Aviseringar
Rensa alla

Genmanipulation


Ämnesstartare

Jag sitter och skriver en biologi uppsats, det handlar om genmanipulation och jag behöver lite hjälp med vad det finns för för-delar och nack-delar med det.
[y]


   
Citera

Tråden flyttad från Forum AKTUELLT/Övriga aktuella nyheter och händelser


   
SvaraCitera

Pratar du allmänt om att modifiera allt eller mer om typ GMO?


   
SvaraCitera

kallar du det genmanipulation blir det ig direkt...

http://www.medicallink.se/News/showNews.cfm?newsID=2895


   
SvaraCitera

Fördelar:
Kossorna blir tjockare så vi får mer mat

Nackdelar:
Människorna blir tjockare eftersom vi får mer mat


   
SvaraCitera

Vad talar du om mer precist? Avel är genmanipulation, men jag antar att du talar om mer direkt sådan. Isåfall, talar du om växter? Djur? Människor? Alltihopa?


   
SvaraCitera

En fördel med genteknik är att vi nu kan skapa transgena växter med egenskaper som vi eftersträvar, till exempel genom att göra dem mer motståndskraftiga mot sjukdomar och kyla. Det innebär minskad risk för dåliga skördar. Vi kan också modifiera smak och utseende på plantor vi äter.

En annan fördel är att genteknik kan möjliggöra behandling av genetiska sjukdomar som vi i dagsläget inte kan behandla, eller helt ta bort dessa.


   
SvaraCitera

mediakatt:

En annan fördel är att genteknik kan möjliggöra behandling av genetiska sjukdomar som vi i dagsläget inte kan behandla, eller helt ta bort dessa.

Är å andra sidan ganska rädd för det här, då vad som är en sjukdom och inte är en högst politisk fråga (adhd, homosexualitet, parafilier).


   
SvaraCitera

KingGurka:

homosexualitet

hahaha man kan inte behandla homosexuallitet med genterapi det finns inte liksom en gaygen...


   
SvaraCitera

KingGurka:

Är å andra sidan ganska rädd för det här, då vad som är en sjukdom och inte är en högst politisk fråga (adhd, homosexualitet, parafilier).

Jo, det är ju en möjlig nackdel. Eller snarare ett etiskt problem, kanske.

qazedctgb:

hahaha man kan inte behandla homosexuallitet med genterapi det finns inte liksom en gaygen...

Fast det är väl knappast klarlagt.


   
SvaraCitera

mediakatt:

Jo, det är ju en möjlig nackdel. Eller snarare ett etiskt problem, kanske.

Alla argument om fördelar/nackdelar kan i princip brytas ner till att vara etiska problem i grunden.

Jag är väl mest orolig att man börjar dela ut sjukdomsstämplar ännu lättare än vad man redan gör för att på så sätt bota hela känslolivet hos folk och göra oss till zombies, typ. Låter kanske lite konspiratoriskt, men det här är väl mer något av en långsiktig risk, inte något jag tror Reinfeldt himself skulle göra så att säga.

Även om jag är oroad över att man redan drogar ner och stummar av halva befolkningens känsloliv genom antidepressiva och sjukdomsstämplar alla som inte mår bra av dagens samhälle, snarare än att ta upp problemen med samhället. Känns som om vi redan på något plan är på väg mot just att zombifiera folk som inte "passar in" i maskinen ordentligt. Nåväl, nu har jag OT-at färdigt och får ta av mig min foliehatt.


   
SvaraCitera

qazedctgb:

hahaha man kan inte behandla homosexuallitet med genterapi det finns inte liksom en gaygen...

Nja, exakt vad som försorsakar homosexualitet är ju inte riktigt klarlagt, och det lutar vad jag vet mot att det är både genetiska anlag och miljö som spelar in. Oavsett var det mer ett exempel på hur sjukdomsstämplar skiftar och påverkas rejält av politik.


   
SvaraCitera

KingGurka:

Jag är väl mest orolig att man börjar dela ut sjukdomsstämplar ännu lättare än vad man redan gör för att på så sätt bota hela känslolivet hos folk och göra oss till zombies, typ. Låter kanske lite konspiratoriskt, men det här är väl mer något av en långsiktig risk, inte något jag tror Reinfeldt himself skulle göra så att säga.

Jag tror inte du behöver oroa dig för att gentekniken skulle användas för att helt ta bort folks känslor. Främst för att det knappast vore särskilt gynnsamt för någon att göra det. Men jag ser din poäng, och jag ser också problematiken i att förändra genetiska anlag hos någon som inte ens blivit född. De flesta har nog inget emot att få anlag för, säg, cancer eller diabetes borttagna, men om man går längre än till dödliga, fysiska sjukdomar och börjar trixa med folks kön, utseende, funktionshinder, hormonproduktion och annat så blir det lite luddigare etiska gränser.
Dessutom innebär möjligheten att kartlägga genetiska anlag en rejäl möjlighet för försäkringsbolag och företag att minska sina förluster på grund utav folks genetiskt betingade sjukdomar. Svårt att bli anställd om din chef kan kräva att få se ett papper där det står att du har goda chanser att utveckla leukemi inom de närmaste åren.


   
SvaraCitera