Aviseringar
Rensa alla

Går andra året på byggprogrammet, vet inte hur jag ska göra.. ÅNGEST


Ämnesstartare

Hej.

Jo det är så att jag går andra året på byggprogrammet men har nu börjat tveka om jag verkligen vill bli snickare, hade jag följt magkänslan i ettan hade jag nog bytt till teknik, natur eller samhäll. Praktiken känns bara jobbig, att vara på en arbetsplats mellan 7-16 är inte nånting jag ser framemot. Det enda som egentligen lockar är att jag kommer med största sannolikhet få jobb efter gymnasiet och att det faktiskt är skönt att jobba ute på sommaren. Men jag bokstavlig talat hatar vintern och får ångest över att behöva jobba utomhus när det är svinkallt.

Jag vet inte vad jag vill jobba med!?

Pilot har fått en och annan tanke, det verkar vara ett spännande & välbetalt yrke. Men vägen till att bli pilot är väl lång?

Mitt mål i livet är att flytta utomlands till ett varmt ställe och jobba på ett ställe där jag trivs. Men man måste skrapa ihop lite pengar för att genomföra det här och det var kanske därför jag valde bygg, sticka till Norge och jobba ett tag för att få ihop tillräckligt med pengar och sedan fly landet.

Eftersom jag vill bo utomlands så verkar ju SPIC vara ett nyttigt program, men dum som man är så kollade man ens aldrig upp det.

Egentligen så skulle jag vilja byta linje men jag vill samtidigt inte gå om en klass, det skulle känns jobbigt och faktiskt som ett misslyckande för mig personligen. Om det skulle gå så skulle jag lätt kunna plugga hemma väldigt, väldigt mycket för att komma ikapp. Men jag minns att jag var hemskt skoltrött i nia och där kanske vi har ännu en anledning till att jag valde bygg.

Jag vet helt enkelt inte vad jag ska göra, kanske är det hösten som gör mig deprimerad eller så är det magkänslan som försöker berätta något för mig igen.

Hur skulle du göra? Tips på hur jag ska motivera mig?


   
Citera

johnkish:

magkänslan i ettan hade jag nog bytt till teknik, natur eller samhäll.

johnkish:

Praktiken känns bara jobbig

Det verkar inte som att du är någon vidare praktiker, skulle jag vilja säga.

johnkish:

Egentligen så skulle jag vilja byta linje men jag vill samtidigt inte gå om en klass, det skulle känns jobbigt och faktiskt som ett misslyckande för mig personligen.

Även om det kanske skulle vara ett misslyckande att byta och eventuellt gå om just nu, tror jag att det skulle kännas som en supervinst i ett senare skede. Du verkar inte så pigg på praktiken, vilket ju är just det du kommer att arbeta med senare antagligen. I mina öron låter inte det alltför upplyftande.

Har du för övrigt kollat upp om det du läser ger högskolebehörighet? Kan du tänka dig att stå ut hela vägen och att du samtidigt försöker lägga till relevanta och användbara kurser (kolla upp vad som behövs för ett par yrken som du skulle kunna tänka dig och utgå från det) behöver du ju inte gå om, men samtidigt inte jobba på en byggarbetsplats efter studenten.

Jag tror på antingen den lösningen, eller att du byter program helt och hållet, för det verkar inte (utifrån det du skriver) som om snickare är rätt jobb för dig. Dessutom ställer jag mig frågan om vem som anställer/anlitar någon som inte tycker om sitt jobb. Det skulle inte jag gjort, i alla fall.


   
SvaraCitera

Jag gick själv bygg på gymnasiet och upptäckte ganska tidigt att jag hatade det. Jag gillar själv inte att arbeta praktiskt så att säga, utan är nog mer anpassad till att vara kontorsnisse.
Men jag tycker det vore sjukt onödigt att börja hoppa av när du nu gått så pass länge. Gör istället så att du går klart, jobbar något år och sök sedan in på universitetet eller vuxenskola. Det gjorde jag och det fungerar fint. Se bara till att satsa mycket även på teoretiska ämnen som samhällskunskap, svenska och engelska. Det är grunder för att du ska kunna studera vidare på universitet och andra eftergymnasiala utbildningar.


   
SvaraCitera

Eller så hoppar du av nu, och slutar se dig själv som misslyckad pga. det. Det gäller din framtid. Du kommer gå runt och vara misslyckad om du inte gillar ditt arbete. Byggbranschen suger. Du kommer inte få något arbete pga. alla jävla svart jobbande polacker (no offence- jag gillar er pollacker!)


   
SvaraCitera

Allvarligt, om den största anledningen till att inte byta är att du känner att du kastar bort ett år, så BYT! Vad är ett år om man jämför med ett helt yrkesliv? Ett år hit eller dit spelar ingen som helst roll senare i livet, jag lovar. De flesta tar ju ett eller två sabbatsår(eller mer) efter gymnasiet i alla fall så du kommer ifatt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

cabaret:

Du kommer gå runt och vara misslyckad om du inte gillar ditt arbete.

Otroligt sant.

Det väger nu faktiskt över att jag ska byta och funderar på att ta kontakt med syon på min skola nu när det är lov och prata med hon/han. Grejen jag får ångest över nu istället är att jag inte kan ta studenten med alla mina kompisar och min flickvän 🙁

Hoppas jag lyckas ta det rätta beslutet tillslut! Tack för alla svar jag fått, det hjälper!


   
SvaraCitera

Har många kompisar som bytt från en linje till ettan på en annan linje, när dom gått i tvåan, och det som alla säger är jobbigast är när dom gamla klasskompisarna tar studenten och man själv har ett helt år kvar. Men trivs du inte och tror inte att du kommer att jobba med det i framtiden ska du såklart byta..


   
SvaraCitera

Antingen kan du gå klart hela gymnasietiden på bygg och sen läsa in det du behöver för behörighet till det programmet du vill läsa på universitetet (om du vill plugga vidare)/läsa nån KY-utbildning om du sen känner för det, eller så kan du byta och riskera att behöva gå om ett år. Det är inte alls så farligt att gå om ett år som det känns, speciellt inte om du sen läser nåt som du verkligen känner funkar för dig.. =)

Jag skulle rekommendera ett snack med SYV eller studierektorn och se vad du har för alternativ. Det skulle kunna visa sig att du kanske bara saknar några kurser från programmet som du byter till, och då bör du kunna plugga över vårterminen/sommaren och sen göra en särskild prövning på det =) Vet inte om det är det "riktiga" sättet att göra saker i Sverige, men så gör min skola =)

Annars kan du hoppa av helt, jobba i nåt år eller vad det nu blir, och sen plugga komvux (inte att rekommendera!! Väldigt stor risk att du sen inte läser vidare!)

Men som sagt, snacka med din SYV/studierektor och hör vad de har att säga, så ordnar det sig nog [smile]


   
SvaraCitera

johnkish:

Hej.

Jo det är så att jag går andra året på byggprogrammet men har nu börjat tveka om jag verkligen vill bli snickare, hade jag följt magkänslan i et

Alltså en kille jag känner hade typ samma problem. Han var jätteduktig på att snickra osv, en ren begåvning :p Så han valde bygg på gymnasiet, gick första året och nu har han bytt till natur och går om första året. Han trivs jättebra och ska bli ingenjör, ser byggintresset mer som en hobby vid sidan om. Kanske kan inspirera ngt? [rolleyes]


   
SvaraCitera

Det suger att gå ett år extra.


   
SvaraCitera

Irrelevante:

du för övrigt kollat upp om det du läser ger högskolebehörighet? Kan du tänka dig att stå ut hela vägen och att du samtidigt försöker lägga till relevanta och användbara kurser (kolla upp vad som behövs för ett par

Jag är inte så insatt i det. Men jag vet att min kompis försökte göra så, eller tänkte väl först det. Men bygg läser inte alls samma kurser som natur, samhäll. Det enda valet för honom var att gå om. Det är så pass stor skillnad. + att det är ju onödigt att han ska läsa en massa byggsaker om han vill bli pilot tex.


   
SvaraCitera

grodanboll_:

Men bygg läser inte alls samma kurser som natur, samhäll.

Nej, jag vet och det kan vara omöjligt beroende på skola. På den skolan jag gick var det i princip möjligt att välja och vraka på allt, vilket gjorde att man kunde göra sina val till en salig blandning. Bland annat var det på min skola el-elever som läste Historia B och Samhälle C, liksom jag som gick samhälle också kunde läsa mikrobiologi och genetik, till exempel. Det är säkert inte möjligt att göra överallt, men i de fall folk bytte från - låt säga - el till samhälle kunde de avklarade el-kurserna tillgodoräknas som valbara kurser på samhällsprogrammet vilket innebar att man inte behövde gå om.


   
SvaraCitera

Irrelevante:

min skola el-elever som läste Historia B och Samhälle C, liksom jag som gick samhälle också kunde läsa mikrobiologi och genetik, till exempel. Det är säkert inte möjligt att

Låter verkligen jättebra. Synd att "utvecklingen" verkar gå åt motsatt håll. Tex, alla dessa profiler. Då har man i stort en härva kuser man måste läsa och där ingår individuellt val. Är som ett paket liksom. Sen kan man väl läsa till vissa kurser, men man måste läsa precis alla i den profilen man väljer. Så sjukt dåligt. [tired]


   
SvaraCitera

Själv går jag också bygg, inrikting måleri. Jag har hatat det så länge nu! Jag har haft en sån himla ångest.. Praktiken var värst av allt. Mådde sjukt dåligt under de veckorna, känndes som att folk verkligen såg ner på en. och jag är verkligen inte en sån person. Jag vill hålla på med mode/design och måste fått något inkört i huvudet då jag valde bygg. Men eftersom min lärare är så förstående så kommer jag att få praktisera inom något annat, t ex cafe eller affär. Du måste prata med din lärare, blir inte bättre att du håller det inom dig för då kommer inget att lösa sig.
Snart när jag väl är klar med skolan drar man till LA och pluggar vidare inom design. Ser fram emot det, så ser ingen tanke att hoppa av nu även om jag hatar det. Låt det ta slut så ska du se att det finns fullt med möjligheter efter gymnasiet!


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera