Aviseringar
Rensa alla

Ge mig lite tips och råd? 🙂


Ämnesstartare

Hej, jag är en tjej på 19 år. Jag är ca 160 cm och väger 50kg. Jag är nöjd med min vikt så vill inte gå ner i vikt. Jag har tidigare i flera år haft riktiga mat problem, det erkänner jag själv 🙂 Men då jag började äta igen växte allt, mage, lår, rumpa och bröst. Vilket jag inte är så nöjd med 🙂 Vet att styrke träning är ett bra knep, men jag vill ha bort lite av "fettet". Och jag vill inte få tillbak mitt matproblem så träning är ett smart val 🙂 har spelat innebandy förut i ca 5 år, slutade pga privata skäl. Men jag vill verkligen att det ska försvinna lite men utan att jag slutar äta. Men jag är inte så förtjust i att gymma.

Skull uppskatta den som har seriösa tips och råd till mig 🙂 Eller vilken maskin som passar bäst på gymmet. För försöker även komma igång med träningen igen, var mellan 1-2 år sedan jag tränade sist.

Hjälp mig någon 🙂 Tack på förhand


   
Citera
Ämnesetiketter

Du låter ungefär som flickvännen med mått och vikt. hon kanske är 2-3cm längre än dig och hon väger också 50kg och hon är underviktig. tycker det inte låter som du behöver förbränna något fett.
men det är upp till var och en vad dem tycker.

men motion är alltid viktigt för alla så det kan du ju syssla med i den form du tycker om (kanske börja på innebandy igen?) och sköta kosten är viktigt om du vill förlora fett på kroppen.

du kan ju alltid göra räkna ut din dagliga energiförbrukning (vet inte vad jag ska kalla det)

Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)
sen multiplicerar du med din aktivitetsfaktor 1.0-2.0
då får du ut ditt ungefärliga intag av kalorier du ska ha per dag. sedan tar du bort 500 kcal av värdet du har fått ut så kommer du sakta men säkert förlora fett (0,5kg per vecka(ungefär)) men för att inte förbränna muskler så se till att större delen av ditt dagliga intag innehåller mycket proteiner.

vetinte fall något av det här är till större hjälp för dig men om det är det så är jag glad att hjälpa 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack för hjälpen 🙂 Vet att jag inte är tjock eller så. Men vill ändå ha bort det. Har lite nojjor men på något vis för lat för att göra något åt de men har bestämt mig rejält att jag ska börja träna igen 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Eternity:

Tack för hjälpen 🙂 Vet att jag inte är tjock eller så. Men vill ändå ha bort det. Har lite nojjor men på något vis för lat för att göra något åt de men har bestämt mig rejält att jag ska börja träna igen 🙂

Du får vara väldigt försiktig och verkligen tänka över om det är värt det.
För det första tycker jag att du ligger helt lagom. [wink]
För det andra, eftersom att du tidigare haft/har ätstörningar ber du i princip om att få tillbaka de om du börjar räkna på energiförbrukning och sedan försöker banta bort det.
Oundvikligt, i princip, om du fortfarande är nojig.

Mitt förslag är att, som du själv säger, börja träna.
Det kommer att ge dig en tightare kropp som kan se smalare ut trots samma vikt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vet att jag måste vara försiktig 🙂 Och jag är verkligen det. Men som tur är skull min pojkvän aldrig tillåta mig att sluta äta igen. Men jag har varit så duktig och ätit ordentligt i lite mer än ett år så tänkte att det är dags att dra igång igen. För ville inte börja för tidigt om man säger så 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Eternity:

Skull uppskatta den som har seriösa tips och råd till mig

Börja träna någonting. Vad som helst, som du tycker verkar kul.
När det passar dig bäst.

Det som händer när du tränar är att din kropp förbrukar energi.
Om du inte betalar tillbaks denna förbrukade energi, via mat, så tar kroppen denna från bland annat fett.
På lång sikt kommer träningen därför leda till en omfördelning av kroppsmassa: större muskelmassa, mindre fett.

Du behöver inte äta mindre än vad du gör idag.

Lita mer på spegeln än vågen.

Snöa inte in dig i träning och resultatfixering.

Strunta i måttband, använd istället ditt leende som måttstock för hur träningen går; ju större leende, desto bättre.


   
SvaraCitera

Eternity:

då jag började äta igen växte allt, mage, lår, rumpa och bröst. Vilket jag inte är så nöjd med 🙂

Större rumpa och bröst? Det måste ju vara väldigt jobbigt för din pojkvän... *ironi*


   
SvaraCitera

herr_nilsson:

Större rumpa och bröst? Det måste ju vara väldigt jobbigt för din pojkvän... *ironi*

[cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

herr_nilsson:

Större rumpa och bröst? Det måste ju vara väldigt jobbigt för din pojkvän... *ironi*

Haha, brösten å rumpan uppskattas av både han och mig skull jag tro [wink]


   
SvaraCitera

Eternity:

uppskattas av både han och mig

[love]


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera