Aviseringar
Rensa alla

gelatin


Ämnesstartare

okej, nu måste jag få detta utrett.
Som vegetarian ska man inte äta produkter som innehåller gelatin.
Men om det endast står "gelatin" på innehållet i en produkt ska det ju vara konstgjort gelatin (alltså iten från djur)(vet att många företag slarvar med detta). Har för mig att fabrikerna är skyldiga till att skriva om det är gelatin från djur, och det ser man ju ibland att dom gör tex ibland står det ju gelatin (svin).

okej nu blev allt detta bara babbligt, men har även en kompis som går livsmedel, och hon har lärt sig att på alla bakelser har dom gelatin för att det ska hålla, och detta är ju då gelatin som inte är gjort på djur.

okej, frågan är vel om man verkligen som vegetarian ska hålla sig borta från alla gelatin eller om konstjord gelatin är ok?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Gelatin är ju djur ben :o, ät konstgjort om du är vegan lr vegiterian


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Raring:

Gelatin är ju djur ben :o, ät konstgjort om du är vegan lr vegiterian

menar ju att det finns ju gelatin som är gjort på djur och gelatin som inte är gjort på djur. gelatin är vel idag nästan alltid konstgjord och ist gjort på en massa kemikalier ist för djurben? [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

minimojen:

menar ju att det finns ju gelatin som är gjort på djur och gelatin som inte är gjort på djur. gelatin är vel idag nästan alltid konstgjord och ist gjort på en massa kemikalier ist för djurben?

jag vet inte. Jag har bara hört det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det finns inte konstgjort gelatin.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

minimojen:

vel

Väl*


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

minimojen:

gelatin är vel idag nästan alltid konstgjord och ist gjort på en massa kemikalier ist för djurben?

Nej du har fel.
Geleringsmedel som utvinns ur kollagen vilket är det huvudsakliga proteinet hos däggdjur.
Gelatin används inom en mängd olika områden men främst inom livsmedels- och läkemedelsindistrin. Typiska produkter som innehåller gelatin är godis och läkemedelskapslar men också olika hälsopreparat där gelatinet används som proteintillskott. I hela världen tillverkas och används omkring 300 000 ton gelatin per år. Gelatin har i motsats till många andra hydrocolloider inget E-nummer utan klassas som livsmedel alltså ingen tillsats.

Vid tillverkning av bland annat öl, vin, vinäger och äppeljuice används gelatin vid klarningsprocessen. I detta sammanhang används ofta en typ av gelatin som utvinns från fiskars simblåsa, en av de gelatinkällor som använts längst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Unexpected:

det finns inte konstgjort gelatin.

MikaelH:

Nej du har fel.

då vet jag iaf att jag har fått nått helt om bakfoten [y]

Men vf står det isf bara ibland vad gelatinet är gjort av då?
och vf säger man då ofta att det finns gelatin som inte är gjort på djur? [shake] nu blir jag jävligt förvirrad


   
SvaraCitera
smisk

Orka bry sig, det är bara lite gelatin, liksom :S


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

smisk:

Orka bry sig, det är bara lite gelatin, liksom :S

jag säger samma sak, håller mig dock borta från gelatin när det står att det är gjort på djur.
jag är vel ingen riktig vegetarian som gör så i guess men tycker inte att man behöver vara så där petig, det är ju gelatin i iprincip allt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

minimojen:

då vet jag iaf att jag har fått nått helt om bakfoten

Du kan ju börja med att citera rätt så det blir en korrekt konversation.

Jag citerade "gelatin är vel idag nästan alltid konstgjord och ist gjort på en massa kemikalier ist för djurben?"
Alltså..
Gelatin är VÄLL idag NÄSTAN ALLTID...

Nej, Gelatin är idag INTE NÄSTAN ALLTID...
Där hade du fel.
Jag säger inget om att det inte finns konstgjort gelatin. Jag säger däremot att det INTE NÄSTAN ALLTID är konstgjort.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

smisk:

Orka bry sig, det är bara lite gelatin, liksom :S

Ja precis. Orka bry sig, det är bara en blodig biff.
Nyttigt ju, öppna käften, tugga och svälj.
Nam nam nam, gott!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MikaelH:

Du kan ju börja med att citera rätt så det blir en korrekt konversation.

jag är för lat och okunnig för att citera rätt, citerade bara där ni sa att jag hade fel. spela roll ><

men eftersom att du verkar kunnig om detta? är det inte så att företagen ska skriva om det är djurgelatin elr inte, men att få gör det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MikaelH:

Ja precis. Orka bry sig, det är bara en blodig biff.
Nyttigt ju, öppna käften, tugga och svälj.
Nam nam nam, gott!

skillnad mellan gelatin och en biff [no-no]
gelatin är vel ok, en biff är inte det. så ser jag det iaf, men är jag vel en "oäkta" vegetarian antar jag...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Raring:

Gelatin är ju djur ben

Raring:

Gelatin är ju djur ben

minimojen:

Som vegetarian ska man inte äta produkter som innehåller gelatin.

Unexpected:

det finns inte konstgjort gelatin

inte konstgjort.. men det finns gelantin som är framställt utav växter.


   
SvaraCitera