Aviseringar
Rensa alla

Geocaching: Loggboken!


Har aldrig letat men hittade ändå en cache i en park i Stockholm en gång


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Info: 
använder man kompass är det en orange pil som visar rätt väg. 
glöm inte använda både hemsidan och appen. Det går att bevaka trådar men inte i appen vad jag vet. Det kommer i mail så helt meningslöst att bevaka. 

Gör inte samma misstag: 
glömde namnet på några jag ville ta och koden tittar jag inte på. 
jag tycker det är dumt man inte kan söka på namnet efter en geocache eller en ledtråd. 

Så jag mailade de högre makterna och hoppas jag kommer få hjälp. 
Jag kunde beskrivningen utantill. 
Det är bra kunna beskrivningar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Okidoki så nu kommer min resedagbok eller blogg med gåtor, poesi, fantasi och verklighet. Lite tipspromenad. Dikter kommer jag på först efter jag tagit en bildserie. Viktigt med datum.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

datum: 4 maj 

Jag klättrade upp på en ställning nära motorvägen men burken med såpbubblor var inte där och jag som älskar såpbubblor. Det var såklart inga såpbubblor i utan en bok. Loggade: DNF
och skrev ett meddelande till ägaren.
Ingen mugglare fick syn på mig.

Gick med cykeln till brandstationen, förstod inte om det var brandmännen som hade satt ut en och i så fall hade jag kunnat fråga om hjälp men det var några barn som hade hittat en röd liten sak för två dagar sedan. Brandmännen måste ha valt den röda färgen på burken med omtanke. Loggade ingenting. 

Cyklade i full fart till ett ödehus.
Vill inte säga ledtråden men den var inne i ödehuset.  Jag fick absolut inte gå in i huset för att leta hade mina föräldrar sagt men vill hemskt gärna vara där den dagen då taket rasar. Tänkte inte på lämna en logg.
IMG_20200504_165709_385.jpg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

datum: 5 maj

Hittade en geocache idag.
Lärde de hemma lite historia om ödehuset och idag fick jag lära mig hur det kändes och ta en geocache.

Tog bilen några meter och blev dumpad i skogen. Min prick på kartan hängde inte med så jag fick gå snabbare och sedan fick jag lita på mig själv. Vet inte om ägaren till geocachen hade lutat stockarna mot skrevan och jag undrar om ägaren vet vilka mugglarna är för jag tror en av de känner igen mig nu.

Planerat kvällen innan vad jag ville måla.
Ninjor målade jag på skolbänkarna så ninjor blev det. Gömde mig bakom en stubbe när jag hörde röster. En myra klättrade upp på ritblocket. Mätte avståndet mellan pinnen och ritblocket. Min mor undrade om jag var kvar i skogen. 

Fråga:
Hur många glada och sura gubbar kan det få plats på kartan innan det blir för rörigt?

IMG_20200511_210713_951.jpg
IMG_20200505_165915_002.jpg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

datum: 6 maj 

Tänkte fråga idrottsläraren om hjälp. Det kunde jag inte. Jag är inte med i orientering men något jag märkte var att det inte står geocaching på kartan så det hade inte vart helt fel att fråga om hjälp. Missade ett par efter mig som var med i geocaching. Undrar vad vi hade viskat om, kanske: så här mycket mugglare har jag inte sett.

Kvart över nio var jag och mitt team på motorvägen. Fiket kunde vi inte hitta där en geocache fanns och eget kaffe hade vi.  Allt stängt förutom naturreservatet. Kiosken och minigolfen. Självklart krånglade parkerings automaten så vi förlorade tid. Vilse igen. Kommentarer hjälpte inte då jag gick på exakt samma berg där andra team hade gått och skrivit att det var fel berg. Där var den i ett träd!

Den piggaste på morgonen idag som loggat. Så vi var tre idag från appen som tog matlådan. En till ville jag hitta. Om jag inte hade haft geocaching hade jag gått runt hela sjön.

Döda granar.
Det var det jag letade efter.
En död gran. Hittade en svamp under ett träd. Ingen geocache. Loggade DNF.

Fågeltornet fick jag aldrig se.
Då hörde jag ett team som hade hittat något. Det var bara orientering och ingen brydde sig om tipspromenaden mer än jag. Loggade DNF.
Nu hittade idrottsläraren mig.
Jag undrar om det alltid finns en idrottslärare på plats för det var en idrottslärare som var med i geocaching. Loggade DNF.

Kanske ska leta på natten.
Det är då det är mugglarfritt.

IMG_20200511_211341_292.jpgIMG_20200506_133441_343.jpg


   
SvaraCitera

testade appen för det var en del av lektionen, men eftersom att jag bor i ett områe me typ 80 invånare så fanns det inte alls många. gick till de som fanns men hittade aldrig. såg ut som en idiot som förhindrade biltrafiken


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hxiley:
testade appen för det var en del av lektionen, men eftersom att jag bor i ett områe me typ 80 invånare så fanns det inte alls många. gick till de som fanns men hittade aldrig. såg ut som en idiot som förhindrade biltrafiken

Fusk. Visste inte alls det var så populärt i skolan. Det räddade min vardag och hälsa!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

8 maj   
07:30 Efter frukosten satt jag i bilen.
09:00 En mugglare var där och fiskade.
Fågeltornet var inte kul.
09:10 En liten bäck jag fick gå runt. 
09:30 Hittade en vanlig fågelholk. 

09:35
Påsen var äcklig... det fanns med i kommentarerna. (Loggar)

09:45
Försökte lista ut vilken sida som var bäst skriva på. Det måste ha vart ungar som ställt till det. Smart att inte veta vad som är fram och baksida.

10:00 Redigerade bilder.

11:00 Så här skrev jag i loggen:
Hade med mig en hundbajspåse så nu finns det en ny påse. Obs: snubblade på en pinne flera gånger. Min tredje geocache, tack så mycket och bort med den förbaskade pinnen!

In: rubiks kub (gammal)
Ut: nyckelförvaring (hemska nycklar från 2013)

Fakta:
Loggboken och Lindex pennan är kvar i geocachen som ser ut som en fågelholk. Någon har varit på Lindex.

Fråga:
Blev det fisk till middag?
IMG_20200508_104211_925.jpg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

9 maj Rodnar 

Idag hittade jag en orm.
ingen ödla! Förvånad 
Ormen höjde huvudet men den var snäll tror jag. Min far som är rädd för ormar var inte det minsta rädd. Han hade inte sett den. Vi parkerade långt bort från parkeringen för att komma närmare geocachen men det hade vart närmare om vi parkerat på parkeringen och inte i ett dike. 

Jag gick upp på vildmarksleden då far ropade att det var fel håll. Det ska finnas en bro men den hittade vi inte. Vi hoppade över bäcken med hjälp av pinnar. Far gick vidare in i skogen. Han fick aldrig se den gulliga loggboken. 
Jag var sist framme vid bilen. Mugglare kom. De var lite nyfikna vad jag gjorde.

Ut: nyckelband (varför får jag bara nycklar?) In: såpbubblor
(varför ger jag bort mina finaste saker?)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

12 maj Rodnar

Jag gav beskrivningar.
Min mor kunde skogen utantill. Kvarnstenar. Vanliga stenar. Vilken stig vi var på. Namn på flugor. Hon hade ingen tid att vara ute i skogen lika mycket som jag. Stengärdsgård gick jag på.  

Det regnade inte när jag skrev i loggboken. Men det kom.
Ett fint regn med hagel och lite snö. 

En mugglare ropade att vara försiktig men stenarna var inte hala. Jag var nära och lägga en geocache under fel sten för jag var så glad. En stor hund kom och jag tror inte den ville leka i bäcken med mig.

På hemvägen kom Timja.
Jag kunde se att det inte var timja då det var en helt annan nos. Namnet på hunden fick jag inte fråga för mugglarna berättade hela deras historier och mugglarna kände till timjas ägare.

Loggade två hittade.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

22 maj

Hittade en öde by med trädgårdar som blommade. Knackade inte på dörren.  Inget badrum. På golvet i köket såg jag en bit av loggremsan. Sista bullen var namnet på denna. 

Glömde sedan min kokbok så jag fick springa tillbaks och hämta den. Besökte de andra husen som brunnit och där var gästerna. Flugor...

Pappa berättade lite historia för mig. Han hittade den andra geocachen. 
Det var en skördetröska. Där var det koloni trädgårdar och ridbackar.
En kyrkogård och ett till natur reservat. En kvart hemifrån med bil!

Sedan såg vi en hare. 

Letade efter en tredje nära hamnen. Letade på alla ställen utom ett.
(cyklarna)

Utanför mataffären fanns det två till men de letade jag inte efter.

Sova över i en båt eller i ett spökhus?
Jag väljer husbilen!
IMG_20200521_221426_341.jpg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

23 maj

Frukost i bilen. 
Borrås skåra. Inte Borås.

Vi var tidigast uppe på morgonen men sist ändå. Mamma ville vara ensam i grottan med mig. Inget speciellt mer än att jag såg en galning uppe på stenen. Ett amatör proffs på bergsklättring.

Här var det lite geocaching men allt premium och vi hade inte hela dagen på oss att leta efter de. 

När alla satt i bilen tog jag fram kartan för då var det bara några meter kvar till en geocache men den var på privat mark. Vi letade efter 10 på motorvägen och en körde vi bara förbi som gick att se. Då hade pappa avslöjat vart vi var på väg. Bråk i bilen.

Tänkte fråga farmor om hon visste vart kyrkogården var men hon är så gammal nu. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag vet vart jag vill i sommar. Åsa stugor och Johan i Hålan. Rullar ögonen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

26 maj

Hittade påskägget idag men det var inget påskägg. Hade läst fel. Som ett påskägg. Bara en sten man kunde öppna. 

Sedan behövde vi tanka fast vi redan hade tank. Jag hade tjatat om bensinmacken. Det är bara om vi åker till Småland som vi tankar på den bensinmacken. Jag hade läst fel i beskrivningen också. Hittade ingen.

Grinden var bara att öppna till älgarna och jag frågade några mugglare om det var fint att gå där så dit kommer vi tillbaka för där var väldigt fint att gå tydligen. Jag kommer dit för och ta en geocache nästa gång.

IMG_20200526_183059_573.jpg


   
SvaraCitera