Aviseringar
Rensa alla

Gjuta i metall


Ämnesstartare

Hejsan!

Har kollat upp lite gjutning i metall och dylikt och insåg att detta kan vara en hobby för mig!

Men har lite frågor..
Vet någon vad man använder för material som tål extremt hög temperatur? Jag hade tänkt att gjuta om en plast detalj i metall. Så jag bör ju göra en form till detaljen för att sen kunna hälla ner metall som nått smältpunkten.
Så jag vill bara veta vad det är för grejer och sånt och vad man skulle behöva för att smälta metallen? Gasol? Acetylen?

Mvh


   
Citera

Kan bara gjuta i betong så vet ej mvh


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hopp, tack ändå! 😛


   
SvaraCitera

När man gjuter i tenn så används typ gummiformar. Vet inte vilken metall du tänkt använda så det hela beror nog på det. Även vad du kan använda för att smälta den.


   
SvaraCitera

MachineGunPreacher:

Acetylen

Allt beror ju på vilken metall du ska arbeta i. Tenn är lättast men det blir inga starka grejor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jo tänkte riktig metall som ska vara flera hundra grader varm?! :O


   
SvaraCitera
Bakric

Gasol kan uppnå en flampunkt på 2800 med rent syre, men jag är inte säker på om du kan smälta järn med bara syret i omgivningen.


   
SvaraCitera

Jag såg en såndär stormtändare på en marknad en gång. Köp en sån och gå ut och smält ner några lyktstolpar när ingen ser så har du ju metall sen!


   
SvaraCitera
Bakric

Btw, för att metallen inte ska stelna omedelbart innan den hunnit rinna ut ordentligt i gjutformen så borde du hetta upp den ganska ordentligt också.
Saker kyls ner extremt fort när temperaturskillnaden är så stor.


   
SvaraCitera