Aviseringar
Rensa alla

gensekvensera hela sveriges befolkning


Ämnesstartare

Xuzkie:
Nej Tack.

varför inte?

Gasolinerainbow:
Varför ska man sekvensera en massa gener som säkert inte har någon betydelse alls? Detta kostar massor men är till ingen nytta. Däremot kan man ju sekvensera gener som man vet betydelsen av. Ta till exempel BRCA1 och 2 som, om man har fel uppsättning (allel) så får man nästan alltid bröstcancer om man är kvinna förr eller senare. Det kan man till exemple köra på alla kvinnor och har de farliga allelen så opererar man bort brösten (eller snarere vävnaden på insidan) och hindrar ett onödigt cancerfall som kan leda till döden.

eftersom vi inte vet vilka gener som är av klinisk relevans i dagsläget, med sekvensering så hjälper vi forskningen ytterligare. snp genotyping är ett dödfött lopp, vi kan lägga hur mycket resurser som helst på att hitta tester som effektivt testar för varje tänkbar variation, men för det första så kommer vi aldrig kunna veta att vi faktiskt testar för alla skillnader av klinisk relevans utan att samtidigt sekvensera stora delar av begolkningen som "kontrollgrupp" för att se om vi missat något, för det andra så är det begränsad teknologi som i längden kommer kosta lika mycket. hur mycket billigare än sekvensering är ens de mest omfattande snp genotyping-testerna i dagsläget?

sen missar vi stor del av den potential som sekvensering har i händelse av exempelvis cancer. tänk dig möjligheterna att kunna ta en cancertumör, och sedan sekvensera något tusental olika celler från den för att kunna kartlägga dess genetiska utveckling från frisk cell till cancertumör. det är något som vi skulle kunna lära oss oerhört mycket av, och det är något som snp genotyping förmodligen är otillräckligt för, med tanke på att de gener som är viktiga för människors egenskaper inte nödvändigtvis spelar samma roll för cancertumörer. därför är sekvensering rätt teknik att utveckla. vi har kommit till den punkt där det faktiskt är vettigt att inse det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tennsoldat:
Ja, om det görs i kombination med en etisk diskussion vilket jag tror kommer behövas. Annars står man där med ny teknik och nya möjligheter utan att veta hur man ska förhålla sig till det. Jämför med fosterdiagnostik, fast detta blir ju på en större skada.

ja, det finns väl ett upplevt behov av att diskutera integritetsfrågor, antar jag. och kanske lite andra grejer också. men jag funderar på hur mycket av farhågorna som egentligen är berättigade, och hur mycket som i grunden bara är luddism. 


   
SvaraCitera
GraGo

Absolut inte av staten iallafall.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

GraGo:
Absolut inte av staten iallafall.

vi vet att du onanerar till bilder på ayn rand, ingen bryr sig.


   
SvaraCitera
GraGo

player one:

vi vet att du onanerar till bilder på ayn rand, ingen bryr sig.

Aldrig läst något av Ayn Rand, du runkar till det kommunistiska manifestet eller?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

GraGo:

Aldrig läst något av Ayn Rand, du runkar till det kommunistiska manifestet eller?

om du kunde släppa dina ideologiska vanföreställningar och tänka praktiskt så skulle det vara enklare att ta något du skriver på allvar. men har man problem med att tänka själv är det ju lättare att bara konstatera att "staten är dålig, böh, hulk smash"

hulk1.jpg

för jag menar, det är ju besvärligt att behöva resonera och argumentera utifrån varje given situation och fråga kring vad som är den rimligaste och trovärdigaste lösningen. men för all del, kan du motivera ditt uttalande, gör det. jag hindrar dig inte. vilken privat institution borde ta på sig att gensekvensera sveriges befolkning, med vilken finansiering, och till vilket syfte?


   
SvaraCitera
GraGo

player one:

om du kunde släppa dina ideologiska vanföreställningar och tänka praktiskt så skulle det vara enklare att ta något du skriver på allvar. men har man problem med att tänka själv är det ju lättare att bara konstatera att "staten är dålig, böh, hulk smash"

hulk1.jpg

för jag menar, det är ju besvärligt att behöva resonera och argumentera utifrån varje given situation och fråga kring vad som är den rimligaste och trovärdigaste lösningen. men för all del, kan du motivera ditt uttalande, gör det. jag hindrar dig inte. vilken privat institution borde ta på sig att gensekvensera sveriges befolkning, med vilken finansiering, och till vilket syfte?

Många universitet skulle nog väldigt gärna göra det, för att sälja informationen till forskare eller personerna själva.

Sedan är det ganska intressant att du vill använda våld mot folket för att få hela processen att bli mer "praktisk".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

GraGo:

Många universitet skulle nog väldigt gärna göra det, för att sälja informationen till forskare eller personerna själva.

Sedan är det ganska intressant att du vill använda våld mot folket för att få hela processen att bli mer "praktisk".

det skulle de nog absolut, men med vilken finansiering, och hur skulle processen att anpassa vården till omställningen se ut? vem skulle finansiera den? osv. ditt förslag är dogmatiskt och verklighetsfrånvänt.

och motivera gärna hur mitt förslag använder våld mot folket för att göra processen mer praktisk. det är väl typ du och två till som inte tror på skattefinansierad vård, och ni betalar ändå ingen skatt.


   
SvaraCitera

player one: eftersom vi inte vet vilka gener som är av klinisk relevans i dagsläget, med sekvensering så hjälper vi forskningen ytterligare. snp genotyping är ett dödfött lopp, vi kan lägga hur mycket resurser som helst på att hitta tester som effektivt testar för varje tänkbar variation, men för det första så kommer vi aldrig kunna veta att vi faktiskt testar för alla skillnader av klinisk relevans utan att samtidigt sekvensera stora delar av begolkningen som "kontrollgrupp" för att se om vi missat något, för det andra så är det begränsad teknologi som i längden kommer kosta lika mycket. hur mycket billigare än sekvensering är ens de mest omfattande snp genotyping-testerna i dagsläget?

sen missar vi stor del av den potential som sekvensering har i händelse av exempelvis cancer. tänk dig möjligheterna att kunna ta en cancertumör, och sedan sekvensera något tusental olika celler från den för att kunna kartlägga dess genetiska utveckling från frisk cell till cancertumör. det är något som vi skulle kunna lära oss oerhört mycket av, och det är något som snp genotyping förmodligen är otillräckligt för, med tanke på att de gener som är viktiga för människors egenskaper inte nödvändigtvis spelar samma roll för cancertumörer. därför är sekvensering rätt teknik att utveckla. vi har kommit till den punkt där det faktiskt är vettigt att inse det.

Jag ser din poäng, men det verkar lite väl tidigt att dra igång med detta på hela befolkningen.  Och alla DNA delar som är identiska för alla människor, ska de också sekvenceras? Med tiden tror jag att vi går åt det håll du talar om, men att skynda på detta kanske inte är så bra. Priserna faller säkert mera på sekvensering. Folks acceptans för detta ökar nog med tiden osv.


   
SvaraCitera
GraGo

player one:

det skulle de nog absolut, men med vilken finansiering, och hur skulle processen att anpassa vården till omställningen se ut? vem skulle finansiera den? osv. ditt förslag är dogmatiskt och verklighetsfrånvänt.

och motivera gärna hur mitt förslag använder våld mot folket för att göra processen mer praktisk. det är väl typ du och två till som inte tror på skattefinansierad vård, och ni betalar ändå ingen skatt.

De som vill komma åt sekvenserna får väl betala den?  Om ingen vill ha sekvenserna så är det meningslöst att göra dem.

Ditt förslag är våldsamt p.g.a. att du vill använda skattepengar för att finansiera.
Skatt är per definition inte frivillig och om man inte betalar skatten så brukas våld mot en = rån.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gasolinerainbow:

Jag ser din poäng, men det verkar lite väl tidigt att dra igång med detta på hela befolkningen.  Och alla DNA delar som är identiska för alla människor, ska de också sekvenceras? Med tiden tror jag att vi går åt det håll du talar om, men att skynda på detta kanske inte är så bra. Priserna faller säkert mera på sekvensering. Folks acceptans för detta ökar nog med tiden osv.

priserna kommer absolut att falla, vilket absolut kommer ske under processen. jag menar, det är ju något som av nödvändighet kommer ta några år. men jag menar att vår ekonomi skulle tjäna på det ändå, i princip all medicinsk forskning skulle ju flytta till sverige över en natt, med det urvalet av patienter vars genetik är kartlagd till ingen extra kostnad. det är inte en vinst bara för oss, utan även för vetenskapen.

sen vet jag inte riktigt vad vår kapacitet att sekvensera folk rimligen skulle kunna vara, men jag tror att illuminas senaste riggar, de som klarar av sekvensering till en kostnad av $1000usd per genom, klarar av typ 18000 om året. förmodligen blir det krångligt att lägga ut det helt på entreprenad, med tanke på volymen och det fåtal andra kunder som finns, men jag kan tänka mig att vi bildar ett statligt ägt bolag med en kapacitet på kanske en halv miljon-en miljon om året, och lägger ut så mycket av sekvenseringen utöver detta som möjligt på entreprenad hos privata aktörer. när vi väl är klara med det så har förmodligen nästa eller nästnästa generations hårdvara kommit, om utvecklingen håller i sig, men flaskhalsen i sekvensering ligger ju redan nu i princip i beräkningskapacitet. och den är ju rätt enkel att uppgradera sig bort från, det sker ju med superdatorer med ungefär samma intervaller, och de är ju fortfarande en bra investering.

sen med snp-genotyping som något slags mellansteg, jag tror faktiskt inte att det är nödvändigt. då får vi som du säger en mer kompakt data som innehåller den information som vi vet skiljer sig mellan stora delar av populationen, och slipper stora mängder skräpdata som i regel inte ska skilja sig. men vi förstår inte dna i den utsträckning som krävs för att kunna säga det säkert än, och nu när sekvensering har blivit så överkomligt (och med storskaliga tillämpningar som denna sannolikt kommer gå ner ännu mer i pris) så tror jag vi sparar på att leapfrogga den teknologin helt och hållet.

sen vet jag inte, varför skulle det inte vara bra att skynda på processen? det är nästa stora steg inom sjukvården. definitivt i magnitud med, säg, antibiotika. har inte hört om något gnällande om att det kom ut på marknaden för snabbt, direkt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

GraGo:

De som vill komma åt sekvenserna får väl betala den?  Om ingen vill ha sekvenserna så är det meningslöst att göra dem.

Ditt förslag är våldsamt p.g.a. att du vill använda skattepengar för att finansiera.
Skatt är per definition inte frivillig och om man inte betalar skatten så brukas våld mot en = rån.

sjukvården, uppenbarligen, som idag är statligt finansierad. vill du gnälla på vårt politiska system så kan du ha en seans och tillkalla ayn rand eller något, återigen, hon kan säkert trösta dig, men det är ingen annan som är intresserad.

och nej, det är inte våld annat än mot dig och de två andra som stör sig grovt på tanken att någon tar era fiktiva pengar. men det är en ickefråga, eftersom ni ändå inte tjänar några. så nej, inget våld här.


   
SvaraCitera
GraGo

player one:

sjukvården, uppenbarligen, som idag är statligt finansierad. vill du gnälla på vårt politiska system så kan du ha en seans och tillkalla ayn rand eller något, återigen, hon kan säkert trösta dig, men det är ingen annan som är intresserad.

och nej, det är inte våld annat än mot dig och de två andra som stör sig grovt på tanken att någon tar era fiktiva pengar. men det är en ickefråga, eftersom ni ändå inte tjänar några. så nej, inget våld här.

Jo, det är visst våld.
Hur kan det inte vara våld då man hamnar i fängelse om man inte vill betala?


   
SvaraCitera
b1son

ok detta låter ju onekligen intressant

kan du inte bara pitcha direkt till staten?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

GraGo:

Jo, det är visst våld.
Hur kan det inte vara våld då man hamnar i fängelse om man inte vill betala?

hur många gånger har det hänt dig att någon kommit och krävt dig på skatt?

böghög:
ok detta låter ju onekligen intressant

kan du inte bara pitcha direkt till staten?

borde, men vet inte om jag kan skicka ett öppet brev till reinfeldt och förvänta mig att han kommer avsätta en betydande del av statsbudgeten bara för att testa. men det är på något vis en höna/ägg-situation med tillgång och efterfrågan. vore förmodligen värt att försöka presentera idén på någon nivå i den offentliga förvaltningen, men ja, var börjar man liksom. nästan så att jag ångrar att jag inte engagerar mig partipolitiskt.


   
SvaraCitera