet.
Där jag bor kunde man iaf lämna cykeln, bilen och huset olåst utan att känna den minsta oron men inte längre..

När var detta ungefär, när man tryggt kunde lämna cykeln låst? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

En av anledningarna till att vi idag hör om allt som sker oftare är för att internet inte blev en fluga som en viss person i den svenska historien sa att den skulle bli.

Nyheterna färdas snabbt så fort någonting har hänt.
Anmälningarna ökar för att fler vågar anmäla nuförtiden jämfört med förr då det var pinsamt/skämmigt (finns fortfarande de som tycker det idag också och det är förståeligt så ingen skam på de som inte vågar anmäla brott som de utsätts för).

Men brott har skett under alla tider och majoriteten står det manliga könet för. Spelar ingen roll om det är en "svensk" eller "invandrare".
Problemet är att det blivit som i USA där mörkhyade alltid anklagades fast de inte gjort någonting. Man drar alla invandrare över en kam idag.

Ja, det finns invandrare som beter sig illa men det är också en hel del svenskar som gör det.
Ta t.ex flertalet uppmärksammade våldtäkter av unga tjejer som begåtts av unga, prydliga och "han skulle aldrig göra det!" svenska-män/pojkar. 

Från vad jag kan minnas när man hörde om nyheter där någon hade dött så visade det sig i flertalet fall vara svenska män som begått brotten. Ta t.ex Lasermannen, Peter Mangs m.fl.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

spearmint:

När var detta ungefär, när man tryggt kunde lämna cykeln låst? 

10-15 år sen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asstriid:
Lyssna på Storchen84. Han är äldre. Han vetSover

Vet mer än dig iafl Sover

Och det finns fortfarande gott om småsamhällen i Sverige där du fortfarande kan lämna vad du nu vill olåst. Inte för att jag någonsin skulle göra det någonstans, men ja. 

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lav: Från vad jag kan minnas när man hörde om nyheter där någon hade dött så visade det sig i flertalet fall vara svenska män som begått brotten. Ta t.ex Lasermannen, Peter Mangs m.fl.

Du sa ju själv att det inte spelade någon roll om det var invandrare eller svenskar så vad var poängen med att ta upp detta?


   
SvaraCitera

spearmint:

Detta är bra exempel på påstående likt dom jag tar upp i tråden. Finns det någon källa du kan hänvisa till? Jag är genuint nyfiken. Det låter trevligt som du beskriver det, men jag fanns inte för 30 år sedan Oskyldig

jag har typ växt upp med att folk har sagt att  ingen visste var det var för något för typ 30 år sen (jag fanns inte själv för 30 år sen) så det är något jag har växt upp med men sen är det många säger alla brukar dra invandrare över en kant vissa är hur trevliga som helst och är i en grupp som kallas för arbetsinvandrare såna som har byggt upp sverige sen har vi andra högen som är kriminella dvs lyckosökare som faktiskt skjuter spränger och så vidare och problemet med nuvarande Sverige är att dem som faktiskt arbetar blir utkastade medans de som begår brott blir nästintill aldrig utvisade för den enkla anledningen att det är så kallat osäkert i sina hemländer 

När till och med (tror det var Afghanistans president som sa att följer inte personer ett annat lands lagar då kan dessa personerna gå vidare till andra länder för du flyr till ett land som har öppnat upp sig för dig som de inte ens behöver göra och du tackar dem genom att förstöra för deras medborgare genom att spränga våldtar och liknande då kan du ju lika gärna åka vidare


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84: Vet mer än dig iafl

Onödigt påhopp där. Dagisnivå på den Sover


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asstriid:

Du sa ju själv att det inte spelade någon roll om det var invandrare eller svenskar så vad var poängen med att ta upp detta?

Jämförelsen från förr och nu vad som sägs på nyheterna allt som ofta.


   
SvaraCitera