Aviseringar
Rensa alla

Ge mig svar!


sötnos:

För vad jag förstår finns det tom folk på forumet som ser det som helt fel att tex. fira sveriges nationaldag. Hur tänker man då?

Man ser väl nationaldagsfirandet som ett uttryck för nationalism och nationell gemenskap.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För att SD och andra ultrakonservativa tards har kapat patriotism och de flesta vill inte sammanknippas med dessa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker inte något av det är rasistiskt, men ordet slängs runt alldeles för fritt så folk är livrädda för att anklagas för att vara det.

Och så det det som Mediakatt sa.


   
SvaraCitera

Ett sätt att se på det är också det att det alltid är mer ok att se sina egna fel och brister (vem annars kan bättre känna till dem), än att påpeka andras fel och brister.

Det är lättare för dig att veta vart dina gränser går och hur mycket du kan bjuda på dig själv, än att bestämma vart andras gränser går eller hur mycket de ska bjuda på sig själva.

Social respekt.

Samt:

mediakatt:

För att SD och andra ultrakonservativa tards har kapat patriotism och de flesta vill inte sammanknippas med dessa.


   
SvaraCitera

sötnos:

Och nu när jag skrev det här kom jag åter att tänka på det där med att man inte får älska sitt eget land, det är "fel".

Jag fattar inte hela den här "hindars att älska sitt land"-grejen. När har någon sagt till dig att du är rasist när du sagt att du gillar Sverige? Vad i hela fridens namn har du då sagt liksom?
Vem exakt är det som hindrar en från att gilla något öht? Vem är det som tittar snett på dig när man säger "fyfan vad jag gillar att svenskar gör si och så när det blir såhär eller sådär", eller "sverige är så jävla fint om sommaren", eller "åh vad jag gillar den svenska naturen, fast är lovligt trött på röda stugor med vita knutar. Gillar de blå knutarna bättre."?
Jag har heller aldrig upplevt att NÅGON tar illa vid sig när nationalsången sjungs runt midsommarstången.

Om du känner att du skäms över något du gillar, så kanske du bör tänka över av vilken anledning det är du gillar, och framförallt av vilken anledning det är du skäms.

Enda gången jag upplever "kärleken till Sverige" är just när när folk antyder att Sverige SKULLE vart ett fint land om det inte vart så mycket invandring eller att det finns en massa problem orsakade av något som Sverige eller svenskar VERKLIGEN INTE HAR NÅGOT ANSVAR I.
Eller när nationalsången sjungs och svensk flagg hissas i syfte att provocera, som Mediakatt som saagt var inne på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

somkärlekenpåfilm:

eller invandrar killar som stör sig på och börjar puckla på killar för att dom är vita. fan rasism också

NOWAY
MENAR DU DET???
SHIT
MIN VÄRLDSBILD RASAR

[surprised]
[surprised]
[surprised]
[surprised]
[surprised]
[surprised][surprised][surprised][surprised][surprised]
[surprised]
[surprised]


   
SvaraCitera

disco:

NOWAY
MENAR DU DET???
SHIT
MIN VÄRLDSBILD RASAR

mööööööh


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kebaboxo:

hört att du e piiip stämmer d?? aså ja vet inte men ja har hört d bara så antar att de stämmer

Nu tycker jag du är lite löjlig [mad].
Har bekanta som är invandrare och vars föräldrar inte tillåter mig att vara i närheten av deras dotter. Man skulle kunna kalla detta rasism, eller att vissa personer bara är ganska korkade (jag menar, vem skulle inte vilja ha mig i närheten av sig?). Så ta inte åt dig som om folk kallar alla invandrare för rasister, för det är det ingen som gör.

Poängen är att det finns både invandrare av alla generationen, svenskar av alla generationen, som har alla möjliga uppfattningen. Är man rasist så är man, skit samma vart man kommer ifrån. Tycker det är lite synd att gnälla på att vissa "får vara mer rasister" än andra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nonoton:

Har bekanta som är invandrare och vars föräldrar inte tillåter mig att vara i närheten av deras dotter. Man skulle kunna kalla detta rasism

att du inte får vara nära deras dotter d har med deras kultur, traditioner att göra =) kontakt mellan tjejer o killar är skam för hedern i vissa kulturer etc.

det är exakt likadant med killarna från deras land.

Nonoton:

Poängen är att det finns både invandrare av alla generationen, svenskar av alla generationen, som har alla möjliga uppfattningen. Är man rasist så är man, skit samma vart man kommer ifrån. Tycker det är lite synd att gnälla på att vissa "får vara mer rasister" än andra.

m bra alla kan va rasista, det har ingenting med urpsrung1 slash bakgrunden att göra.
orka dra alla över en kam lix


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kebaboxo:

att du inte får vara nära deras dotter d har med deras kultur, traditioner att göra =) kontakt mellan tjejer o killar är skam för hedern i vissa kulturer etc.

Exakt min poäng [mad]. Precis som att det inte är rasism när folk kallar svenskar för osociala eller något sånt. Man kan ta illa upp för det, men det betyder inte automatiskt att det handlar om rasism [cool].


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

...what..


   
SvaraCitera

Ibland när jag skriver försvinner det ord <-- vardagsrasism.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miljötalibanen:

Till saken hör också att turkar och semiter oftast är väldigt påträngande.

Hahahaha, det finns många judar i din lilla håla eller? 😉


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Hahahaha, det finns många judar i din lilla håla eller? 😉

Så klipsk som du är måste du väl ändå känna till att semiter även innefattar araber?


   
SvaraCitera

Skolavslutningar är ett bra exempel. Det börjar ju bli allt vanligare att barnen inte får ha sin skolavslutning i kyrkan, sjunga nationalsången eller inte ens få ha svenska flaggan hissad i flagstången. Minoriteten invandrare styr över majoriteten svenskar. Rasism är tydligen så laddat hos vissa att inte ens demokratin spelar nån roll.


   
SvaraCitera