Aviseringar
Rensa alla

Gick ner 10 kilo i vikt, ökade sedan allt igen och nu kan jag inte bli smal


Det är en normal vikt för din längd. Träna och ät hälsosamt ändå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag började med en diet i fredags, vilket går ut på att äta nästan ingenting, lol. Nej inte riktigt så, men kanske 1000 kcal om dagen. Och det är verkligen enkelt, jag blir nästan aldrig hungrig. Förut åt jag mer och var hungrig jämt! Så har gått ner typ 2 kg, vilket inte alls är mycket, men jag vet att jag kommer att gå ner i vikt ytterligare 🙂 och 1 dag i veckan äter jag förstås vad jag vill,

Men problemet är att jag känner mig svag ofta, när jag tränar känns det jobbigare, samt har det stuckit på något konstigt sätt i magen.. 🙁 men det är värt det om det är såhär enkelt att förlora vikt 🙂


   
SvaraCitera

Sa ra:

Men problemet är att jag känner mig svag ofta, när jag tränar känns det jobbigare, samt har det stuckit på något konstigt sätt i magen.. 🙁 men det är värt det om det är såhär enkelt att förlora vikt 🙂

Nooooo, don't do it! Du svälter ju din kropp. Att du känner dig svag och att det sticker i magen är din kropps sätt att säga att det här inte är bra. Lyssna på din kropp!


   
SvaraCitera

Sa ra:

1000 kcal om dagen

[tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jo då, man äter både lunch och middag om man vill fast med mer grönsaker. Och inte så mycket frukost, men 2 mellanmål med.. Så jag äter ofta, men mycket grönsaker och frukt, och det är jag inte van vid bara tror jag. Om symptomen fortsätter en längre tid är det ohållbart och då kmr jag sluta 🙂 och inget jag bara säger, för jag menar bara saker jag är säker på


   
SvaraCitera

Sa ra:

och inget jag bara säger, för jag menar bara saker jag är säker på

Alright. 1000 kcal om dagen är väldigt ohållbart, speciellt om du tränar samtidigt. Ba såru vet


   
SvaraCitera

Sa ra:

mycket grönsaker och frukt

Du borde kanske prova något som är både nyttigt och mättande? [n]


   
SvaraCitera

Sa ra:

Och inte så mycket frukost, m

Frukost är det viktigaste målet!


   
SvaraCitera

Ditt BMI ligger på 23,3. Idealvikten är 19-25, alltså har du en normal vikt för din längd. Du oroar och bryr dig alldeles för mycket i onödan, du har säkert en jättefin kropp, och dessutom är det finare att vara kurvig än att vara smal. Men jag säger kanske emot mig själv lite nu, eftersom jag inte heller är så jätteförtjust i min kropp, men det är förmodligen pga modebranschen. Man vill ha bekräftelse. Men ett tips är att powerwalka direkt efter att du vaknat i ca 30 min och äta en rejäl frukost efteråt. 🙂


   
SvaraCitera

Sa ra:

men kanske 1000 kcal om dagen

1000 kcal är för lite, för att alla vitala organ ska fungera ordentligt krävs en viss mängd energi. Även kallad "basalmetabolism" eller "basmetabolism"

Du kan läsa lite om det här: http://www.uppladdningen.nu/uppladdningenwww/main.nsf/page.items.www/B907D296661...

eller här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Basaloms%C3%A4ttning


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

katamari:

katamari P
mån 15 aug 2011 03:11

Sa ra: och inget jag bara säger, för jag menar bara saker jag är säker på

Alright. 1000 kcal om dagen är väldigt ohållbart, speciellt om du tränar samtidigt. Ba såru vet

Kanske för organen och så, det tvivlar jag inte på, men jag har vant mig vid min diet nu och mår väldigt bra! Jag har ingen bestämd regel att jag endast får äta under 1000 kcal men det blir ungefär så, eller oftast mindre.. Låter väldigt lite men jag äter mig mätt och tränar ju med.. Så för mig är det inte ohållbart alls 🙂 har dessutom gått ner 3 kg, och kommer nog bli fler denna veckan..


   
SvaraCitera

Testa alkohol [crazy]


   
SvaraCitera

Sa ra:

Men jag har hört att man "ska" väga 10 kg under sin längd, fast det stämmer väl inte då många väger mer än längden och ser smala ut. Fast för mig så har det ändå varit den mallen jag haft..

Är man 170 så ska man väga som MINST 10 kg under sin längd. Någonstans mellan 60-70 kg är idealiskt för en tjej på 170 cm. Sedan blir man inte automatiskt tjock bara för att man hamnar lite över 70.

Ditt problem sitter i huvudet. Du stoppar i dig mindre energi än vad kroppen behöver. Du är normalviktig (och därmed allt annat än tjock) ändå är du inte nöjd. Det ringer en ÄS-klocka för mig.

Det är inte så jävla svårt att sluta äta chips, nöja sig med godis enbart vid PMS och äta skräpmat en gång i månaden samt 15 min träning om dagen. När man väl får rutin på det vill man inte slappa till igen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ööörkarn:

Det är inte så jävla svårt att sluta äta chips, nöja sig med godis enbart vid PMS och äta skräpmat en gång i månaden samt 15 min träning om dagen. När man väl får rutin på det vill man inte slappa till igen.

Om du läst vad jag skrivit efter så har jag redan börjar äta efter en diet och har gått ner i vikt. Och jo, det är väldigt svårt för mig att bara sätta upp regler i mitt huvud hur jag ska äta för jag misslyckas alltid då... Istället måste jag ha något konkret, som en diet, o då blir det väldigt enkelt för mig 🙂


   
SvaraCitera

Studier visar dock att 96% som väljer någon sorts diet är tillbaka till (och väldigt oftast faktiskt långt ÖVER) den vikt dom hade innan dieten.

En sak som är bra att köra med, är helt enkelt att äta 400kcal mindre än vad man gjorde innan. Ungefär en måltid mindre alltså. På det sättet lär man sig snabbt att leva på ett visst sätt, och inte har problem att man måste ändra sig när dieten är avklarad.

Dessutom, om du tränar sammtidigt, måste du ju samtidit äta så att din kropp har chans att bygga upp musklerna. Muskler hjälper otroligt mycket med att gå ner i vikt, eftersom större/starkare muskler använder mer energi vid användning. Kroppen måste även få tillräckligt mycket energi för att kunna klara av dagen utan att börja bryta ner muskler, vilket 1000kcal verkligen har som effekt.

Att äta lite, träna och svinga sig själv att gå ner i vikt, har oftast som följd att när man väl börjar äta med normal, som alltid kommer att hända om du kör dieter av något slag, så kommer kroppen direkt att ta in och spara så mycket den bara kan. Om du dessutom FÖRLORAT muskelmassa av att ha ätit för lite kommer du därför oxå att ha mycket svårare att hålla din vikt.

[smile]


   
SvaraCitera