Aviseringar
Rensa alla

Går Natur åk 1, men funderar på att byta till Teknik


Wiking
Ämnesstartare

Hej allihopa! Jag har nu börjat på gymnasiet och läser Naturprogrammet, men jag är lite osäker på om jag verkligen vill fortsätta med det. Klassen är väl helt ok, men jag känner att jag inte riktigt har kommit in i den och det kanske har att göra med att jag är rätt blyg av mig och att många känner varandra sedan tidigare. Jag halvkänner några sedan tidigare, men jag har inte någon i klassen som jag direkt har hängt med på fritiden tidigare. Många har sagt att det brukar bli så väldigt bra sammanhållning i naturklasser, men jag är lite tveksamt inställd.

Eftersom det bara finns en naturklass på skolan och jag inte är intresserad av att byta skola, så sneglar jag såklart lite åt Teknikprogrammet där dessutom många av mina kompisar går. Med tanke på att fler kompisar går där och att jag ser hur roligt dem har det, så känner jag kanske just nu att jag skulle trivas bättre där, men gräset är ju inte alltid grönare på andra sidan. Programmen är ju relativt lika, och jag har ändå inte tänkt bli läkare eller tandläkare så jag skulle inte lida så mycket av avsaknaden av biologi. Men vad tycker folk? Finns det andra som är/har varit i liknande situation som mig själv och vad har ni i så fall gjort?

Jag ska väl lägga till att om jag blir kvar på Natur kommer jag välja inriktningen Naturvetenskap i tvåan och om jag byter så kommer jag att välja Teknik med inriktningen Teknikvetenskap. 


   
Citera

Du kan väl umgås med dina kompisar på raster och utanför skolan??? 


   
SvaraCitera
Wiking
Ämnesstartare

Ja, det är ju klart, men man vill givetvis ha kompisar i klassen också. Ju bättre man trivs i klassen desto bättre presterar man ju i skolan.


   
SvaraCitera

oj trodde det var en från min klass först 😛

mitt råd är att gå det som känns roligast! kasta inte bort tre år av ditt liv på något som känns fel och tråkigt. om du går teknik men sedan vill ha ex biologi går det ju att läsa in senare!


   
SvaraCitera

Teknik > Natur. Pluggar själv teknik, i 3an dårå. Tycker ämnena och de egna valet är sjukt bättre. I din situation skulle jag bytt ifall du kan utan att gå om hela ettan.


   
SvaraCitera
Wiking
Ämnesstartare

Men vad är egentligen de största skillnaderna? Vad går de relativt stora kurserna Teknik 1 och Teknik 2 ut på?


   
SvaraCitera

Tror det med vänner kommer ordna sig i sinom tid. Om du föredrar natur så tycker jag definitivt du ska stanna kvar.


   
SvaraCitera

(Skulle ju då kunde vara jag själv som skrivit detta inlägg för 2 år sedan) Går tredje året på natur och ville precis som dig byta till teknik efter en månad men tyvärr tillät inte min syv detta.. Jag har då ångrat mig hela tiden att inte gå teknik men det här att gå ett extra år för att byta linje kändes väldigt onödigt. Men känner du för att byta gör det, inriktningen teknikvetenskap är ju nästan som naturvetenskap fast med lite annat istället för biologi och biologi är inte ett jättetungt ämne att läsa till (imo är det ju Biologi 1 den tråkigaste kursen och 2 är lite bättre men ändå tråkig)

Dock ska det kanske tilläggas att på min skola prioriteras teknik framför natur då teknik har många fler elever (120 mot naturs 80) vilket gör att gräset faktiskt är grönare på andra sidan.. Samt att de har ex engelska 7 och matte 5 som programfördjupning vilket vi inte har utan den finns endast på indv. valet vilket gör att vi endast kan välja en av dem om vi inte vill läsa eftermiddagskurser. 

Det där med vänner löser sig dock, jag började i en klass där jag aldrig träffat en endaste tidigare i mitt liv och de alla kände iallafall ett par stycken från tidigare osv men efter några månader så lärde vi alla känna varandra och nu två år senare känns det inte alls farligt att jag började ensam fast än jag måste erkänna var de första veckorna var ganska jobbiga.


   
SvaraCitera
Wiking
Ämnesstartare

Måste bestämma mig tills nästa vecka, men har grov beslutsångest. Finns ju fördelar och nackdelar med båda.


   
SvaraCitera
Wiking
Ämnesstartare

Ingen som har några tips på hur jag ska tänka?


   
SvaraCitera

Gör d då


   
SvaraCitera