Aviseringar
Rensa alla

Går det att vara feminist utan att tro på patriarketet?


Jadå, jag tror att man kan vara feminist utan att tro på just patriarkatet och den radikalfeministiska analysen, och istället visserligen tro på strukturer, men med lite annat konkret innehåll. 


   
SvaraCitera

Chibibbi: patriarkatet och den radikalfeministiska analyse

hänger det ihop tycker du? radikalfeminism är en liten fanatisk inriktning som går på att utrota män (jämför islam vs islamism) etc.
patriakatet är något helt annat och irrelevant för den ideologin. 


   
SvaraCitera

kakakaka: hänger det ihop tycker du? radikalfeminism är en liten fanatisk inriktning som går på att utrota män (jämför islam vs islamism) etc.
patriakatet är något helt annat och irrelevant för den ideologin.

Vad säger du nu?


   
SvaraCitera

Jag vet inte, har ingen vidare koll på dom där feministerna.


   
SvaraCitera

Nachac:

Vad säger du nu?

att man inte är ''radikalfeminist'' för att man erkänner patriarkatet.  man är inte radikal på något sätt för att man erkänner en väldigt tydlig struktur i samhället, ser man inte den strukturen är man dum i huvudet och inte en motvind på Det Radikala Som strömmar i samhället idag.


   
SvaraCitera

kakakaka: att man inte är ''radikalfeminist'' för att man erkänner patriarkatet.  man är inte radikal på något sätt för att man erkänner en väldigt tydlig struktur i samhället, ser man inte den strukturen är man dum i huvudet och inte en motvind på Det Radikala Som strömmar i samhället idag.

Radikalfeminism är inte synonymt med "extremfeminism" (vad det nu är) utan är modern feminism som den praktiseras idag. Prefixet "radikal" har här inget med radikalitet att göra utan hänsyftar på latinets ord för "rot", så en annan benämning skulle alltså kunna vara "rotfeminism". Vad som avses är att den förtryckande strukturen går på djupet, det vill säga patriarkatet, ett i högsta grad radikalfeministiskt begrepp.


   
SvaraCitera
Kudhos

aristoteles:
Jag vet inte, har ingen vidare koll på dom där feministerna.


   
SvaraCitera

kakakaka:

hänger det ihop tycker du? radikalfeminism är en liten fanatisk inriktning som går på att utrota män (jämför islam vs islamism) etc.
patriakatet är något helt annat och irrelevant för den ideologin. 

Så oinsatt Rullar ögonen


   
SvaraCitera

kakakaka:

hänger det ihop tycker du? radikalfeminism är en liten fanatisk inriktning som går på att utrota män (jämför islam vs islamism) etc.
patriakatet är något helt annat och irrelevant för den ideologin. 

Se Nachacs svar.


   
SvaraCitera

när jag ser folk använda ordet radikal framför något antar jag alltid att de menar radikalt, lr extremt såsom folk slänger ''vänsterextrem'' t höger och vänster. sry 4 attack Skadeglädje


   
SvaraCitera

...


   
SvaraCitera

men d går att vara för jämställdhet. 


   
SvaraCitera

nej och det går inte att vara "för jämställdhet" utan att fatta vissa jävligt uppenbara grejer


   
SvaraCitera

jag är mest intresserad av varför man inte "tror på" patriarkatet, varför man inte kan få det att gå ihop?


   
SvaraCitera

Blivande_japan: känner spontant att jag inte kan se det gå ihop. vad tycker ni (och varför)


   
SvaraCitera