Aviseringar
Rensa alla

gissa betyget


Ämnesstartare

ngn som gick ut med 21.8 eller 22.09 eller 19.08 på gymnasiet och som kan säga vad de hade i betyg eller ngn som har ngn bra gissning på vad det kan motsvara? [crazy]


   
Citera
Ämnesstartare

vadå vad det motsvarar? typ 22.5 motsvarar MVG i allt och att man har fått meritpoäng. 22.09 typ samma fast man hade ett par VG också???

eller vad menar du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

farbror gugge:

vadå vad det motsvarar? typ 22.5 motsvarar MVG i allt och att man har fått meritpoäng. 22.09 typ samma fast man hade ett par VG också???

eller vad menar du?

ah precis men finns det ngn vettig metod att räkna ut mer exakt istället för "ett par" ?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det borde ju egentligen inte gå iom att alla kanske inte har fått meritpoäng. fail 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

ah precis men finns det ngn vettig metod att räkna ut mer exakt istället för "ett par" ?

att räkna ut hur många poäng du har? är väl bara att räkna ut genomsnittet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

farbror gugge:

att räkna ut hur många poäng du har? är väl bara att räkna ut genomsnittet?

men det är ju inte mina poäng.. blir ju lite mer komplicerat om man gör det baklänges


   
SvaraCitera
smisk

Det är svårt att räkna ut exakt vad för betyg människan hade. Fråga istället för att gissa och skjuta blankt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

men det är ju inte mina poäng.. blir ju lite mer komplicerat om man gör det baklänges

ja asso, du kan ju inte räkna ut vad någon har för betyg i varje ämne bara genom att veta genomsnittet, liksom har man 15.0 kan det ju både betyda att att man har VG i allt, eller att man har G i hälften av ämnena och MVG i hälften, eller vad som helst därimellan. så exakt vad någon hade i betyg går ju inte att räkna ut från det.

varför undrar du btw?[cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

smisk:

Det är svårt att räkna ut exakt vad för betyg människan hade. Fråga istället för att gissa och skjuta blankt?

alltså det är från intagningen över sveriges universitet. lägsta poäng det här året

farbror gugge:

varför undrar du btw?

^^

farbror gugge:

15.0 kan det ju både betyda att att man har VG i allt, eller att man har G i hälften av ämnena och MVG i hälften,

jao, men om man förutsätter att man har MVG:n och VG:n


   
SvaraCitera
smisk

soimpolite:

alltså det är från intagningen över sveriges universitet. lägsta poäng det här året

Jag kan inte direkt säga att jag förstår sammanhanget. Adjö.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

smisk:

Jag kan inte direkt säga att jag förstår sammanhanget. Adjö.

haha


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

jao, men om man förutsätter att man har MVG:n och VG:n

pjao, antar att man väl skulle kunna ställa upp det i en andragradsekvation:
typ:

betygsnitt= (15*Xv+20*Xm)/2500

lr nåt, bara bryta ut och lösa : 3


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om du har så svårt att räkna ut det så kan du nog inte räkna med något sådant meritvärde ändå 🙂
fast iofs, betygsinflationen är enorm, den drabbar väl även er som inte ens kan räkna ut ert meritvärde eller vad som krävs av er för att komma upp till den siffra ni vill.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Om du har så svårt att räkna ut det så kan du nog inte räkna med något sådant meritvärde ändå 🙂

jag har inte försökt och det går inte heller att veta iom att olika kurser ger olika mkt poäng. därför frågade jag för att få fram möjliga alternativ av perosner som har fått ungefär den poängen. sedan behöver inte alla ha fått meritpoäng osv. vilket gör att det finns väldigt många möjliga alternativ. kunde du inte räkna ut det som 19 åring är nog din framtidstro död haha


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

jag har inte försökt och det går inte heller att veta iom att olika kurser ger olika mkt poäng.

skolverkets hemsida/google på den kurs du inte vet

soimpolite:

sedan behöver inte alla ha fått meritpoäng osv.

Nej, men det finns bara 2,5 möjliga som man kan få genom att ha läst extra engelska, matematik eller språk. Skolverkets hemsida.

Det finns alltså inte så många alternativ. Totalt har du 2500 poäng. För att få ett visst meritvärde krävs det att du har ett visst antal poäng med MVG, VG eller G och för att räkna ut vilka olika möjligheter du har, krävs det inte mer än en miniräknare.
Om det sen är 50-poängskurser eller 100-poängskurser är väl inte heller så svårt att räkna ut hur många av respektive det behövs för att komma upp till det antal poäng du måste ha av ett visst betyg.

Sedan kan utöver detta 2,5 poäng läggas till om du läst extra kurser i matematik, engelska och språk.

Om du inte kan förstå det så är du ett praktexempel på betygsinflation, för då tror jag inte du har hjärnkapacitet nog att nå ett mycket högt meritvärde som baseras på att du uppfyllt samtliga betygskriterier i ämnena.


   
SvaraCitera