Aviseringar
Rensa alla

Girighet, medfött?


Ämnesstartare

TwiZtah:

I ett Jägarsamhälle fanns inget som kallades girighet

Det fanns säkert, däremot var det inte lika lätt att samla på sig om man inte var bofast. Att ha för mycket ägodelar var en nackdel för jägar och samlarfolk som hela tiden flyttade på sig. Det var först de bofasta jordbrukande stenåldersmänniskorna som började skapa förutsättningar för överflöd, rikedom och mer komplicerade maktstrukturer.


   
SvaraCitera

herr_nilsson:

Det var först de bofasta jordbrukande stenåldersmänniskorna som började skapa förutsättningar för överflöd, rikedom och mer komplicerade maktstrukturer.

Det var liksom det jag menade. Girighet fanns inte i Jägarsamhället, dem hade varken tid eller ägodelarna för det plus att dem var så få så att alla kände varandra, vilket betydde att det fanns vänskap, oftast var det snarare en stor familj. alltså fanns girighet knappast i jägarsamhället.

Som du sa började girigheten när det började finnas ägodelar och Maktstrukturer som gjorde att endel blev överlägsna andra. Det vill säga adeln.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TwiZtah:

alltså fanns girighet knappast i jägarsamhället.

Nej, men dödligheten var desto större. [y]


   
SvaraCitera

Sen finns det nåt som heter givmildhet och omtänksamhet. Tror inte att girighet är medfött, beror nog mer på hur man växt upp. Är inte girig för 5 ören. [smile]


   
SvaraCitera

herr_nilsson:

Nej, men dödligheten var desto större.

Därför hade man inte råd att slåss för ägodelar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TwiZtah:

Därför hade man inte råd att slåss för ägodelar.

Det behöver vi inte göra nu heller. Däremot finns det ägodelar att slåss om. Jägarstenåldersmänniskorna var säkert nog så barbariska som vi är idag, olika stammar slogs om jaktmarker t.ex. De tidiga stenåldersmänniskorna utrotade förmodligen Homo Neandertalensis.


   
SvaraCitera

herr_nilsson:

Det behöver vi inte göra nu heller. Däremot finns det ägodelar att slåss om. Jägarstenåldersmänniskorna var säkert nog så barbariska som vi är idag, olika stammar slogs om jaktmarker t.ex. De tidiga stenåldersmänniskorna utrotade förmodligen Homo Neandertalensis.

Ja, dem utrotade Homo Neandertalensis, men det var för att Stenåldersmänniskan såg dessa som ett hot eftersom dem var okända för dem, kolla utlänningar och råsvenskar.

Och jo, många ser det som att vi måste slåss om ägodelar, bara att ägodelarna idag är oljefält och Urangruvor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om alla skulle få det dom ville, Lika för alla så skulle det ju inte finnas något som man kommer vilja ha mera av... Det är ju rättvist för alla.

Har jag fel?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej jag har blivit så med tiden eftersom jag hat fått rätt mycket prylar och pengar under ett års tid nu. Man blir vad man uppfostras till. Det händer att jag kommer på mig själv med att vilja ha mer och får därför slå mig själv x antal gånger.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Harpyja:

Det händer att jag kommer på mig själv

tell me more [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

tell me more [blush]

Jälva snuskfjant.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SilentScream:

Jälva snuskfjant.

Hold it in! [crazy] Clinch!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

tell me more

[zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SilentScream:

Jälva snuskfjant.

[bigsmile]

OnT: Nej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera