Aviseringar
Rensa alla

Gillestuga - Ett vardagsrum i källaren


Ämnesstartare

Framröstad som nr.2 i "vi i villa"'s "mysigaste plats i huset" och en rejäl flirt med 70-talet så är gillestugan en fantastisk idé för alla med en källare som är någotsånär beboelig.

DSCF5527.JPG

Wikipedia definierar gillestuga som:
"[...] ett rum i källaren på en villa som används som ett enklare vardagsrum. Gillestugan räknas ofta inte in i boarean på grund av låg takhöjd och inga eller små fönster. Ordet kommer ursprungligen från fornsvenskans gildestuva, det vill säga en stuga där ett gille håller möten."
Inga eller små fönster var det, det är grejen som gör gillestugan till en gillestuga, det och trä, eller heltäckningsmatta, beroende på preferenser och histamina reaktioner. Poängen är att det skall vara mörkt och mjukt och inte ett vitt helvete:

gillestuga.jpg

En annan viktig grej är att den inte bara skall se varm och inbjudande ut, den skall vara behagligt varm och inbjudande. Om du, precis som sisådär 50% av sveriges villaägare en fuktig källare så har du problem, och bör konsultera någon som är mer insatt än mig i hur man åtgärdar det.
Värme stiger, det är ett annat problem och i nästa veckas avsnitt skall vi ta en titt på hur man håller och behåller det varmt genom att installera en så kallad "heating duct".
Tills dess; renovera lugnt och kolla på lite inspirerande material:

TURORETUR70-TALET_0.jpg

431417-gillestuga.jpg

DSCF5664.JPG

496bg501upntve5u.jpg


   
Citera
Ämnesstartare

bra tråd, önskar jag kunde bygga en gillestuga nu


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

en BRA gillestuga


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mor och far har en bar i sin gillestugaCool


   
SvaraCitera
Exner

Glad

Bra tråd!


   
SvaraCitera
Exner

aristoteles:
Mor och far har en bar i sin gillestugaCool

Där som du blev till? Blink


   
SvaraCitera
reben

vi har sån innan va där heltäckningsmatta d ska man ha


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker gillestuga är asnajs, ibland kollar jag gamla hus som är till salu och hus med gillestuga är bra 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skulle vilja ha ett hus med gillestuga. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exner: Där som du blev till?

Där vi alla blev tillBlink


   
SvaraCitera
Exner

aristoteles:

Där vi alla blev tillBlink

Glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ser precis ut som hemma hos en polare, rakt fram är det ett badrum, vänster uppe vid trappen är husets ingång/hallen. Till höger om vedspisen är ett sovrum. Innan badrummet är ett till sovrum (större än det första) Spisen är där den är. Soffan är där och allt är lika stort som hemma hos polaren. Enda skillnaden är att det är fönster mot vänstra väggen uppe nära taket (Småfönster 2 st). Och att de har en TV där fåtöljen står!

Måste vara jätte intressant att läsa den där texten Galen Men bidde så till mig för det ser alltså exakt ut som hemma hos dom. Glad
496bg501upntve5u.jpg 


   
SvaraCitera