Aviseringar
Rensa alla

Går att tjäna pengar om fonder och aktier backar, visste ni ??


Ämnesstartare

lärde mig nåt nytt idag! kanske några som är intresserade ? vet inte... vi hade iaf en familjerådgivare hemma som pratade om allt möjligt, bl.a visade han kurvor på hur aktiergått ända sen 20-talet. och han sa att det är stor risk, som det ser ut i kurvorna att det kommer att sjunka igen, kanske sjunka mycket de kommande fem åren.

denna visade han, det är aktier i USA somdenna visar, år för år. men det följs ofta åt i de flesta länder. i värsta fall menade han att det kunde backahela den stora "toppen" sen 80-tal, kanske 80%-90% de närmaste 2-5 åren [chocked], pga alla kriser etc.
http://stockcharts.com/charts/historical/djia1900.html

ska iaf sälja mina fonder o chansa på att satsa typ 10-15.000 på det nu tänkte jag, i två omgångar. att det backar alltså, lr snart. (halva nu o sen om detfortsätter upp lite till köper man för nästa hälft). så om det går upp kanske 5-10 procent till nu, kan man hamna rätt nästa gång iaf. det gör man här isf, det är fonder som fungerar "baklänges", dvs de stiger i värde när alla andra fonder minskar. de som stiger mest heter "xact bear 2", och de sjunker också mest om man har fel, såklart.
http://www.xact.se/fonder/xact-bear-2/

det KAN vara ett tips om man tror som han trodde. att folk tror att det ska gå upp länge nu igen (som det brukar), o att det som de flesta tror, så blirdet oftast inte! har han rätt, kan man 3-4 dubbla pengar på kanske 2-3år o sen köpa vanliga fonder igen när de blivitmycket billigare, och så kan man tjäna igen på uppgång kanske [cool]

men det är som han sa, man ska ALDRIG säga till nån att "så ska man göra, inte göra". man kan bara tala om möjligheterna, de som finns.
detta visste inte jag alls det fanns. har gått 2 år (hoppade av och började jobba istället) på samhäll/ekonomi, vet inte mer än nån annan. men han lärde mig/oss mkt faktiskt på ett par timmar, när det gäller just sånt här.


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Förstår inte. Vad exakt lärde du dig?
Att du kan köpa fonder? [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det finns instrument som bygger på att aktiekursen går ner. Men vad jag vet är de tidsbegränsade. Om aktien är oförändrad eller har ökat (vilket statistiskt är det mest troliga) så har du förlorat alla pengar. Om du tror på en krasch inom de närmaste fem åren skall du nog hellre investera i något som mark eller fastigheter. Eller bara ha pengarna på banken.


   
SvaraCitera

Reklam omg lol?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FreeWay89:

Förstår inte. Vad exakt lärde du dig?
Att du kan köpa fonder?

visste inte att detfanns specialfonder som ökar i värde, när hela aktiebörsen sjunker, de fungerar "baklänges". det finns liksom inga "aktier" i dessa fonder, de beräknas på annat sätt (fråga mig inte hur...). men betyder att man inte behöver "åka med ner" i svackorna OM man lyckas byta någorlunda rätt. om du (som jag) kanske haft vanliga fonder har de ju gått upp-o-ner väldogt mycket senaste åren...

AAFF:

Det finns instrument som bygger på att aktiekursen går ner. Men vad jag vet är de tidsbegränsade.

det är just det de inte är, och därför jag blev intresserad.
det är ingen tidsgräns ochberäknas på HELA aktiebörsen (hur den rör sig), inte enskild aktie. så man förlorar inte alla pengar om man har fel, precis som attman inte förlorar alla pengar i en vanlig fond om man har fel.
han berättade också att man kan hasådan "specialfond" som skydd för andra fonder man har (blanda), dvs om annat sjunker så stiger de och jämnar ut det hela.

bästa är ju att fråga mer på Handelsbanken om man är/blir intresserad... (det är dom som har dessa specialfonderna tillsammans med den firman som sköter det hela, på länken ovan).
min pappa ska fixa det åt mig, så behöver inte bry mig så mkt mer än att man vet hur det fungerar i grunden.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Ensamvargen:

Reklam omg lol?

neeej, varför skulle man göra reklamför typ Handelsbanken, haha ? de behöver nog inte den reklamen här liksom [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Caisa_15:

visste inte att detfanns specialfonder som ökar i värde

Hmm aaa jag måste säga att jag inte är insatt i ämnet. Annars ser jag väl mig väldigt skeptisk till sånna här ''roulettespel''.


   
SvaraCitera

Caisa_15:

neeej, varför skulle man göra reklamför typ Handelsbanken, haha ? de behöver nog inte den reklamen här liksom [rolleyes]

Att synas och få fina ord talade om sig är allt när man försöker sälja något. [rolleyes] Reklam gynnar alltså handelsbanken om du gör reklam för dom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

Att synas och få fina ord talade om sig är allt när man försöker sälja något. Reklam gynnar alltså handelsbanken om du gör reklam för dom.

men ensamvargen, snälla du, det du skriver nu innebär t.ex att alla musiktrådar är tveksamma, det är nämligen reklamför olika artister hela tiden! bara som exempel...

natti natti


   
SvaraCitera

Ensamvargen:

Reklam omg lol?

Så du menar att det är reklam för EA om man te x ger tips om att köpa FIFA 10?


   
SvaraCitera

Caisa_15:

men ensamvargen, snälla du, det du skriver nu innebär t.ex att alla musiktrådar är tveksamma, det är nämligen reklamför olika artister hela tiden! bara som exempel...

Chryseus:

Så du menar att det är reklam för EA om man te x ger tips om att köpa FIFA 10?

Nej, det var mer att jag fick känslan av att hon ville säga: "Jag tänker köpa det här istället för mina vanliga fonder, jag tycker du ska göra det också för att det är ett smart val". Vilket i kombination med ett nick som jag inte kände igen kändes väldigt mycket som en använder som skapats bara för att skriva just detta. Men nu går jag of topic och kan erkänna att jag kanske hade fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Caisa_15:

kunde backahela den stora "toppen"

Tack för ett underbart inlägg, är ny, måste se om det finns fler liknande.

Framtiden ser inte så ljus ut om du frågar mig. Det som skrämmer mig mest den "Eufori" vi har i samhället. Det är ett tecken på att det finns mycket pengar och mycket pengar leder till inflation.

Folk gillar inte att förändra sin världsbild, så många kommer att såga mig nu. Men vi går mot sämre tider. Det är den här trögheten i samhället som gör att det går att tjäna pengar, på de som är lite sena.

Man ska aldrig ha fonder. De snor en % del varje år, vilket är enorma summor i slutänden. Just nu är är det bästa att investera pengarna direkt i saker du kan behöva under en 10års period. 1. Sprit 2. Dator 3. Utbildning

Och framförallt lita aldrig på någon som säger att de ska tjäna pengar åt dig, bara du gör som de säger. [bigcheers]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

oj, vad jag menade var att. Vi kommer inte att backa till dow 1000 (90-tal)

Just nu går dow upp för att amerikanarna späder ut sin valuta(trycker upp pengar). Det är tillgången på pengar som gör att dow går up. Att backa till 1000 skulle vara som en total krasch eftersom att det är inflationen som har dragit upp dow(späder ut).

Vill man veta vad som kommer ska man studera tysk ekonomi runt 1935-43. Många säger att historien upprepar sig, och att det finns många likheter.

Bäst är att investera i något som inte går att späda ut. Utan något som har ett konstant värde.


   
SvaraCitera

Caisa_15:

10-15.000

just den här storheten av pengar känns meningslös att investera med, med tanke på att man skattar när man säljer >.o fast jag vet inget.

tror jag såg en tredubbling av nåt i den stilen hos fonder på seb över kanske 10 år, sålde och köpte möbler och sånt, så det är nåt som man fixar till sina barn för för dem kommer det vara mycket pengar när de får sina fingrar på dem. (ps, är [tard])


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mat22:

Framtiden ser inte så ljus ut om du frågar mig. Det som skrämmer mig mest den "Eufori" vi har i samhället. Det är ett tecken på att det finns mycket pengar och mycket pengar leder till inflation.

tack sj för ditt inlägg, det är jättesvårt det här men jagläser lite grand på nätet o försöker lära mig mer o mer. man fattar ju iaf att det svårt att bara jobba o spara om man vill få ihop ett lite större kapital, o det vill man ju gärna [smile] , måste satsa o tro på nåt liksom. mmm... tror som du att det finns mkt pengar, men att det är mkt mkt lånade pengar, nästan alla lånar till det mesta... var går gränsen lixom ??
är ärligt talat livrädd för att låna/satsa pengar i en lägenhet t.ex, tänk om det brakar (pappa berättade att det gjorde det runt -90), då sitter man där med en stor skuld bara, usch

variabel:

just den här storheten av pengar känns meningslös att investera med

mjo, beror ju på hur mkt pengar man har att satsa lixom, det viktiga är nog att man satsar i omgångar isf, kanske 3-4 omgångar över tiden. just den här sortens fonder kan gå upp o ner med 3-4 ggr värdet på bara 1-2 år, om man har rätt. just nu har de sjunkit enormt, därför jag är intresserad...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Caisa_15:

läser lite grand på nätet

Jag tittar på "Invisible Empire" på youtube för att få förståelse för hur världen ser ut. Sen har jag matat in lite sökord i min RSS-läsare, så när någon skriver om "mitt ämne" så hittar jag det utan att behöva surfa runt. t.ex, matar du in den här länken i din RSS läsare får du upp alla nya inlägg om Andrew Maguire.

http://www.youtube.com/results?search_type=videos&search_query=Andrew+Maguire&se...
[y][cheers]


   
SvaraCitera