Aviseringar
Rensa alla

Genetik - frågor


Ämnesstartare

En kromosom består av DNA och proteiner?
Proteinerna består av en mängd aminosyror?
Vilka aminosyror består proteinerna av? Är det olika?

Består kromosomer bara av DNA & proteiner?
DNA innehåller kvävebaserna AT & CG?

En DNA sträng från en cellkärna/kromosom är ungefär 2 m om den vecklas ut ( http://www.karolinska.se/sv/Karolinska-Universitetslaboratoriet/Kli​niker/Klinisk-ge​netik/Kromosomer/ ) men enligt min bok är den 3 m[tard] det spelar väl ingen roll vad jag skrver va? [crazy]Någon som hört ngt annat?

"Varje kromosom innehåller ett stort antal gener, mellan 1.000-10.000 beroende på kromosomens storlek och man har uppskattat att en cell totalt innehåller över 100.000 gener."
Är gener ACGT?? Om inte, vad är gener? Hur beskriver man gener??

"Eftersom vi har två kromosomer i varje par så har vi också en dubbel uppsättning av alla gener, en som vi ärvt från mamma och en från pappa."
Vadå TVÅ KROMOSOMER I VARJE PAR? vadå varje par?[shake] Vilket par?!?!?!??!?!

Hjäälp[cry]
snälla[cute]


   
Citera
Ämnesstartare

detberorpå:

En kromosom består av DNA och proteiner?
Proteinerna består av en mängd aminosyror?
Vilka aminosyror består proteinerna av? Är det olika?

Består kromosomer bara av DNA & proteiner?
DNA innehåller kvävebaserna AT & CG?

1. En kromosm bestar av langa nukleinkedjor (DNA) som ar inlindade i proteiner. Kromosomerna framtrader nar cellen ska kopiera sig sjalv.
http://2.bp.blogspot.com/_pGvUka8H4x8/SSQUUfIGhxI/AAAAAAAAGlM/oKxOqlJpqOU/s320/k...

2. Proteiner bestar av aminosyror. Vilket protein som ska produceras bestams av aminysyrornas ordning. Aminosyrorna bestams av tre intilligande kvavebaser (s.k. tripletter). Det finns 20 aminosyror. For att den genetiska informationen ska na ut till Ribosomerna (dar proteintilverkninge sker) sa bildas mRNA som ett avtryck pa DNA. Nar ett protein ska bildas sa kanner ett enzym (RNA-polymeras) igen en triplett och fria nukleotider satter sig vid dessa tripletter och bildar kodoner. Eftersom upp till 90% av nukleotidsekvenserna i DNA saknar betydelse for proteintillverkningen sa *klipper* enzymer bort de onodiga kodonerna som kallas introner och klipper ihop de som efterfragas och kallas exoner.

Val inne i ribosomerna kommer det tRNA tripletter med aminosyror och satter sig pa den kodonerna som ett pussel.

3. Ja.

4. DNA= A(adenin)-T(tymin), C(cytosin)-G(guanin). RNA= A-U(Uracil), C-G

Vet inte om det ar overkurs.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

detberorpå:

En DNA sträng från en cellkärna/kromosom är ungefär 2 m om den vecklas ut ( http://www.karolinska.se/sv/Karolinska-Universitetslaboratoriet/Kliniker/Klinisk-ge​netik/Kromosomer/) men enligt min bok är den 3 m det spelar väl ingen roll vad jag skrver va? Någon som hört ngt annat?

har last 1,5m fran en bra bok.

detberorpå:

"Varje kromosom innehåller ett stort antal gener, mellan 1.000-10.000 beroende på kromosomens storlek och man har uppskattat att en cell totalt innehåller över 100.000 gener."
Är gener ACGT?? Om inte, vad är gener? Hur beskriver man gener??

En gen ar ett avsnitt av en DNA-molekyl som kodar for ett visst protein som jag beskrev i forsta inlagget.

detberorpå:

"Eftersom vi har två kromosomer i varje par så har vi också en dubbel uppsättning av alla gener, en som vi ärvt från mamma och en från pappa."
Vadå TVÅ KROMOSOMER I VARJE PAR? vadå varje par? Vilket par?!?!?!??!?!

En DNA-molekyl bestar av tva langa nukleotidkedjor som slingrar sig runt varandra och bildar en dubbelspiral. I manniskan finns 46 DNA-molekyler alltsa 23 par.

hoppas du forstar vad jag skriver. Det ar gymnasiekunskap jag anvander mig ifran[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

noboundaries1:

Vet inte om det ar overkurs.

Tack för svaren, det är överkurs.. Men jag förväntas kunna allt det där för att fixa MVG.. Tror jag[surprised]
Men räcker det inte med att jag skriver "Kromosomer består av DNA och proteiner, vilket protein som ska produceras bestäms av aminosyrornas ordning." (ngt sånt)?

noboundaries1:

DNA= A(adenin)-T(tymin), C(cytosin)-G(guanin).

Består inte DNA av andra saker än kvävebaserna? :O
Trodde kvävebaserna befann sig inuti DNA molekylen 😮


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

noboundaries1:

har last 1,5m fran en bra bok.

O.O är det exakt lika långt i varje cell då? kan man inte skriva från ca 1,5m-3m?

noboundaries1:

En gen ar ett avsnitt av en DNA-molekyl som kodar for ett visst protein som jag beskrev i forsta inlagget.

Så man kan typ Se vad man fått för gener genom att kolla bokstavsparen ACGT i DNA molekylen?

noboundaries1:

En DNA-molekyl bestar av tva langa nukleotidkedjor som slingrar sig runt varandra och bildar en dubbelspiral.

Aha och mellan nukleotidKedjorna finns kvävebaserna?

noboundaries1:

hoppas du forstar vad jag skriver. Det ar gymnasiekunskap jag anvander mig ifran

🙂
Gick du natur?
& vi får läsa det här i 9an 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

detberorpå:

Tack för svaren, det är överkurs.. Men jag förväntas kunna allt det där för att fixa MVG.. Tror jag
Men räcker det inte med att jag skriver "Kromosomer består av DNA och proteiner, vilket protein som ska produceras bestäms av aminosyrornas ordning." (ngt sånt)?

Fragan>* Beskriv hur det gar till nar ett protein bildas* brukar komma som MVG fraga och da maste du nog ta med allt jag skrev om tripletter och RNA ifall detta star i er bok.

Angande kromosomer>
I en manniskocell finns 46 DNA-molekyler med den sammanlagda langden 1,5m. Dessa sitter valdigt mycket ihoptrangda och veckade for att fa plats. Dessa DNA tradar (nukleiotidkedjor) ar upprullade kring stodjande proteiner och bildar kromatintradar. Dessa veckas ytterliggare nar cellen ska dela sig och bildar kromosomer.

detberorpå:

O.O är det exakt lika långt i varje cell då? kan man inte skriva från ca 1,5m-3m?

antagligen.

detberorpå:

Så man kan typ Se vad man fått för gener genom att kolla bokstavsparen ACGT i DNA molekylen?

detberorpå:

Består inte DNA av andra saker än kvävebaserna? :O
Trodde kvävebaserna befann sig inuti DNA molekylen 😮

detberorpå:

Aha och mellan nukleotidKedjorna finns kvävebaserna?

Alltsa nukletidkedjorna ar uppbyggda av nukleotidkedjor som bestar av en kvavebas, en fosfatgrupp och en sockergrupp.
http://www.ktf-split.hr/glossary/hr_o.php?def=nukleotid
detta ar dessa som bygger upp hela nukleotidkedjan och som sitter ihop med det andra paret m.h.a. kvavebindningar.

har ser du en bra bild pa en DNA kedja med nukleotiderna.

detberorpå:

🙂
Gick du natur?
& vi får läsa det här i 9an 🙁

Ja, det kommer mer eller mindre i Biologi,Kemi och Naturkunskap.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

noboundaries1:

ifall detta star i er bok.

Inte vad jag sett[shake]

noboundaries1:

Angande kromosomer>

det där var definitivt överkurs :O så det räcker inte att bara skriva att kvävebaserna finns i DNA? & att DNA strängen och proteinerna tillsammans bildar en kromosom?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

detberorpå:

det där var definitivt överkurs :O så det räcker inte att bara skriva att kvävebaserna finns i DNA? & att DNA strängen och proteinerna tillsammans bildar en kromosom?

sammanfattat... yes[smile]

detberorpå:

Inte vad jag sett

Da ar det overkurs och behovs inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

noboundaries1:

yes

noboundaries1:

Da ar det overkurs och behovs inte.

tack för hjälpen[smile]
Kan jag vända mig till dig om jag har övriga frågor kring detta?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

detberorpå:

& vi får läsa det här i 9an 🙁

Det får alla, det är kul ju 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zwift:

Det får alla, det är kul ju 🙂

Det är kul när man får sina frågor besvarade men jag tvingas läsa en text som inte ens besvarar frågor.. Såklart jag inte orkar då[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

detberorpå:

Det är kul när man får sina frågor besvarade men jag tvingas läsa en text som inte ens besvarar frågor.. Såklart jag inte orkar då

Läs på wikipedia då, allt lär stå där på den nivån du läser.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zwift:

Läs på wikipedia då, allt lär stå där på den nivån du läser.

Jag förstår inte en del saker på wikipedia (a) och får heller inte direkt svar på mina frågor.. Får liksom lista ut det efter att ha läst 20 rader[shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

detberorpå:

tack för hjälpen
Kan jag vända mig till dig om jag har övriga frågor kring detta?

aa visst, bara att skriva har eller sla en signal pa msn=), du far betala med natura[cute][crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zwift:

Det får alla, det är kul ju 🙂

+1. Det ar valdigt intressant maste jag saga!


   
SvaraCitera