Aviseringar
Rensa alla

går betyg att överklaga efter att de blivit satta?


Ämnesstartare

framtidstron lever:

aah. de kan vara svåra att tyda. men om du klurar på det kanske du kan applicera dem på de uppgifter ni fått ändå?

jo kan ju alltid försöka
ska prata med honom på måndag


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lycka till,

disco [party][party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[smile][smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

disco:

när betygen är satta går de väl inte att ändra, eller?

Nu vet jag inte om du tar studenten nu och är därför du undrar, men jag hade en kompis som fick plugga upp ett VG till ett MVG under sista året innan han tog studenten så där hade han överklagat sitt betyg för att det hade blivit knasigt mellan honom och läraren.


   
SvaraCitera

"När betyget väl är satt finns ingen möjlighet att överklaga det. Däremot kan en elev i grundskolan alltid begära en prövning (7 kap. 16 § i grundskoleförordningen). För den som är elev i gymnasieskolan får prövning göras endast på kurser och projektarbete där betyg inte satts eller på kurser och projektarbete med betyget Icke Godkänt. Den som inte är elev i gymnasieskolan har rätt att pröva på alla kurser och på projektarbete (7 kap. 14 § i gymnasieförordningen)."

http://www.skolverket.se/sb/d/1445

google är bra till mkt lille vän![wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är inte SO 4 ämnen? Samhäll, religion, geografi och historia? Förstår inte hur han måste ha 60 poäng och mvg då alla vg = 60 mvg = 80. Eller har de ändrat något kring SO's struktur?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

google är bra till mkt lille vän!

[blush] tack!!

Ignorant:

Är inte SO 4 ämnen? Samhäll, religion, geografi och historia? Förstår inte hur han måste ha 60 poäng och mvg då alla vg = 60 mvg = 80. Eller har de ändrat något kring SO's struktur?

juste hehe räknade fel, räknade att varje betyg var som högst värt 15..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

disco:

juste hehe räknade fel, räknade att varje betyg var som högst värt 15..

Ah, då förstår jag.


   
SvaraCitera

Ett felaktigt betyg går att ändra efter att det är satt, men det är sällsynt (och då måste du ha påpekat detta innan betyget sattes om det inte rör sig om ett skrivfel eller dylikt).

Ser gärna en uppföljning av TS i den här tråden!


   
SvaraCitera