Aviseringar
Rensa alla

Genuspedagogiken fungerar inte - är män och kvinnor helt enkelt olika?


Ämnesstartare

En forskare undersökte hur genuspedagogen i förskolorna fungerade, som ska vara till för att små barn från början ska bryta sina könsnormer och istället göra "fria" val. Dock visar forskarens studie att genuspedagogiken inte fungerar. Istället för att bryta könsnormerna, som genuspedagogiken tror grundar sig i sociala konstruktioner, så väljer barnen fortfarande att följa de typiska kill- och tjejrollerna på dagis. Frihet för barnen verkar det knappast handla om utan istället har förskolelärarna gått från att låta barnen tidigare välja egna lekar till att nu istället välja lekar som bryter mot könsnormerna, vilket barnen protesterar mot genom att i smyg leka vanliga lekar.

Genuspedagogiken har tidigare menat att dagens olika val som kvinnor och män gör i livet grundar sig i könsnormativa lekar på dagis. Då barnen, trots genuspedagogiken, fortsätter att följa könsnormerna blir frågan istället vad detta kan bero på. Kanske beror barnens val på att barnen utsätts för patriarkaliska sociala konstruktioner i hemmet de 2-3 första åren i livet innan de börjar på dagis. Kanske kan detta samhällsproblem lösas genom att vi erbjuder en genuspedagog till varje familj som får ett barn så vi tidigt kan vara ute och se till att barnen inte utvecklas enligt könsrollerna de första åren i livet? Eller så erkänner vi kanske att vi är olika biologiskt, att vi gör olika val i livet och att detta inte är ett problem så länge möjligheten att välja olika finns? Kanske är genuspedagogiken mest trams som snarare liknar indoktrinering än något annat? Vad tycker ni?

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/bangstyriga-barn-utmanar-genuspedagogik_8879276.svd?sidan=1


   
Citera
Ämnesstartare

Tjejer gillar rosa och dockor biologiskt, så är det! Bra där Niklas. Där satte du dit de där genuspedagogerna rejält! Rullar ögonen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lölGalen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:
Tjejer gillar rosa och dockor biologiskt, så är det! Bra där Niklas. Där satte du dit de där genuspedagogerna rejält! Rullar ögonen

trodde aldrig jag skulle försvara NiklasW men det där skriker halmgubbe. vilket hans inlägg också brukar göra, visserligen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:
Tjejer gillar rosa och dockor biologiskt, så är det! Bra där Niklas. Där satte du dit de där genuspedagogerna rejält! Rullar ögonen

Haha nja, nu handlar det ju inte om val av färger och leksaker utan istället om att fortsätta följa de generella könsnormerna som genuspedagogerna sedan menar leder till att kvinnor och män gör olika val, allt styrt av de patriarkala strukturerna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mpt:hv:

trodde aldrig jag skulle försvara NiklasW men det där skriker halmgubbe. vilket hans inlägg också brukar göra, visserligen.

Hela hans inlägg är ju en halmgubbe, eller så är han riktigt korkad. Genusvetare menar knappast att könsroller beror på vad barn leker på dagis och det vet typ alla som ens googlat ordet genus. Har han inte gjort något så basic borde han låta bli att göra trådar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hereg*d låt barn vara barnGalen 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

Hela hans inlägg är ju en halmgubbe, eller så är han riktigt korkad. Genusvetare menar knappast att könsroller beror på vad barn leker på dagis och det vet typ alla som ens googlat ordet genus. Har han inte gjort något så basic borde han låta bli att göra trådar.

Jag citerar wikipedia kring ämnet:

Genuspedagogik är ett samlingsnamn för metoder som syftar till att synliggöra hur föreställningar om kön påverkar pojkars respektive flickors förutsättningar för lärande. Ofta syftar den till att bryta rådande könsnormer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Genusvetenskapen är inte en vetenskap i traditionell mening. Den baserar sig inte på empiriska studier. Normalt när man sysslar med vetenskap ställer man upp teser och designar test av dessa teser som man gör experiment för att vederlägga eller avfärda. DÅ arbetar man inte inom genusvetenskap.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vill passa på att hänvisa till en del av Harald Eias film Hjernevask:


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW:
En forskare undersökte hur genuspedagogen i förskolorna fungerade, som ska vara till för att små barn från början ska bryta sina könsnormer och istället göra "fria" val. Dock visar forskarens studie att genuspedagogiken inte fungerar. Istället för att bryta könsnormerna, som genuspedagogiken tror grundar sig i sociala konstruktioner, så väljer barnen fortfarande att följa de typiska kill- och tjejrollerna på dagis. Frihet för barnen verkar det knappast handla om utan istället har förskolelärarna gått från att låta barnen tidigare välja egna lekar till att nu istället välja lekar som bryter mot könsnormerna, vilket barnen protesterar mot genom att i smyg leka vanliga lekar.

Genuspedagogiken har tidigare menat att dagens olika val som kvinnor och män gör i livet grundar sig i könsnormativa lekar på dagis. Då barnen, trots genuspedagogiken, fortsätter att följa könsnormerna blir frågan istället vad detta kan bero på. Kanske beror barnens val på att barnen utsätts för patriarkaliska sociala konstruktioner i hemmet de 2-3 första åren i livet innan de börjar på dagis. Kanske kan detta samhällsproblem lösas genom att vi erbjuder en genuspedagog till varje familj som får ett barn så vi tidigt kan vara ute och se till att barnen inte utvecklas enligt könsrollerna de första åren i livet? Eller så erkänner vi kanske att vi är olika biologiskt, att vi gör olika val i livet och att detta inte är ett problem så länge möjligheten att välja olika finns? Kanske är genuspedagogiken mest trams som snarare liknar indoktrinering än något annat? Vad tycker ni? http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/bangstyriga-barn-utmanar-genuspedagogik_8879276.svd?sidan=1

Spelar ingen roll tror jag iallafall vilka leksaker man väljer när man är tre år gammal. Tror inte det påverkar dig ett dugg som vuxen individ, bara trams. Snarare hemmamiljön, umgänge, kultur och religion spelar roll.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:
Tjejer gillar rosa och dockor biologiskt, så är det! Bra där Niklas. Där satte du dit de där genuspedagogerna rejält! Rullar ögonen

sakta i backarn, vad vi gillar hur vi lever våra liv beror mycket på vår uppväxt men även på dom vall vi gör i livet. Dock kan man inte säga så här, du är kille du ska gilla bilar, du är flicka du ska gilla dockor. det är ju helt upp till individen,personligheten. Men det är ju många föräldrar som gör fel från början,allt för ofta används fortfarande attityden att pojkar ska vara starka och flickor ska vara söta. Ta exempelett att en unge ramlar och slår bara lite och så ställer dom sig upp igen, då säger föräldern ofta om det är en pojke, det bra grabben du ska ta smällar som en man eller gick det bra, du är ju rena stålmannen. Men är det en flicka så är dom direkt där och säger men hur gick det lilla gumman ska mamma/pappa blåsa på det eller men oj slog du dig kom hit ska mamma/pappa titta på det. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

orkade inte läsa texten. men tjejer har mjukare hud än killar. är känsligare. och annorlunda kropp. samhällets normer gör så att dom blir annorlunda psykiskt också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dessutom med den attityden som finns idag mellan folk så räcker ju det med att man har långt hår eller hästsvans så blir man kallad för tjej, tro mig jag vet. därför behöver vi förändra samhället, jag vill att mina barn i framtiden ska kunna var dom dom vill vara utan att andra säger det är fel och då måste vi göra något åt det.


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

ett års forskning i ett enskilt projekt känner jag inte är i närheten av tillräckligt för att helt döma ut en pedagogisk form.


   
SvaraCitera