Aviseringar
Rensa alla

Gjorde jag rätt när jag skällde ut barn?


Ämnesstartare

Idag när jag cyklade hem såg jag ett gäng (7-10 stycken) mörkhyade i åldrarna 8-14 sitta och hänga på en gräsplätt. De skrek saker på arabiska när jag cyklade förbi, och någon skrek "HORA!!" och "FITTA!" ett antal gånger.

Först tänkte jag inte bry mig, men eftersom jag har haft en allmänt jävla pissig dag ville jag vara lite dryg, så jag vände och cyklade fram till dem. De tystnade direkt.
Skriver här ungefär hur konversationen gick till.

Jag *i lugn ton*: Vem sa hora?

Alla *upprörda*: INTE JAG!!! DET VAR HAN!!!

Jag: Seriöst, någon måste det ju vara eftersom jag hörde att det var någon som sa hora.

Alla: Nej alltså det var inte jag det var han! Jag säger aldrig dåliga saker! (osv osv, alla skyller ifrån sig på alla dvs)

Jag: Eftersom ingen vill erkänna tänker jag förklara för er vad som gäller. I Sverige finns det lagar och regler som är till för att samhället ska fungera. En lag är att man inte får kränka andra, och det är precis vad någon av er nyss gjorde. Jag kan polisanmäla er för det här.

Någon: Men vadå det var ju bara ord!

Jag: Vad säger du om jag säger neger till dig?

Samma: EY!! MANNEN!!! SÄG INTE SÅ OM MIG!

Jag: Nej, precis, du vill inte att jag ska kalla dig neger, därför gör jag inte det. Jag vill inte att du ska kalla mig hora, därför ska inte du heller göra det.
Tänk på vad ni säger! Det handlar om respekt för andra människor.

Härefter inleds en debatt kompisarna emellan och jag känner mig överflödig och börjar leda cykeln.
Såg att en kompis ringt så jag ringer upp och pratar en stund medan jag går.
Alla pojkarna tror att jag ringer till polisen, ganska kul att se.

Iallafall.

Efteråt funderade jag på om detta verkligen var rätt.
På ett sätt önskar jag att alla kunde göra såhär, säga till direkt när man ser/hör något fel.
Å andra sidan tycker jag det är föräldrarnas ansvar att uppfostra barnen, inte jag. (iofs lär föräldrarna aldrig få reda på att barnen kallar tjejer för horor, men ändå)

Vad hade ni gjort? Gjorde jag rätt? Vems ansvar är det att ta snacket?
Diskutera!


   
Citera

barn som ej kan bete sig behöver kanske lite skäll


   
SvaraCitera

Johemo:

Vad hade ni gjort? Gjorde jag rätt? Vems ansvar är det att ta snacket?

Hade gjort samma som du faktiskt.
Väldigt starkt och modigt gjort utav dig, väldigt bra gjort att du tog det med dem på det sättet istället för att skälla ut dem och säga dåliga saker till dem.
Föräldrarna är några som bär ansvaret men även samhället i övrigt, kanske främst skolan som ska informera om det då det ändå är där barnen hänger till stor del.


   
SvaraCitera

SLÅ TILLBAKS UT MED NIGGERSEN!!!


   
SvaraCitera

Tycker att man ska säga åt alla som man tycker gör fel. [no-no][y]


   
SvaraCitera

Bra gjort, alla borde göra så. Hemskt att det finns sådana ungar. Tycker synd om dem.
Fst nu var det ju så att han var "neger" och du inte är någon hora, så det var ju kanske inte ett så bra exempel.


   
SvaraCitera

tillrättavisning är aldrig fel.


   
SvaraCitera

Mycket bra gjort. Kudos.


   
SvaraCitera

tycker "skälla ut" är fel uttryck eftersom du faktiskt bara tillrättavisade dom [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Bra gjort, alla borde göra så. Hemskt att det finns sådana ungar. Tycker synd om dem.
Fst nu var det ju så att han var "neger" och du inte är någon hora, så det var ju kanske inte ett så bra exempel.

Haha, nä, jag kom på först efteråt att det kanske inte var så bra exempel, men jag tror de insåg poängen: respekt för andra människor!

Jag tycker för övrigt att förvånansvärt många barn/ungdomar har väldigt liten respekt för andra människor. Det stör mig något fruktansvärt när elever kaxar mot lärare eller säger att de hatar sina föräldrar eller är allmänt dryga.


   
SvaraCitera

Hade jag inte varit lokalboende så skulle jag rullat fram med cykeln och slängt upp en sko i käften på den mest uppstudsige i gruppen. Min erfarenhet är att när det kommer till pojkgäng, men särskilt invandrargäng, att våld eller hot om våld är det som ger effektivast respons. Jag har inte mycket över för människor som oprovocerat ropar glåpord efter människor, dom ska ha vad dom förtjänar. Kanske tänker dom till en extra gång innan dom gör något liknande igen med. För stunden var det det bästa du kunde göra. Det är så typiskt svenskt att knyta näven i fickan och inte göra något åt det, fler människor borde göra som dig, men är med all rätta rädd för vad konsekvenserna kan bli när man ger sig på unga invandrarkillar.


   
SvaraCitera

Orka att du sa:

Johemo:

I Sverige finns det lagar och regler

usch.


   
SvaraCitera

Lethuc:

Min erfarenhet är att när det kommer till pojkgäng, men särskilt invandrargäng, att våld eller hot om våld är det som ger effektivast respons.

Märks att du inte har så stor koll på hur människor funkar, särskilt i grupper.


   
SvaraCitera

Kan det ha varit arabiska ord som lät som hora och fitta? [smile]


   
SvaraCitera
zIGGE

Mycket bra gjort, starkt karaktär drag.


   
SvaraCitera