Aviseringar
Rensa alla

Genfarmen, utmärkt program sänt på SVT


Ämnesstartare

Jag måste tipsa om ett brittiskt program som SVT sände igår kl. 18.00:
http://svtplay.se/v/1593310/dokumentar/genfarmen__del_1_av_2

Det är ett program som handlar om genteknik och hur det har förbättrat och fortsätter förbättra våra och djurens liv samt miljön.

Bla. visar man kycklingar utan fjädrar - vilket innebär att de växer bättre i tropikerna, där de annars har svårt att kyla av sig. Lax som växer fortare vilket gör att man slipper fiska ut den "vanliga" fisken. Morötter vars färg och krispighet har skapats av holländare för över 100 år sedan. Ris som har extra mycket A-vitamin och som därför kan rädda tusentals människor om året i fattiga länder (där just a-vitaminbrist är vanligt då dieten till stor del består av ris) men som stoppas eftersom rika europeer som inte vill ge fattiga människor rätten att äta sig mätta. Grisar ("enviropigs") vars saliv kan bryta ned fosfor, som annars åker ut med avföringen och skapar stora miljöproblem, men grisarna kan inte säljas eftersom människor har förutfattade meningar om genmodifierade djur (tror att de per definition är farliga exempelvis).

Man visar även Belgian Blue (en typ av (fullt frisk, givetvis) ko som föds med extra mycket kött, vilket gör att man behöver föda upp färre kor), samt ger en liten inblick i hur framtidens mat kan se ut (in vitro-kött, dvs. kött producerat i ett labb, utan att några djur behöver bli dödade).

Faktiskt en av de bättre programmen SVT har sänt på senare tid.

Definitivt något man bör se om man inte vet hur genteknik fungerar eller om man har förutfattade meningar om det. Den går igenom de flesta vanliga argument mot att använda modern genteknik.

Nästa veckas program kommer bland annat att innehålla möss som har bättre kondition (de är ganska så välkända).


   
Citera

Om vi förstöra naturen för våra egna själviska behovs skull kanske vi skulle kunna sätta de där forskarna på cancerforskning istället och låta naturen vara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mjölk:

Om vi förstöra naturen för våra egna själviska behovs skull kanske vi skulle kunna sätta de där forskarna på cancerforskning istället och låta naturen vara.

Huh? Vi förstör ju naturen _mindre_ genom att nyttja gentekniken?

Det är inte direkt så att vi bara kan sätta oss ner och säga "om alla äter mindre kött så är all världens miljöproblem lösta!" och sedan kommer problemen att lösa sig själva. Är det inte bättre att förbättra miljön på ett realistiskt sätt?

Tack vare gentekniken och in vitro-kött så kan vi förr eller senare HELT sluta döda djur för att få mat. Hur är det själviskt att inte vilja döda djur?


   
SvaraCitera

k1337oris:

Tack vare gentekniken och in vitro-kött så kan vi förr eller senare HELT sluta döda djur för att få mat. Hur är det själviskt att inte vilja döda djur?

Men om vi inte käkade djur från början och avstod kött helt skulle vi inte behöva sätta pengar och resurser på den där genomtöntiga forskningen, energin som köttindustrin slösar skulle sparas (sjukt mycket med andra ord), djurrättseffekten skulle komma tidigare (antar att det där inte kommer imorgon precis). Finns hundra anledningar till att inte äta kött, och du tycker man ska slösa pengar och tid på att försöka genmodifiera sig fram något liknande bara för att det är gott?

k1337oris:

Huh? Vi förstör ju naturen _mindre_ genom att nyttja gentekniken?

Aldrig bra att lägga sig i det där. Då kan helt plötsligt någonting som naturen skapat se ut så här:
Image

Tycker du på allvar att det är moraliskt försvarbart att göra så här mot djur? Det är ingenting annat än djurplågeri och jag avskyr det.


   
SvaraCitera

Kanske ska klargöra att jag inte har några direkta kunskaper om genmodifikation, men enligt mig ska man låta naturen vara så mycket som möjligt. Alltså inte heller förstöra den.


   
SvaraCitera

mjölk:

Om vi förstöra naturen

*skulle sluta förstöra, menar jag självklart 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mjölk:

Tycker du på allvar att det är moraliskt försvarbart att göra så här mot djur?

Om djuren inte plågas och det innebär att vi behöver färre djur (= mindre som behöver dödas = mindre hemskt), ja, det är moraliskt försvarbart om alternativet är "vanliga" kor? (som förövrigt också är genmodifierade, det är inte direkt några "vildkor" vi har...). Det bästa vore däremot att inte äta kött som kräver att djur dör alls, det stämmer, men det är inte möjligt idag, men tack vare genteknik kommer det att vara möjligt i framtiden.

Saken är den att det inte är realistiskt att tro att samtliga människor kommer att sluta äta kött bara sådär. En enskild person har inte valet "inga människor äter kött" eller "många människor äter kött", en enskild person har valet "äter jag själv kött?".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mjölk:

Alltså inte heller förstöra den.

Det är väl ingen som vill förstöra naturen? Det handlar om att lösa de problem som finns i naturen, inte att skapa nya.

Menar du att morötterna du äter förstör naturen? Du vet om att de morötter du äter är genmodifierade va? Genom att korsa "rätt" morötter så kan man skapa de morötter man vill ha. De där korna har skapats på samma sätt, genom att korsa rätt kreatur för att få de bästa musklerna.

Det känns som ett ganska dåligt argument: "kolla på de här korna, jag blir emotionellt negativt påverkad av att se på dem, därför är de dåliga, men jag är van vid att morötter är oranga så därför är det okej". Du är helt enkelt inte van vid att tänka på att genmodifikation egentligen inte är något helt nytt, utan är något vi människor har hållt på med under tusentals år.

En fråga: anser du att det är moraliskt fel att hundar får existera?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ah, jag har sett det, dock inte på SVT utan en annan kanal. Men det var intressant.


   
SvaraCitera

k1337oris:

Om djuren inte plågas

Såg du bilden eller? Självklart plågas de! Deras kroppar är inte gjorda för att bära upp så där mycket vikt.

k1337oris:

Det bästa vore däremot att inte äta kött som kräver att djur dör alls, det stämmer, men det är inte möjligt idag, men tack vare genteknik kommer det att vara möjligt i framtiden.

Det bästa vore om vi skippade kött helt! Vi skulle få alla fördelarna som det där innebär, fast utan resursslöseri. Kommer man kunna äta mat som inte är modifierad i framtiden? Enligt mig är det upp till konsumenterna att ta ansvar.

k1337oris:

Saken är den att det inte är realistiskt att tro att samtliga människor kommer att sluta äta kött bara sådär. En enskild person har inte valet "inga människor äter kött" eller "många människor äter kött", en enskild person har valet "äter jag själv kött?".

Det är inte ett bättre alternativ att messa up naturen, man får hitta andra lösningar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mjölk:

Såg du bilden eller? Självklart plågas de! Deras kroppar är inte gjorda för att bära upp så där mycket vikt.

Huh? Du menar alltså att du ser på en bild på ett gäng kor och sedan från det utgår du från att de plågas?...
Du kanske borde hålla dig till vad du VET, istället för att hitta på saker?

mjölk:

Det är inte ett bättre alternativ att messa up naturen, man får hitta andra lösningar.

Vadå messa upp naturen? Shesh, du verkar inte inse att det inte handlar om att förstöra naturen, utan att fixa de problem som finns i den. Vi håller på att hittat andra lösningar, och de lösningarna bygger på genteknik! Använder vi inte genteknik så är det ett faktum att människor kommer att fortsätta äta kött, vilket leder till att flera miljarder (!) djur dör. Det är inte moraliskt accepterbart att ställa sig i vägen och säga "det är fel fel fel fel fel" samtidigt som man ser på när djur blir dödade.

Jag utgår från att du är fundamentalt emot hundar (deras existens är ju djurplågeri, inte sant?) och morötter. Blodapelsiner är riktiga styggelser också!

mjölk:

Det bästa vore om vi skippade kött helt! Vi skulle få alla fördelarna som det där innebär, fast utan resursslöseri. Kommer man kunna äta mat som inte är modifierad i framtiden? Enligt mig är det upp till konsumenterna att ta ansvar.

Ja, givetvis måste konsumenterna få bestämma? Det är just därför filmer som den ovan är viktig, eftersom konsumenterna idag har ett gäng förutfattade meningar och missförstånd av vad genmodifikation är. Du visar ju själv upp dessa!


   
SvaraCitera

k1337oris:

Huh? Du menar alltså att du ser på en bild på ett gäng kor och sedan från det utgår du från att de plågas?...
Du kanske borde hålla dig till vad du VET, istället för att hitta på saker?

Well, ​ http://images.google.com/images?client=safari&rls=sv-se&q=belgian+blue&oe=UTF-8&um=1&ie=UTF-8&ei=JOMySpzOA-PTjAeWhPmOCg&sa=X&oi=image_result_group&resnum=1&ct=title

Är väl inte första gången jag ser en belgian blue-ko. Vem som helst kan se att det inte är vettigt att människor ska få utnyttja djuren till den grad att man påverkar deras kroppar på det sättet.

JAG tycker inte att det är moraliskt försvarbart, helt enkelt. Och ja, man kan förhindra att djur dödas på andra sätt.

k1337oris:

Det är inte moraliskt accepterbart att ställa sig i vägen och säga "det är fel fel fel fel fel" samtidigt som man ser på när djur blir dödade.

Självklart ska man förhindra köttindustrin! Jag har inte påstått någonting annat. Men inte genom att skapa missfoster. Vad gör det om mindre djur dödas då de ändå lider? Sjuk attityd enligt mig. Målet borde ju ändå vara att få bort köttindustrin, inte mata den med nya sätt för profit.

k1337oris:

Shesh, du verkar inte inse att det inte handlar om att förstöra naturen, utan att fixa de problem som finns i den.

Du verkar inte förstå att jag pekar på att man ska förhindra att det blir vidare problem genom andra åtgärder. Du verkar ju tro att genmodifiering är lösningen på allt.

Bara för att inte vara så där inskränkt fördoms-vegetarianig ska jag tanka hem den och se [smile]


   
SvaraCitera

mjölk:

ändå lider?

(förtydligande) plus blir offer för människans skitmoral aka vi vill äta gott


   
SvaraCitera

Har sett fem minuter och är redan spyfärdig.


   
SvaraCitera

mjölk:

JAG tycker inte att det är moraliskt försvarbart, helt enkelt.

Du måste kunna försvara din åsikt om den ska vara värd ett piss.


   
SvaraCitera