Aviseringar
Rensa alla

Genetik


Ämnesstartare

Asså bilden föreställer ju DNA molekylen med aminosyrorna AT och CG.
Min fråga är lite komplicerad, vet inte hur jag ska lägga ut den men hoppas iaf på svar..

Jag har lärt mig att aminosyrorna, ACGT, ligger parvis som pinnar innuti den sprialformade DNA molekylen, samtidigt har jag läst att DNA molekylen är lindad runt proteiner som är baserade på en mängd aminosyror[tard]

Det jag inte förstår är hur DNA molekylen kan vara lindad runt proteiner.. Är det molekylens yttresidor (det som håller ihop Pinnarna) som är lindade runt proteiner? Men isf; bildar aminosyror protein och finns samtidigt som byggstenar i DNA molekylen?
:S

Snabb, sammanfattande, fråga: Vart exakt ligger aminosyrorna och proteinet?

dnastructure.jpg


   
Citera
Ämnesstartare

detberorpå:

Snabb, sammanfattande, fråga: Vart exakt ligger aminosyrorna och proteinet?

har inte läst allt det du skrivit, bara denna frågan.
Protein består av aminosyror, så där proteinet är där är också aminosyrorna


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nukleotid och aminosyra, blanda inte ihop de.
Nukleotiderna är baserna AT och CG, aminosyror är proteinernas byggstenar som DNA kodar för.

Ta hårprotein tex. En sekvens i DNAt kodar för hårprotein. Denna sekvens har en kod som replikeras (kopieras), denna kod beskriver vilka aminosyror som ska sättas ihop för att få rätt hårprotein (det finns sammanlagt bara 20 aminosyror som bygger upp alla kroppens proteiner).

Som du ser på bilden är DNAts "ryggrad" av socker o fosfat (Sugar phosphate backbone), och inte proteiner/aminosyror.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SorryBartDude:

Protein består av aminosyror, så där proteinet är där är också aminosyrorna

Så aminosyror finns i både proteinet och som Pinnar i DNA molekylen?[confused]
En till fråga: På vilket sätt är DNA molekylen lindad runt proteinerna? Hittar ingen passande bild..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

detberorpå:

En till fråga: På vilket sätt är DNA molekylen lindad runt proteinerna? Hittar ingen passande bild..

Det är den inte! Läs vad jag har skrivit.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

serenity:

Nukleotiderna är baserna AT och CG, aminosyror är proteinernas byggstenar som DNA kodar för.

Fattade i princip inte något av det där[cry]
Åh, Gud.. Ska man verkligen lära sig allt detta i åk. 9?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

detberorpå:

Fattade i princip inte något av det där[cry]

[mad]

Okej, fattar du att aminosyror och nukleotider är två olika saker?

Nukleotid = DNAts byggstenar; AT o CG
Aminosyra = Proteiners byggstenar, de är 20 stycken sammanlagt

DNA är "receptet" på hur aminosyror ska sättas ihop och bilda kroppens proteiner.

Nu då? [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

serenity:

Nukleotid = DNAts byggstenar; AT o CG

"Bokstäverna står för kemiska byggstenar som kallas kvävebaser" Aha.

serenity:

DNA är "receptet" på hur aminosyror ska sättas ihop och bilda kroppens proteiner.

Tyvärr, fattar inte.. DNA finns i kromosomerna och kromosomerna befinner sig i cellkärnan i cellerna..?
Proteinerna finns i DNA molekylen? Så.. Umm.. Nukleotiderna, AT & CG, finns som byggstenar i DNA samt bildar proteiner.. Men på vilket sätt är DNA molekylen lindad runt proteinerna? Asså jag fattar inte -.-[cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

serenity:

Nukleotid och aminosyra

Aminosyror gör protein och nukleotider finns som Pinnar i DNA molekylen :O?[bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

detberorpå:

Tyvärr, fattar inte.. DNA finns i kromosomerna och kromosomerna befinner sig i cellkärnan i cellerna..?

DNA är en "remsa" som består av kvävebaserna AT, CG (som på bilden). Hur många kromosomer har vi, 46? När vi ställer de 46 kromosomerna på led bildas DNA-remsan. I varenda cells cellkärna i din kropp finns denna DNA-remsa exakt likadan.

detberorpå:

Proteinerna finns i DNA molekylen?

Nej, proteinerna är det som DNA är receptet för. På DNA-remsan står det "bilda protein för svart hår, korta fingrar, tarmsaft, osv". DNA-remsan är uppbyggd av kvävebaser/nukleotider/AT,CG. INTE proteiner.

detberorpå:

Men på vilket sätt är DNA molekylen lindad runt proteinerna?

[rolleyes] Den är ju inte det, säger jag?
Ett steg i taget, förstår du det jag sagt ovan?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

detberorpå:

Aminosyror gör protein och nukleotider finns som Pinnar i DNA molekylen :O?[bigsmile]

serenity:

Nukleotid = DNAts byggstenar; AT o CG
Aminosyra = Proteiners byggstenar, de är 20 stycken sammanlagt

Ser du koppling?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

detberorpå:

Proteinerna finns i DNA molekylen?

nej vissa av dem finns runt men aldrig i

detberorpå:

Men på vilket sätt är DNA molekylen lindad runt proteinerna? Asså jag fattar inte -.-[cry]

EN DNA sträng lindas kring särskilda proteiner som kallas histoner och bildar EN kromosom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SorryBartDude:

EN DNA sträng lindas kring särskilda proteiner som kallas histoner och bildar EN kromosom.

shit förvirra inte? hon förstår inte ens grunderna.
och.. va? haha


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

serenity:

kvävebaserna

=nukleotider?

serenity:

vi ställer de 46 kromosomerna på led bildas DNA-remsan.

Led? Bokstavlig? Kromosomerna ligger ju i cellkärnan.. Trodde varje kromosom bestod av DNA.. D: står ju olika överallt[cry]

serenity:

I varenda cells cellkärna i din kropp finns denna DNA-remsa exakt likadan.

Så "koderna" är exakt likadana i varje cell?

serenity:

På DNA-remsan står det "bilda protein för svart hår, korta fingrar, tarmsaft, osv". DNA-remsan är uppbyggd av kvävebaser/nukleotider/AT,CG. INTE proteiner.

Ahaa!
"Aminosyror gör protein och nukleotider finns som Pinnar i DNA molekylen :O?"? Det var fel alltså?
Vad gör aminosryror då? D:

serenity:

Den är ju inte det, säger jag?

I boken står det "I en kromosom ligger den långa DNAmolekylen lindad runt proteiner." [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SorryBartDude:

EN DNA sträng lindas kring särskilda proteiner som kallas histoner och bildar EN kromosom.

DNA ligger väl i kromosomer :S?
DNA är minst av cell och kromosom?!

serenity:

shit förvirra inte? hon förstår inte ens grunderna.

Jag har två dagar på mig att lära mig allt[cry]


   
SvaraCitera