Aviseringar
Rensa alla

går betyg att överklaga efter att de blivit satta?


Ämnesstartare

när betygen är satta går de väl inte att ändra, eller?


   
Citera
Ämnesstartare

Tror du kan överklaga till rektorn eller skolverket, men är inte säker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag tror inte det
tycker det är bra om man kan börja överklaga betyfg fick ett fett orättvist betyg en gång
sen har jag fått fett många orättvisa mvg också hehehehehe


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Duke:

Tror du kan överklaga till rektorn eller skolverket, men är inte säker.

då skulle de väl inte prata om ifall de ska göra det möjligt att överklaga betyg eller inte liksom.
men kanske man kan gå till rektorn ja. skolverket nej


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

men du kan ju fråga dina lärare vad de kommer sätta i betyg
så vet du om du ska gnälla eller inte, innan betygssättningen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, du kan överklaga betygen till rektorn. I grundskolan är jag helt säker, kan vara annorlunda på gymnasiet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Duke:

Tror du kan överklaga till rektorn eller skolverket, men är inte säker.

ok ska kolla upp

framtidstron lever:

jag tror inte det

[sad]

framtidstron lever:

tycker det är bra om man kan börja överklaga betyfg fick ett fett orättvist betyg en gång

mitt betyg i SO kan förmodligen avgöra om jag kommer in eller inte, eftersom det är värt 60 poäng
vår solärare är den vidrigaste människan jag träffat i mitt liv
han har inte gett några som helst indikationer var man ligger i betyg under hela terminen
vi hade en jättestor inlämningsuppgift som han inte ens betygsatte
och det andra provet vi haft rättade han först nu efter att betygen blivit satta
när man frågat var man ligger och vad man ska göra för att höja sig har han svarat "jadu, det får vi se när du får ditt betyg [wink]"

min bästa kompis skolkade ett prov eftersom han inte tränat
på nästa so-lektion så sa so-läraren att han skulle göra det då, men min vän svarade att han inte tränat
vilket var ok
han fick göra det veckan efter
i ett tomt klassrum, ensam, med bok, och iphone

han fick mvg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miljötalibanen:

Ja, du kan överklaga betygen till rektorn. I grundskolan är jag helt säker, kan vara annorlunda på gymnasiet.

ok, bra


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

disco:

när man frågat var man ligger och vad man ska göra för att höja sig har han svarat "jadu, det får vi se när du får ditt betyg

Då säger du så här:
Mina betyg är ingen trevlig överraskning som du har rätt att uttala dig så angående, utan avgörande om jag kommer in på min utbildning eller inte. Jag har rätt att veta var jag ligger så att jag kan ändra mig om jag inte uppfyller betygskriterierna för mvg. Du ska som min lärare, informera mig om vilka kriterier jag uppfyller och vilka jag behöver bättra för att uppfylla innan betygssättningen.

Typ.

om han inte gör det, säger du att du går till rektorn, för då sköter han inte sitt jobb.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

eller vg.

vad det nu är du måste få för det för att komma in!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron lever:

Typ.

mycket bra! ska säga något i den stilen
grejen är att jag inte än vet vad jag har fått för betyg eftersom jag inte varit i skolan den här veckan, men om jag nu skulle få ett vg (behöver ett mvg) så kommer jag konfrontera honom

kan tilläggas att jag och min kompis är på i stort sett samma nivå inom alla ämnen, speciellt so. inlämningsuppgiften gjorde vi tillsammans, och sedan omformulerade till individuella uppgifter.

kan även tilläggas att min kompis påpekade att han kunde fuska när han gjorde provet i det tomma klassrummet, och att min kära solärare svarade "jag litar på dig [wink]"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

disco:

men om jag nu skulle få ett vg (behöver ett mvg) så kommer jag konfrontera honom

heja!

Kolla upp betygskriterierna, jämför med dina uppgifter. Om han tjafsar, visa var du uppfyllt vilka kriterier. Det är bra om du sedan ska gå till rektorn också.

disco:

kan även tilläggas att min kompis påpekade att han kunde fuska när han gjorde provet i det tomma klassrummet, och att min kära solärare svarade "jag litar på dig "

åh fy!
fast eh jag har också varit det barnet som alla lärare litar på under gymnasiet [blush] när ingen annan fick tex ta hem och göra proven för att hindra att de plagierade något, så fick jag göra det för att min lärare kände igen mitt språk och "litade på mig" osv [blush]
men det ska ju inte avgöra vilket betyg man sedan ger!!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

alltså jag måste erkänna sånt när jag samtidigt fördömer favorisering [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron lever:

Kolla upp betygskriterierna, jämför med dina uppgifter. Om han tjafsar, visa var du uppfyllt vilka kriterier. Det är bra om du sedan ska gå till rektorn också.

men det är ju det jag inte vet! vi har inte fått några betygskriterier skrivna av honom, och de från skolverket är så sjukt diffusa

framtidstron lever:

åh fy!
fast eh jag har också varit det barnet som alla lärare litar på under gymnasiet när ingen annan fick tex ta hem och göra proven för att hindra att de plagierade något, så fick jag göra det för att min lärare kände igen mitt språk och "litade på mig" osv

[mad]
kan även tilläggas att han fuskade genom hela provet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

disco:

vi har inte fått några betygskriterier skrivna av honom, och de från skolverket är så sjukt diffusa

aah. de kan vara svåra att tyda. men om du klurar på det kanske du kan applicera dem på de uppgifter ni fått ändå?

disco:

kan även tilläggas att han fuskade genom hela provet

[sad]


   
SvaraCitera