Aviseringar
Rensa alla

Ger du någonting till tiggare?


När dom går fram till mig säger jag att jag inte har några pengar på mig.
Annars så ignorerar jag dom.


   
SvaraCitera

isola: Har gett någonting att äta/pengar

tolkar detta som ett ibland svar 🙂 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja försöker om ja har pengar på mig, men det beror alldeles på humöret, är ja på bra humör och tiggaren ser trevlig ut, då kan de bli mycket


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kudhos:

Åk ej till stockholm eller specifikt t-centralen. Errywhere.

Ont: har ej mynt på mig och jag ignorerar. På gott och ont. Jag vet att de finns.

I know det är sjukt där uppe, gav Iofs en tjej på tunnelbanan sist som va inne och sa att hon va hemlös oså 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har gett förut. 

Nu ger jag aldrig då jag (eller mina vänner) sett de flesta tiggarna här smyga med sina iPhone 5or och gömma sina fina, riktiga, jackor. 

Finns dock en man med hund jag sett som jag skulle kunna ge mat i alla fall, ifall jag råkade ha på mig. Såg ut att behöva det mer. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sarab00:
Jag brukar lägga några kronor för de som ser ut som riktiga tiggare typ. De som brukar ha papper med sig på tåget med en bild på deras dotter/son brukar jag inte lita på. Därför att det kostar massor av pengar för 1 sånt papper med bild. Kanske 10 kronor styck eller mer. Hur har dom råd med bilderna? Varför tiggar dom? Men mamma ger minst en 20 lapp. 

vänta här nu, så om man har 10 spänn för att skaffa fram ett fotografi är man inte längre fattig och därför inte längre accepterad som tiggare för dig? Varför tror du att dom tigger? För att det är kul?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bara så att ni vet så finns det människor som skänker bort deras gamla mobiltelefoner, deras gamla märkeskläder och jackor till tiggare. Själv blir jag förtvivlad om tiggaren som fått en gammal urtvättad märkesjacka av mig helt plötsligt ses som någon som tjänar stora summor på organiserad brottslighet. 


   
SvaraCitera
time
 time

FruLiten:
Bara så att ni vet så finns det människor som skänker bort deras gamla mobiltelefoner, deras gamla märkeskläder och jackor till tiggare. Själv blir jag förtvivlad om tiggaren som fått en gammal urtvättad märkesjacka av mig helt plötsligt ses som någon som tjänar stora summor på organiserad brottslighet. 

Detta!

Blir så trött. Vet att en bekant till mig valde att ge bort sin gamla iphone när han skulle köpa ny. Är inte särskilt ovanligt alls efter vad jag hört. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Har gett någonting att äta/pengar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

har de någon nytta av en iphone? har de råd att betala för abonnemangen? 

visst, de kan sälja den vidare.. Men vem köper seriöst en iphone av en tiggare? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Totalignorerar varenda jag ser

Borde svarat:
*Ger onda blicken åt dem*

Bort med tiggare! 


   
SvaraCitera
mynona

Jag vill teoretiskt ge, men jag brukar vara så distant när jag är ute att jag sällan lägger märke till människor runtomkring mig, tiggare eller inte. Ser jag en tiggare ser jag på hn som från en TV-skärm, funderar över om hn är en tiggare och reagerar på något sätt inte riktigt inför att det är verkligt och att jag skulle kunna ge något förrän jag har passerat. Det är egentligen skamligt. Undantaget är gatumusiker, kom jag på! Sådana brukar jag ge pengar. De känns inte ens som tiggare eftersom de ju faktiskt ger något tillbaka. Så tydligen brukar jag trots allt ge pengar. De gånger jag har gett pengar till "tiggare" så har det nästan alltid handlat om just musiker. 

FruLiten:
Bara så att ni vet så finns det människor som skänker bort deras gamla mobiltelefoner, deras gamla märkeskläder och jackor till tiggare. Själv blir jag förtvivlad om tiggaren som fått en gammal urtvättad märkesjacka av mig helt plötsligt ses som någon som tjänar stora summor på organiserad brottslighet. 

Det här var bra. Miljövänligt dessutom. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"Ger lite pengar/ätbart till de flesta, om jag hinner" passade nog bäst in på mig.

har jag kontanter så ger jag pengar. har jag inte det, men är på väg till affärn eller nåt, så handlar jag med nåt att äta/dricka till dem om jag hinner och har sett nån i närheten. har även gett gamla kläder och sådant som jag inte längre behöver, och kmr ge alla grejer som blir kvar här i london till de hemlösa som "bor" precis bakom vårt boende. försöker hjälpa så gott jag kan helt enkelt. 


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

nej. kanske skulle göra det dock om jag hade pengar för det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Har gett någonting att äta/pengar

Händer ibland när jag har lite småmynt. Hade en i Farsta som alltid satt utanför Coop som jag brukade ge och för hon var så himla tacksam och trevlig och sa att hon höll ett öga på Milo när jag knöt honom utanför.


   
SvaraCitera