Aviseringar
Rensa alla

gentestning


Ämnesstartare

som många av er förmodligen vet så har tekniken gått oerhört snabbt framåt de senaste 20 åren när det gäller att avläsa och tolka gener. för 20 år sen så kostade det ungefär 100 miljoner dollar att kartlägga en enskild persons hela genuppsättning (whole genome sequencing, att helt enkelt läsa av en persons hela dna) i human genome project, nu så finns tjänsten sist jag kollade tillgänglig för drygt 5000 dollar (säkert billigare idag). nöjer man sig med snp-genotyping (i princip att läsa av de gener som vanligen skiljer sig mellan olika individer, om jag förstått det rätt, är ej genetiker) så finns det minst ett företag som gör det för så lite som 1700 kronor.

vad man kan få veta av dylika tester är bland annat vilka anlag man har för olika sjukdomar, och andra egenheter med ens kropp, och mängden information man kan få ut om man har fått sina gener avlästa ökar ständigt i takt med att forskningen går framåt, vilket den för stunden gör oerhört snabbt. likaså blir kostnaderna mindre och tillgängligheten på tjänsterna högre.

då är frågan, skulle du vilja få dina gener avlästa, för att på så vis ha svart på vitt hur dina anlag för diverse saker ser ut? jag skulle, men jag vet att rätt många inte skulle vilja det, vilket förvånar mig. utgå från att tjänsten är enkel och billig, i princip något man gör på den lokala vårdcentralen via drop-in. har ni sett gattaca så förstår ni ungefär konceptet. det är i princip där vi kommer vara om ett par år, om inte politiker och moralister sätter sig på tvären. men vare sig teknik eller kostnad är ett oöverkomligt problem idag.

så, skulle/kommer du göra det? varför/varför inte? har du redan gjort det?


   
Citera
Ämnesstartare

jag personligen skulle vilja göra en hel sequencing och släppa mina gener under creative commons. det vore festligt, om inte annat så för att se reaktionerna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

läskigt att veta ju 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

läskigt att veta ju 🙁

många verkar vara av den uppfattningen. men å andra sidan så kan du ju få reda på saker som du faktiskt kan förebygga också. exempelvis så finns det gener som påverkar metaboliseringen av koffein, hos folk med vissa gener kan koffein innebära en höjd risk för hjärtinfarkter, och för andra så gör det ingen skillnad. sånt kan ju vara trevligt att veta.

att veta att man har förhöjd risk för spontana hjärnblödningar är kanske inte så meningsfullt idag, dock, men utvecklingen går ju framåt. inte minst genom att gener kartläggs, vilket man kan bidra till aktivt genom att genomgå just sådana undersökningar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

ja, gattaca var i själva verket en utopi (Du röstade på detta alternativ)

asså, bryr mig inte riktigt tillräckligt för att betala för det, men varför inte kanske vore kul.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

ja,

har ärftlig dövblindhet i släkten, skulle ej vilja att mina ungar får det, så ahh


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

ja, gattaca var i själva verket en utopi (Du röstade på detta alternativ)

"vore kul".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

ja, gattaca var i själva verket en utopi (Du röstade på detta alternativ)

Leijonsparf:

så, skulle/kommer du göra det? varför/varför inte? har du redan gjort det?

Jag skulle lätt gjort det om det inte vore för att det är så dyrt. Tycker inte att alla ska ha rätt till att föra sina gener vidare så det borde egentligen vara ett krav.


   
SvaraCitera

Zapetta:

Tycker inte att alla ska ha rätt till att föra sina gener vidare så det borde egentligen vara ett krav.

Vem skulle inte få?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

RyalNotch:

Vem skulle inte få?

De som har svaga/dåliga gener.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

poop:

har ärftlig dövblindhet i släkten, skulle ej vilja att mina ungar får det, så ahh

både dövhet och blindhet kan i många fall avhjälpas med teknologi, vad gäller dövhet så är ju cochleaimplantat väldigt beprövat, och man har testat prototyper för artificiella ögon som visat lovande resultat. cochleaimplantat förutsätter ju intakt hörselnerv, även om jag vill minnas att man gjort lyckade experiment även för folk som saknar sådan, vad gäller syn så tror jag att det är just synnerven som stimuleras, men jag ska inte svära på det. implantaten har bara väldigt nyligen testats på människor.

så dylika tillstånd behöver ju inte nödvändigtvis vara oöverkomliga hinder i framtiden. men går man och drar på dåliga gener så kan det ju vara bra att ha koll på det.

Zapetta:

Jag skulle lätt gjort det om det inte vore för att det är så dyrt. Tycker inte att alla ska ha rätt till att föra sina gener vidare så det borde egentligen vara ett krav.

det är ju inte ens särskilt dyrt längre, de flesta har ju råd med det utan att prioritera bort särskilt mycket, skulle jag gissa.

och att införa något slags obligatoriskt genetiskt test för att få fortplanta sig är vansinne, på det stora hela.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

det är ju inte ens särskilt dyrt längre, de flesta har ju råd med det utan att prioritera bort särskilt mycket, skulle jag gissa.

Well, för mig som inte har en stadig inkomst är det dyrt.

Leijonsparf:

och att införa något slags obligatoriskt genetiskt test för att få fortplanta sig är vansinne, på det stora hela.

Tycker jag inte, det behövs snarare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zapetta:

Well, för mig som inte har en stadig inkomst är det dyrt.

1700, lite drygt. dollarn ligger väl kanske lite lägre nu än när jag kollade sist, men mer än så borde det inte kosta, i alla fall. och sequencing-kostnader halveras snabbare än moores lag, så det är nog inte många år kvar tills snp genotyping kostar en hundring och kan göras över disk.

Zapetta:

Tycker jag inte, det behövs snarare.

jag håller inte med det minsta, riskerna med dylika tester är alldeles för stora. dels för att vi inte kartlagt vad alla gener har för effekt på folk, dels för att en minskning av den genetiska spridningen, vilken uppenbarligen skulle minska om vi selektivt och konsekvent sållade bort vissa gener, helt enkelt inte är av godo. hade vi haft en god överblick över vilka gener som är uteslutande dåliga så hade man kunnat ha en diskussion kring det, men tills dess så är det bara okunnighet som kan ligga bakom att ens ta upp det. och dylik kunskap är rätt avlägset.


   
SvaraCitera

Ja, lätt. Bara för att veta om jag har anlag för olika sjukdomar. Rätt onödigt att få veta om jag har anlag för blåa ögon och för hårfärgen jag har, eftersom det syns. (Rätt konstig förklaring, om man säger såhär: Jag vill veta min genotyp, men inte fenotyp).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tror att det står "getingstick" varje gång jag snabbläser förbi rubriken.


   
SvaraCitera