Aviseringar
Rensa alla

Glassbilen?


Ämnesstartare

Tjenare UMare! satt å läste lite på aftonbladet när en väldigt intressant artikel dök upp på min skärm, Handlade om att Laila Bagge får fnatt på Glassbilens ''terror'' så jag spånade igenom hela artikeln samt kommentarerna.
Många funderade på hur är det med lagen om glassbilar!
Som många vet så finns det ju någon lag om att man måste hålla sig till en viss decibel om man ska spela musik/dylikt. Men nu till frågan, har Hemglass något tillstånd eller får faktiskt vem som helst komma på en melodi och åka runt å sälja saker? hur är det egentligen?


   
Citera
Ämnesetiketter

"vi lurar små barn, vi lurar små barn, på deeeeeras veckopeng!"

nostalgin blev hård där 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inget svar på din fråga!
Men vill dela med mig utav något. Sedan jag var ett småbarn så har en privat glassbilschaffis alltid kommit varje tisdag på kvällen. Alltid!!! Eller ja, någon gång har han varit sjuk och så. Men nästan alltid. Vi var hans bästa kunder och när jag var 8 år så flyttade jag till en annan "stad" och då började han köra dit också 😀 Helt otrolig kille. Han känns som en ur släkten nästan, finns alltid där känns det som. Det roligaste är att han ser precis likadan ut nu som han gjorde för 20 år sedan =D Samma gamla man som kommer var tisdagskväll med sin melodi. Älskar glassbilen! Där jag bodde förut så var vi ett mysigt kvarter med alla åldrar och alla kände varran, stora som små. Han älskade/älskar verkligen sitt arbete och minns allt. Brukar alltid prata med alla precis som en vän.

Men Hemglass är kasst. Dom gör det enbart för att tjäna pengar. Föräldrar skulle lika gärna kunna köpa glass när dom väl är i affären. Så för att kränga glass så skaffar dom en söt melodi som sitter som en smäck. Åker till kvarter där familjer med barn bor. Barnen tjatar på sina föräldrar och dom tjänar kosingen på barnen.

Denna killen ifrån Ungern är alltid vänlig, bjuder på glass och man får en provglass och smaka om man är nyfiken. Han blandar precis hur man vill ha det. Det är klart att han har en baktanke med det hela. Att behålla sina kunder och tjäna på det han med. Men till skillnad från de flesta 90% så brinner han för det han gör och verkligen älskar det 🙂

Menmen förlåt att jag tog din/er tid med detta Galen Ingen utav er bryr sig säkert... Var bara tvungen att skriva detta. Ett utav de få gamla barndomsminnena som fortfarande är i bruk.

Men det är klart att dom har tillstånd för det. Det är ett företag, ganska stort ändå. Dock så kan jag hålla med dig om att det verkar lite skumt. Fast det brukar bara vara i 10 minuter per vecka så inte så farligt.


   
SvaraCitera
reben

verkar ju askonstigt om dom ägnat sig åt detta så länge utan tillstånd elr hur =)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du ställer två frågor... 

har Hemglass något tillstånd eller får faktiskt vem som helst komma på en melodi och åka runt å sälja saker? hur är det egentligen?

Om Hemglass har tillstånd råder delade meningar. De flesta tror - JA. Men kravet sägs vara att de inte får "tuta" högre än 40db.

Byggherren Percy Nilsson: Fritt fram för melodisk försäljning – för alla

EXPONERAT: Percy Nilsson - Sluta Tuta Hemglass!

Flashback: Tillstånd för glassbilen

Fullt klart är att för vanliga bilister gäller att man enbart får tuta för undvikande av fara. Åker du runt med moped, MC eller bil och tutar lika ohämmat som Hemglass gör så har du ett åtal på halsen som ett brev på posten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hoppas att någon polis anmäler dom snart. Orkar inte med det där satans tutandet...


   
SvaraCitera