Aviseringar
Rensa alla

Gitarren min...


Ämnesstartare

... den är ostämd! som attans och behöver din hjälp! hjälp mig att hjälpa den.

Jag håller alltså på och försöker stämma min gitarr med
en "stämmningsapparat", en "KORG, CHROMATIC TUNER CA-30" om någon har nytta av den informationen.

Jag stämmer efter ramsan En Bra Gitarr Drar Aldrig El 🙂
men det låter iallafall inte rätt, strängarna är alldeles för högt stämda. Det brukar gå bra att stämma, men det är bara när det är småferl på tonerna, nu har min gitarr fått stå ett tag så den är ju väldigt ostämd. Någon som har tips på hur man kan stämma gitarrer?

Det borde ju inte vara några som helst problem när jag har en bara apparat annars...


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

svsraasvara[rolleyes]


   
SvaraCitera

Borde inte vara något problem om du har en stämapparat :S är den inställd på 440hz?


   
SvaraCitera

Hur kan du äga en gitarr utan att veta hur man stämmer den? Och om du sen äger en stämapparat och ändå inte lyckas klura ut hur du stämmer den borde du inte ha gitarr..


   
SvaraCitera

yesyesknark:

Jag stämmer efter ramsan En Bra Gitarr Drar Aldrig El 🙂

Där har vi felet [no-no]

Ramsan ska gå:

En

Ball

Groda

Dansar

Aldrig

Ensam


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

yesyesknark:

Det borde ju inte vara några som helst problem när jag har en bara apparat annars...

Nej, precis.


   
SvaraCitera

om du har mic ladda ner AP tuner.. funkar bra[cheers]
http://www.aptuner.com/cgi-bin/aptuner/apmain.html


   
SvaraCitera

McLuver:

Där har vi felet [no-no]

Ramsan ska gå:

Näää!! [crazy]
En

Apa

Diggar

Glass

Helt

Ensam


   
SvaraCitera

jag förstår inte problemet. börja med mörka e, apparaten bör indikera om du ska skruva upp eller ner. svårare än så ska det inte vara. se till så att det är ett e apparaten hör och inte något annat, om gitarren är väldigt ostämd kan den uppfatta t.ex. ett e som ett a.

yesyesknark:

tips på hur man kan stämma gitarrer?

D:


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

CUBIC_Cube:

t.ex. ett e som ett a.

jaa, jag tror det är så. Hur ska man göra då? Vet du varför det blir så?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

EADGBE ska det vara som orginal.
Plugga in gitarren ifall det är en elektrisk.

Är den intonerad?
Dvs, är stallet "stämt"?

För att strängarna skall behålla stämningen så bör du stämma dem mycket, de dras ut på ett speciellt sätt.
Var förresten noga med att döda varje sträng innan du börjar på en ny, men det behöver jag la inte säga? =)

Annars kan du ta den till en musikaffär om du icke förstår : D

McLuver:

Ramsan ska gå:

Hur i helvete stämmer du din gitarr? O.o


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zittam:

EADGBE ska det vara som orginal.

ÄR DET SANT? jag tror dig inte. Gitarren är inte elektrisk. Om stallet är stämt vet jag inte, bra ide.
Men jag tar med den till min musiklärare efter lovet, han brukar stämma iordning den till mig 🙂 , men det där med att de dras ut osv visste jag 🙂

tack så mycket, verkligen , för dina svar 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja har samma dosa, sätt på den på den röda knappen, se till att den är inställd på 440 Hz, sen ser du så att de är rätt bokstav i högra hörnet och så att de inte är något höjnings/sänkningstecken, se skruvar du på stämskruven tills pekaren står i mitten och bara den gröna lampan lyser 😉


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ABNGAN:

har samma dosa, sätt på den på den röda knappen, se till att den är inställd på 440 Hz, sen ser du så att de är rätt bokstav i högra hörnet och så att de inte är något höjnings/sänkningstecken, se skruvar du på stämskruven tills pekaren står i mitten och bara den gröna lampan lyser 😉

hahah allt det vet jag men det låter as iallafall 🙂 men tack iallafall 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

yesyesknark:

🙂

Så det är en akustisk gitarr?
Då kan man inte intonera den på de sätten jag vet iaf.

På elektriska så kan man höja/sänka en viss sak vid stallet, detta går inte på akustiska vad jag vet... (Rätta mig om jag har fel någon!)

Är du inte en oktav för högt annars? 😀

Dvs, att du gått förbi E och är uppe på ett jätte högt E?

Annars är det bara o göra som ABNGAN säger. =)

Ett tips är att du kör "flashilet" som jag tror det stavas.
Lägg ett finger lite lätt på strängen vid det 12 bandet på gitarren, gör ett anslag på densamme strängen och tonen håller sig längre och stadigare.

yesyesknark:

ÄR DET SANT?

Glöm det där, hade fel. Tänkte ur basperspektiv.

McLuver:

Ramsan ska gå:

Glöm vad jag sa. x)


   
SvaraCitera