Aviseringar
Rensa alla

ger du pengar till tiggare och borde man göra det??


Ämnesstartare

Hej
Nu för tiden har jag funderat på en sak. Ska man ge pengar till tiggare eller inte? Igår när jag klev av bussen i centrum såg jag en tiggare som satt med en lapp i famnen där det står " jag är hungrig". Det va så kallt jag tyckte synd om honom så jag tog ut en fem krona och la den i hans trasiga hat. Men nu börjar jag ångra mig. För att en gång har min lärare sagt att Tiggare kan vara bedragare. men jag har bara så svårt att tro det, skulle de verkligen skämma ut sig så där och frysa ihjäl sig bara för en cig eller öl? Så vad tycker ni om detta? Ger ni pengar till de eller ignorerar ni de? och vilka är dessa tiggare entligen? [confused]


   
Citera
Ämnesetiketter
Paseo

jag ger till indianer o ungdomar som är ute o spelar. typ. tiggare tigger ofta för någon annan än de själva.


   
SvaraCitera

Ge hellre något att äta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Ge hellre något att äta.

haha jag kommer ihåg när min kompis en gång gav tiggaren en kattleksak


   
SvaraCitera

Jag brukar vara försiktig med vem jag ger pengar till, man vill inte stödja professionellt tiggeri men samtidigt vill man hjälpa människor i nöd.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=3913887


   
SvaraCitera

om personen verkar trevlig och jag har lite mynt över.

isola:

Ge hellre något att äta.

hej omyndigförklaring och segregation.


   
SvaraCitera
Lounge

Klart det finns bedragare men det innefattar ju ej alla. Det finns knappast någon statistik som talar för att det är vanligt förekommande heller. Jag tycker mest det är något som folk tänker för att slippa agera och dämpa sitt samvete. Jag brukar oftast ge, men inte till de uppenbara bedragarfallen. Som de som går runt med likadana paintlappar i kollektivtrafiken.. om man är osäker kan man ju alltid ge till stadsmissionen, de gör ett jättebra arbete för sthlms hemlösa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

alltså en gång när jag åkte till turkiet såg jag en mamma och hennes dotter som satt i en liten hörn med lite bröd och kläder och ja.. man såg att de verkligen va fattiga och hade inget men här i sverige vet man aldrig [shake]


   
SvaraCitera

Det har väl hänt några få gånger. Oftast brukar jag dock ge till insamlingar som tex röda korset.


   
SvaraCitera

har gett pengar en gång men undrar om jag inte blev lurad 😛 det var en som sa att hon hade tappat sin plånbok och behövde pengar för att åka hem.


   
SvaraCitera

Aldrig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ennie:

tappat sin plånbok och behövde pengar för att åka hem.

haha det har faktist hänt mig innan fast näää jag tiggde inte [cute]


   
SvaraCitera

Jr. HBT:

hej omyndigförklaring och segregation.

Nä så blir det inte. De måste äta, och lär knappast få någon mat för de ynka kronor de samlar ihop, om de ens blir insläppta i affärer. Om man sedan tänker på dem som är tvingade att tigga och ge pengarna till andra så är mat en bra grej.


   
SvaraCitera

Ja och ja.


   
SvaraCitera

Lounge:

Jag tycker mest det är något som folk tänker för att slippa agera och dämpa sitt samvete

Bra sagt.


   
SvaraCitera