Aviseringar
Rensa alla

Gillar ni android eller iphone?


Ice
 Ice

Maymay: Själv har man en LG V30 som börjar visa sin ålder men tyvärr för mig säljer LG inte sina nya mobiler i Sverige :/

Köp från något annat land då. Galen Har en kompis som har en mobil som inte går att köpa i Sverige, de märket har aldrig funnits i Sverige.


   
SvaraCitera

Ice:

Köp från något annat land då. Galen Har en kompis som har en mobil som inte går att köpa i Sverige, de märket har aldrig funnits i Sverige.

Visa mig vilket land man kan köpa en LG V60 iCool


   
SvaraCitera

Trevlig-Snubbe: Android for the win!!! Iphone är bara dyra, krångliga och ah, inget vidare att ha när man kan få något billigare och som är generellt sett enklare att använda.

Måste rätta dig lite här, för även om jag håller med att man betalar överpris för en helt ny iphone (och alla andra smartphones som kostar så mycket - det är trots allt inte bara iphone som ligger över 10k-sträcket), så är det iphone som är lättare att använda. iPhone är mycket mer gjort för icke-tekniskt lagda personer än vad android är. Och även om android har kommit mycket långt, så är det fortfarande bättre säkerhet på en iphone än vad det är på android-telefoner. En iphone får dessutom uppdateringar (mycket) längre än vad en android-lur får. Det du upplever som svårt är det dom allra flesta skulle uppleva som svårt om man använt enbart det ena och sen plötsligt ska byta till den andra - man tycker att det är svårt att lära sig allt på nytt då man är så van (vi människor är trots allt vanedjur), den inställningen hade jag också, det var dock väldigt långt ifrån så illa som jag trodde. 

Med det sagt tycker jag inte att någon ska punga ut över 10k på en helt ny iphone eller någon annan smartphone i den prisklassen. Man får väldigt mycket för 3-5k idag oavsett vilket av dessa två man väljer.

Lite fun fact om man är intresserad: videon nedan visar allt ios 14 kopierar från android då många saknar det - och antagligen för att locka över android-användare på köpet xD

Hjärta


   
SvaraCitera

Storchen84:

Måste rätta dig lite här, för även om jag håller med att man betalar överpris för en helt ny iphone (och alla andra smartphones som kostar så mycket - det är trots allt inte bara iphone som ligger över 10k-sträcket), så är det iphone som är lättare att använda. iPhone är mycket mer gjort för icke-tekniskt lagda personer än vad android är. Och även om android har kommit mycket långt, så är det fortfarande bättre säkerhet på en iphone än vad det är på android-telefoner. En iphone får dessutom uppdateringar (mycket) längre än vad en android-lur får. Det du upplever som svårt är det dom allra flesta skulle uppleva som svårt om man använt enbart det ena och sen plötsligt ska byta till den andra - man tycker att det är svårt att lära sig allt på nytt då man är så van (vi människor är trots allt vanedjur), den inställningen hade jag också, det var dock väldigt långt ifrån så illa som jag trodde. 

Med det sagt tycker jag inte att någon ska punga ut över 10k på en helt ny iphone eller någon annan smartphone i den prisklassen. Man får väldigt mycket för 3-5k idag oavsett vilket av dessa två man väljer.

Lite fun fact om man är intresserad: videon nedan visar allt ios 14 kopierar från android då många saknar det - och antagligen för att locka över android-användare på köpet xD

Hjärta

Det är säkert så att Iphone är lättare att använda än Android. Förutom min Mormors Ihpne 6 och min Android Galaxy S7, min mobil har fler funktioner som att t.ex. kunna skicka fler bilder samtidigt, det är mycket krångligare att göra det på Mormors telefon.
Men ja, man vänjer sig vid det man använder och glömmer bort hur andra telefoner fungerar.
Vad än Apple gör kommer jag aldrig att köpa deras telefon, de är ju ändå ingen större skillnad mot en Android men jag måste betala betydligt mer för en Iphone, det är det inte värt.


   
SvaraCitera

Skolsatsaren:
Som ni vet så är android ett stort företag samt operativsystem för mobiler vars grundare är Google. Iphones operativsystem är IOS och skapades av Apple. Men vilken av dessa två gillar ni mest, föredrar ni iphone eller en android mobil mer? skriv också om ni har en android eller iphone mobil.

vilken mobil har du själv ? Glad


   
SvaraCitera

Trevlig-Snubbe: min mobil har fler funktioner som att t.ex. kunna skicka fler bilder samtidigt

Detta är nog i vissa fall app-baserat, vet att med messenger så kan man bara skicka en bild åt gången eller så har jag bara inte hittat hur man väljer fler i ios, men annars är detta väldigt app-baserat.

Trevlig-Snubbe: Vad än Apple gör kommer jag aldrig att köpa deras telefon, de är ju ändå ingen större skillnad mot en Android men jag måste betala betydligt mer för en Iphone, det är det inte värt.

Jag köpte det bara för att testa, se om det var så dåligt som jag trodde och min åsikt är att det är inte dåligt alls - det är bara så. Fruktansvärt. Tråkigt. Det som fick mig att bestämma mig för att alternera mellan helt ny android för 3-5k och begagnad iphone för max 3500ish är att iphone får uppdateringar så mycket längre - tycker man att uppdateringar är viktiga kan man rent av tjäna på att välja en begagnad iphone för ca 3-4k. För mig är uppdateringar viktiga då dessa påverkar säkerheten och säkerheten är viktig pga bank/betalapparna. Iphone 6s plus som jag hade innan min nuvarande Huawei P30 Pro är fem år gammal - och kommer få ios 14. Android-telefoner får aldrig uppdateringar i mer än tre år, och oftast bara i två.

Hjärta


   
SvaraCitera
Smilen

Iphone föredrar jag och jag har Iphone.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Danneboi:

vilken mobil har du själv ? Glad

android


   
SvaraCitera

Storchen84:

Detta är nog i vissa fall app-baserat, vet att med messenger så kan man bara skicka en bild åt gången eller så har jag bara inte hittat hur man väljer fler i ios, men annars är detta väldigt app-baserat.

Så är det nog. Inte något som jag föredrar. min mormors camera kan man bara välja en bild att skicka åt gången och på min mobil kan jag välja fler bilder, så jag tycker givetvis att min mobil är bättre. Sen så kostar inte min mobil lika mycket och det är enklare med laddare och gud vet vad. App baserat kan jag vara utan.

Storchen84: Jag köpte det bara för att testa, se om det var så dåligt som jag trodde och min åsikt är att det är inte dåligt alls - det är bara så. Fruktansvärt. Tråkigt. Det som fick mig att bestämma mig för att alternera mellan helt ny android för 3-5k och begagnad iphone för max 3500ish är att iphone får uppdateringar så mycket längre - tycker man att uppdateringar är viktiga kan man rent av tjäna på att välja en begagnad iphone för ca 3-4k. För mig är uppdateringar viktiga då dessa påverkar säkerheten och säkerheten är viktig pga bank/betalapparna. Iphone 6s plus som jag hade innan min nuvarande Huawei P30 Pro är fem år gammal - och kommer få ios 14. Android-telefoner får aldrig uppdateringar i mer än tre år, och oftast bara i två.

Hjärta

Jag upplever med min telefon att den är helt säker. Har givetvis säkerhet på telefonen precis som jag har på datorn. Ärligt talat så tycker jag att Mormors telefon (Iphone) är mindre säker än vad min (android) är. Hon får en massa konstiga utlandsnummer ringda till sig, jag får inga alls. Hon får konstiga Tiktok och andra saker som kommer upp på hennes telefon, på min ingenting konstigt alls. Vad som än sägs om hur säker Iphone är känner jag att faktan talar för sig.


   
SvaraCitera

Trevlig-Snubbe:

Så är det nog. Inte något som jag föredrar. min mormors camera kan man bara välja en bild att skicka åt gången och på min mobil kan jag välja fler bilder, så jag tycker givetvis att min mobil är bättre. Sen så kostar inte min mobil lika mycket och det är enklare med laddare och gud vet vad. App baserat kan jag vara utan.

Det jag menade med app-baserat att det kan finnas vissa appar som bara låter dig skicka en bild åt gången, oavsett om det är ios eller android Glad

Trevlig-Snubbe: Jag upplever med min telefon att den är helt säker. Har givetvis säkerhet på telefonen precis som jag har på datorn. Ärligt talat så tycker jag att Mormors telefon (Iphone) är mindre säker än vad min (android) är. Hon får en massa konstiga utlandsnummer ringda till sig, jag får inga alls. Hon får konstiga Tiktok och andra saker som kommer upp på hennes telefon, på min ingenting konstigt alls. Vad som än sägs om hur säker Iphone är känner jag att faktan talar för sig.

Faktan är dock, att även om android som operativsystem kommit väldigt långt så är ios fortfarande det säkrare operativsystemet. Finns en hel uppsjö med videor och artiklar om varför ios än idag är säkrare än Android. En iphone är säkrare än en Android-telefon (förutsatt att den inte är för gammal för att fortfarande få uppdateringar). Det där med telefonnumren har inget med Android eller ios att göra, har fått det också periodvis och den form av bedrägeri-samtal förekommer periodvis. Finns även information om hur och varför dessa samtal förekommer GladVad du menar med det andra förstår jag inte... Men antar att det är appar som hon själv eller någon installerat åt henne?

Btw, om du använder tiktok rekommenderar jag att avinstallera det tills vidare.

Hjärta


   
SvaraCitera

Storchen84:

Det jag menade med app-baserat att det kan finnas vissa appar som bara låter dig skicka en bild åt gången, oavsett om det är ios eller android Glad

Ah, då förstår jag. Glad

Storchen84: Faktan är dock, att även om android som operativsystem kommit väldigt långt så är ios fortfarande det säkrare operativsystemet. Finns en hel uppsjö med videor och artiklar om varför ios än idag är säkrare än Android. En iphone är säkrare än en Android-telefon (förutsatt att den inte är för gammal för att fortfarande få uppdateringar). Det där med telefonnumren har inget med Android eller ios att göra, har fått det också periodvis och den form av bedrägeri-samtal förekommer periodvis. Finns även information om hur och varför dessa samtal förekommer GladVad du menar med det andra förstår jag inte... Men antar att det är appar som hon själv eller någon installerat åt henne?

Btw, om du använder tiktok rekommenderar jag att avinstallera det tills vidare.

Hjärta

Nä hon är förstår inte hur hon ska ladda ner några appar. Den som ringer henne vet jag inte hur de får tag i hennes nummer. Jag vet ärligt talat inte hur alla bedrägerier kommer åt henne, kanske har att göra med att hon är äldre som de försöker lura henne.Jag använder inte Tiktok, har aldrig gjort och tänker inte använda det någonsin. Använder generellt knappt några sociala medier över huvud taget. använder Twitter lite grann dock.
Det var Mormor som fick något konstigt bedrägeri från Tiktok eller nått. Jag kan inte tänka mig att hon använder den appen.


   
SvaraCitera

Trevlig-Snubbe: Den som ringer henne vet jag inte hur de får tag i hennes nummer. Jag vet ärligt talat inte hur alla bedrägerier kommer åt henne, kanske har att göra med att hon är äldre som de försöker lura henne.

Ifall du vill läsa om den typen av bedrägerier:  https://www.howtogeek.com/449936/what-is-a-wangiri-or-one-ring-phone-scam/

Annars sammanfattningsvis: numren får bedragarna tag på genom databasläckor.

Förstår inte hur hon kan få något från tiktok om hon inte har det installerat? Såvida det inte är något som är gjort för att se ut som tiktok eller annan app, du vet likt det som man ibland I webbläsare på dator eller telefon kan få upp något som ser ut som att man fått ett virus eller så. Har ingen erfarenhet av det själv men tittat mycket på "scammer-bait"-videor (personer som slösar bedragares tid och ibland även lyckas låsa deras datorer eller ta bort filer från dom). 

Hjärta


   
SvaraCitera

Storchen84:

Ifall du vill läsa om den typen av bedrägerier:  https://www.howtogeek.com/449936/what-is-a-wangiri-or-one-ring-phone-scam/

Annars sammanfattningsvis: numren får bedragarna tag på genom databasläckor.

Förstår inte hur hon kan få något från tiktok om hon inte har det installerat? Såvida det inte är något som är gjort för att se ut som tiktok eller annan app, du vet likt det som man ibland I webbläsare på dator eller telefon kan få upp något som ser ut som att man fått ett virus eller så. Har ingen erfarenhet av det själv men tittat mycket på "scammer-bait"-videor (personer som slösar bedragares tid och ibland även lyckas låsa deras datorer eller ta bort filer från dom). 

Hjärta

Jag är kanske inte riktigt den grupp som är så lätt att lura. Kanske därför de inte ringer mig.
 O fan, läckta databaser.

Jag har ingen aning, hon sa något om det. Det är nog så att det ska se ut som Tiktok eller något snarare än att det är Tiktok som hon fått på sin telefon.
Ah, jo, varit med om något liknande på datorn med något som ser ut som ett virus trots att det inte är det. Startade om datorn så var det borta.
Schysst att folk ger sig på scammerserna och förstör deras verksamhet!!! Skadeglädje


   
SvaraCitera

Jag har i princip bara haft iPhone, dock aldrig de nyare modellerna. Sedan 2,5 år tillbaks har jag en iPhone 6 och när den väl ger upp eller när jag kan uppgradera är frågan om jag ska fortsätta på Apple-spåret eller om jag ska testa något nytt, som Samsung eller Huawei. Har ju hört att de mobilerna är bättre, men samtidigt är jag så van vid Apple och känner att jag iallafall inte kommer vara besviken om jag skaffar en nyare mobil, eftersom jag inte har något att jämföra med. 


   
SvaraCitera

Android är baserat på Linux, så de som vill bryta med filterbubblan och inte stödja det propiertära samhälle vi lever i tror jag att Android är det bästa valet.

Jag har för övrigt även läst att ios ska använda en omfattande censur mot sina användare så man måste antingen hitta ett sätt att byta operativsystem på telefonen eller så måste man ändra i djupliggande inställningar i telefonen. Själv skulle jag gå med det sistnämnda.

https://www.nytimes.com/2020/06/17/technology/the-internets-most-censored-space.html
https://www.gnu.org/proprietary/malware-apple.html


   
SvaraCitera