Aviseringar
Rensa alla

Gemensam dusch


Ämnesstartare

En sak som för tillfället förundrar mig är att vissa gamla flerbostadshus förr saknade egna badrum och istället hade en gemensam dusch i källaren. Det känns som något som är väldigt främmande för den moderna människan, men när jag föreställer mig konceptet så är det ändå lite fint på något kommunistiskt vis. Att dela dusch med sina grannar, den påtvingade närheten i nånting som i högsta grad är privat, eventuellt stå i kö med badrocksklädda främlingar som bara råkar bo nära under tider då det är hög efterfrågan osv. Kanske förde det människor samman på ett vis vi inte begriper idag, kanske var det bara jävligt jobbigt.

Fördelar och nackdelar i era följande inlägg:


   
Citera
Ämnesstartare

Fördelar: Man kan vara lite social och behöver inte vara rädda för varandra

Nackdelar: Man måste vara social. Man måste vänta ganska ofta. Lite äckligt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hade aldrig viljat ha det så. Man måste skynda sig så de andra för duscha och så... Så nej, aldrig i livet!!!!


   
SvaraCitera

När jag o några polare hyrde en liten lägenhet i stan så var vi tvungen o dela på den enda duschen i huset . Var inge problem direkt . Det var private När man duschade , så kunde man låsa dörren med.


   
SvaraCitera

jag har varken toa eller dusch i mitt studentrum, vi alla delar på några badrum
har fungerat helt ok


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

Hade ej haft något emot det om man kunde låsa om sig väl i duschen. Sen skulle jag nog aldrig våga gå ner i källaren själv om det var mörkt ute och det skulle nog bli drygt att vara min sambo då


   
SvaraCitera
mynona

Fördelar: Skapar bättre sämja av nödvändighet och uppmuntrar hänsynstagande och disciplin och avdramatiserad fysiologi
Nackdelar: Duschning är en av mina mest uppskattade vardagsnöjen, jag upplever det som en intim egenstund där jag står/sitter och funderar i stilla begrundan medan vattnet strilar över ansiktet. Sånt blir svårt med den disciplin, tidspress och psykologiska upplevelse av andra människors smuts man tänker sig osv...intimiteten utraderas...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:
Fördelar: Skapar bättre sämja av nödvändighet och uppmuntrar hänsynstagande och disciplin och avdramatiserad fysiologi
Nackdelar: Duschning är en av mina mest uppskattade vardagsnöjen, jag upplever det som en intim egenstund där jag står/sitter och funderar i stilla begrundan medan vattnet strilar över ansiktet. Sånt blir svårt med den disciplin, tidspress och psykologiska upplevelse av andra människors smuts man tänker sig osv...intimiteten utraderas...

PRECIS SÅ. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har haft det så, en gång i tiden. Det är inte så idylliskt som det kan låta.


   
SvaraCitera
mynona

FrustreradLurifax:

PRECIS SÅ. 

Tumme upp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Delade dusch när jag bodde i kollektiv. Enda som är jobbigt är att på morgonen kan det vara upptaget. Annars e det precis som vanligt om man bor med hyfsat folk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hade nog uppskattat den sociala aspekten, men avskytt resten..  Nu är jag visserligen ganska bortskämd som har gratis tillgång till en dusch med näst intill obefintlig tidsbegränsning, obegränsat varmvatten, vattentät smartphone & uppblåsbar fåtölj, så övergången hade varit otroligt plågsam om de inte ens lät mig duscha i badbrallor, men men.   


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Finner ingen fördel i det konceptet för min del. De övriga användarna i byggnaden hade nog mestadels enbart klagat över att de alltid får duscha kallt. Rodnar

Badrum är något som jag verkligen vill ha privat tillgång till, utan direkt argument för att stödja det, mer än tanken som ett egetställe, det känner jag mig bekväm med.

Vet inte hur det såg ut, om det var ett helt badrum eller endast en duschhytt? För min del använder jag inte bara duschen för att bli renare, gillar värmen och att bara få vara för sig själv, man gör ingenting och tankar flyter bort ner i brunnen och låter sig tänka på nya tankar... Om det låter rimligt? Galen
     Finns någon mysighet på något sätt som jag inte tror att det skulle bli om alla använde en gemensam dusch. Hade nog inte fått den känslan.

Tror egentligen inte att det finns så många fler fördelar med det hela än det som du berättade. Tidspress, städa, badprodukter, så bidde det nog lite osämja om titt och tett.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Negativt: badrocksklädda främlingar låter väl inte så positivt. 

Positivt: helt nakna främlingar med handduken över axeln låter mer avslappnat.


   
SvaraCitera