Aviseringar
Rensa alla

går det att anmäla?


Ämnesstartare

uhuuuuuu:

tror inte dem kopplar in psyk eftersom ingen hittils
har blivit ätstörd. men om någon skulle bli skulle hon få fan för det.

ska snacka med skolsystern på tisdag ^^

De får ju inte anta sånt där (alltså anta att hon inte har en ätstörning och bara fejkar), så vem vet. Antagligen kommer dom ta ett snack med henne först, men ja det borde du göra. 🙂


   
SvaraCitera

uhuuuuuu:

1. hon äter godis varje dag.
2. hon äter så mycket mat man ska.
3. hon springer aldrig.
4. hon spyr aldrig.

du är ju inte med henne 24/7 så du kan ju omöjligt veta om hon "jämt" gör det. förövrigt så kan man ha en ätstörning fastän man äter ibland. hört talas om UNS?

uhuuuuuu:

7. man skryter inte så mycket om att man är ätstörd
eftersom man är rädd för att folk ska få reda på det
så dem kan säga till ens föräldrar och då dem tvingar en äta så man blir ''fet''.

vissa gör det kanske just för att dom vill ha hjälp innerst inne?
herregud, tycker du generaliserar alldeles för mkt. jag menar, du är väl ingen läkare som kan sätta diagnoser heller?[tard]


   
SvaraCitera
Hando

Skum brud. Men det kanske går att ta upp med rektorn, om det verkligen är nödvändigt


   
SvaraCitera

*StarNoStar*:

du är ju inte med henne 24/7 så du kan ju omöjligt veta om hon "jämt" gör det. förövrigt så kan man ha en ätstörning fastän man äter ibland. hört talas om UNS?

Fan, jag ska ev. genomgå en utredning om ätstörning trots att jag inte svält mig eller spytt någonting. Jag äter för mycket i stället.

En ätstörning behöver ju inte innebära att man gör allt man kan för att gå ned i vikt - det är ju i första hand precis vad det heter, en destruktiv störning i ätbeteendet.


   
SvaraCitera

Tråden flyttad från Forum PLUS/Mobbning och Misshandel


   
SvaraCitera

uhuuuuuu:

lever dem sig in tillräckligt mycket i rollen som anorektiker
så kan dem ju få ätstörningar tillslut.

Har det inte mer med tankesättet att göra? Att det är psykiskt och inte en roll som man lever sig in i? ^^


   
SvaraCitera

uhuuuuuu:

men hon är ju inte ätstörd, hon spelar bara en roll som
anorektiker för att få uppmärksamhet.

Hon kan ju vara ätstörd på riktigt. Det kan ni inte veta något om. Annars skulle ni ju kunna ta kontakt med en kurator eller liknande som i sin tur får ta kontakt med henne. Om det nu är så att hon bara låtsas så skulle det nog komma fram ganska fort. Alla ätstörningar handlar ju dessutom inte om att man svälter sig.


   
SvaraCitera

Stringburka:

Fan, jag ska ev. genomgå en utredning om ätstörning trots att jag inte svält mig eller spytt någonting. Jag äter för mycket i stället.

ja, även det kan ju vara en ätstörning.och det var det jag ville komma fram till också. för många tror att ätstörningar handlar om att man "aldrig äter" men det finns så många slags olika ätstörningar och det behöver inte jämt handla om det. det kan ju också vara det motsatta precis som du säger, eller ÄS-UNS.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

uhuuuuuu:

1. hon äter godis varje dag.

att äta godis varje dag är väl ätstört om något? absolut inte sunt och normalt iallafall. hos bulimiker är det ett vanligt beteende, men även hos andra ätstörda. Det finns ju faktiskt anorektiker som lever på godis.

uhuuuuuu:

2. hon äter så mycket mat man ska.

1. Hur kan du veta det? Du är inte med henne 24/7 va?
2. Hon kan ju ha jävligt skeva tankar även om förnuftet är så starkt att hon äter ändå.
3. Om hon, som du säger, äter godis varje dag så är henne matvanor inte normala.
4. Hon kan ju ändå vara selektiv i det hon äter och ha diverse förbjudna livsmedel.
5. Kan hända att hon äter för mycket? BED eller bulimi, även det ätstörningar.

uhuuuuuu:

3. hon springer aldrig.

och det måste man göra för att vara ätstörd? HA! jag har haft rätt hela tiden! Läkarna korupterar mot mig, jag är inte alls sjuk för jag springer då aldrig!

uhuuuuuu:

4. hon spyr aldrig.

1. och det måste man också göra för att vara ätstörd?
2. Hur vet du det egentligen?

uhuuuuuu:

5. jag har gått med henne sen 1:an och aldrig någonsin har
hon hållt på som hon gör nu.

Någonstans måste det börja.

uhuuuuuu:

6. hon kan inget om ätstörningar då jag frågar henne/då jag hör då hon snackar med kompisar om det.

Men, det säger väl ingenting? Jag viste inte heller ett dugg om ätstörningar innan jag kom i kontakt med sjukvården, jag tyckte ju att det jag gjorde var helt normalt. Alla som är matrubbade sitter inte och googlar på anorexi hela dagarna.

uhuuuuuu:

7. man skryter inte så mycket om att man är ätstörd
eftersom man är rädd för att folk ska få reda på det
så dem kan säga till ens föräldrar och då dem tvingar en äta så man blir ''fet''.

Eller så vill man ha hjälp. Dom flesta ätstörda personer ber själva om hjälp, det är ytterst få som fortsätter att dölja sitt beteende. Hon känner väl att något är fel, hon mår fruktansvärt dåligt och gör allt hon kan för att omgivningen ska förstå. Kanske undermedvetet.

uhuuuuuu:

8. sedan det kom ut i klassen....osv osv

Jag förstår inte vad det har med saken att göra. Att hon ljugit(?) om diverse saker tidigare säger ju ingenting om huruvida bruden mår dåligt eller inte.


   
SvaraCitera

Det blir lätt en ond cirkel, det håller jag med om, halva min klass var ätstörd i 8an/9an.

Tycker för den skull inte att du ska anta att hon inte har en ätstörning.
Jag tror mycket väl att hon har ett osunt förhållande till mat och vikt och så. Annars skulle hon inte ens bry sig om att prata om det.

-Just att hon söker så mycket uppmärksamhet och bekräftelse för det är väl ett rätt tydligt tecken tycker jag iallafall...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nellnellnell:

Text

jag har gått med henne sen 1:an.
jag VET att hon inte är ätstörd, hon kan ignet om ätstörningar,
varje gång någon säger mat så kollar hon på MIG och kollar om jag
kollar på henne. hon är klassens största wannabee och är klassad
som illaluktade wannabee.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Entr0py:

att äta godis varje dag är väl ätstört om något? absolut inte sunt och normalt iallafall. hos bulimiker är det ett vanligt beteende, men även hos andra ätstörda. Det finns ju faktiskt anorektiker som lever på godis.

hon äter det på ett sätt som ikke ätstörda gör.
hon ler och äter vidare och blabla.

Entr0py:

1. Hur kan du veta det? Du är inte med henne 24/7 va?
2. Hon kan ju ha jävligt skeva tankar även om förnuftet är så starkt att hon äter ändå.
3. Om hon, som du säger, äter godis varje dag så är henne matvanor inte normala.

1. jag ser henne i matsalen, hon har kompisar som
känner mig som hon talat om för att hon inte är ätstörd då dem frågat.

2. jo..

3. hon får av hennes kompis som älskar godis.

Entr0py:

4. Hon kan ju ändå vara selektiv i det hon äter och ha diverse förbjudna livsmedel.
5. Kan hända att hon äter för mycket? BED eller bulimi, även det ätstörningar.

4. hon äter exakt allt, tro mig. allt hon ser säger hon: åh, jag vill ha!!!
5. hon äter precis lagomt. lagomt snabbt och allt.

Entr0py:

och det måste man göra för att vara ätstörd? HA! jag har haft rätt hela tiden! Läkarna korupterar mot mig, jag är inte alls sjuk för jag springer då aldrig!

nej, alla behöveri nte springa.
men ätstörda brukar oftast inte äta, eller äta och träna bort
det, äta och spy upp det. [hon säger att hon vill bli smal,
så hon har inte typen av ätstörning så hon vill äta mycket hela tiden]

Entr0py:

1. och det måste man också göra för att vara ätstörd?
2. Hur vet du det egentligen?

1. samma som på förra, på något sätt gör ätstörda som vill gå ner
av med maten på något sätt. springer, spyr eller inte äter alls.
eller något annat inte så populärt som barn inte brukar få tag på.
2. känner fortfarande henne väldigt bra, hon går alderig på
toaletterna i skolan & hon skrek högre än jag någonsin hört
då jag spydde för jag var sjuk. ja, hon kan svimma av spya.

Entr0py:

Någonstans måste det börja.

ätstörningar brukar börja då man är ungefär 10 år,
oc hdet kommer absolut inte som en storm fram
då det kommer ut att jag var ätstörd.
så fort blir/märker man inte att man är ätstörd.
nej, du visste ignet förrän du varit hos doktork och sånnt.
hon säger att hon varit hos doktork flera ggr och att hon åker dit
1 gång i veckan och snckar, då borde hon väll endå veta väldigt
mycket?

Entr0py:

Men, det säger väl ingenting? Jag viste inte heller ett dugg om ätstörningar innan jag kom i kontakt med sjukvården, jag tyckte ju att det jag gjorde var helt normalt. Alla som är matrubbade sitter inte och googlar på anorexi hela dagarna.

Entr0py:

Eller så vill man ha hjälp. Dom flesta ätstörda personer ber själva om hjälp, det är ytterst få som fortsätter att dölja sitt beteende. Hon känner väl att något är fel, hon mår fruktansvärt dåligt och gör allt hon kan för att omgivningen ska förstå. Kanske undermedvetet.

mjo, men man skriver inte på sin bdbd ut för alla, man skryter
inte om det i skolan och står och säger: ÅH VAD FET JAG ÄR!
SÄG DET TILL MGI! JAG ÄR FET! KOLLA FLÄSKET!
det är bara att vilja få folk att säga: nej, du är inte fet! du är smal och fin och du ska inte banta! tex.
vill hon ha hjälp kan hon väll snacka med dem som är hennes närmaste vänner och inte skryta om det till MIG.

Entr0py:

Jag förstår inte vad det har med saken att göra. Att hon ljugit(?) om diverse saker tidigare säger ju ingenting om huruvida bruden mår dåligt eller inte.

säger du något ut för klassen som hno sagt till dig
säger hon genast: NEJ! DET HAR JAG INTE SAGT!
sen får du fula blickar. hon gör allt för att verka cool.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

*StarNoStar*:

text

men nu vare så att hon säger att hon vill
bli smal och hon säger att ''doktorn''
säger att hon äter för lite och ibland inte äter alls osv..


   
SvaraCitera

uhuuuuuu:

men nu vare så att hon säger att hon vill
bli smal och hon säger att ''doktorn''
säger att hon äter för lite och ibland inte äter alls osv..

ja, det om något verkar ju tyda på en ätstörning? för precis som jag sa innan så behöver inte en ätstörning innebära att man inte äter alls. finns en ätstörning som kallas ÄS-UNS. googla och läs på.


   
SvaraCitera

uhuuuuuu:

som jag gör så måste hon bara oxå ha gjort det.

Du verkar löjligt självupptagen och borde lämna henne i fred.


   
SvaraCitera