Aviseringar
Rensa alla

Global bankskatt?


Ämnesstartare

fistforfight:

Jaja sen tar vi riksbanken å tar pengar och delar ut till folk och fuckar den nuvarande valutan vilket skapar chansen till reform. [zzz]

Eller så köper vi vapen så vi kan råna fler borgare!

Matt3:

Sure, om du vill stå utanför välfärdsstaten så är det ok med mig:)

Varför skulle jag ställa mig utanför något jag betalar för? Låter asdumt. [confused]

Stringburka:

Blir alltid lika glad när jag ser den. Vet inte om jag håller med om den, men fan vad charmig den är.

Från årets revolutionär första maj i Lund. De täckte en hel bank. [party]

Gentlemannen:

Bortsett från att de inte uppmuntrar till rån så lät texten på den bilden väldigt lik den kampanj Liberala Partiet körde förra året eller om det var tidigt detta år. [smile]

Vad lustigt att liberalerna kopierar citat från kommunisten Bertolt Brecht. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bash a Brat:

Eller så köper vi vapen så vi kan råna fler borgare!

Ja, ja ja hatar hela borgeligheten
ja, ja ja hatar hela kungahuset
ja vi vi ska beväpna oss
ja vi vi ska beväpna oss

Ja, ja ja svär utifrån mitt hjärta
att vi från förorterna ska beväpna oss
ja vi vi ska beväpna oss
ja vi vi ska beväpna oss

Ja, ja ja hatar prins Bertil å Carl-Gustav
ja, ja ja hatar Sarah Leander
ja vi vi ska beväpna oss
ja vi vi ska beväpna oss

Ja dom tål lite bly i nackarna
ja dom tål lite bly i nackarna
för vi vi ska beväpna oss
ja vi vi ska beväpna oss


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fistforfight:

för vi vi ska beväpna oss

[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[bigsmile][bigsmile][bigsmile][bigsmile][bigsmile]


   
SvaraCitera

fistforfight:

ja vi vi ska beväpna oss

Bash a Brat:

[love]

Tur att ungdomen är en kort fas av människans liv. Även ignoranta och korkade växer en dag upp och lär sig tänka själva [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlemannen:

Absolut inte, en dålig bank ska som alla andra dåliga företag gå i konkurs. Skattebetalarna ska inte betala för dåliga företag.

Fast en bank är ju inte vilket företag som helst. Den globala ekonomin skiter i om GM eller Enron går i konkurs, men om Lehman Brothers konkar blir det global kris.


   
SvaraCitera

AndyH:

men om Lehman Brothers konkar blir det global kris.

Skillnaden är flera. Till att börja med så utan fiatvaluta, statliga reglingar osv så är risken att den här typen av kriser inträffat oerhört mycket mindre och de kriser som eventuellt inträffar kommer med största sannolikhet att vara betydligt mindre.

Och utan dessa system som vi har i dag så skulle folk vara betydligt mer nogräknade med var de har sina pengar, kräva betydligt större insyn osv vilket gör att kraven på den bank som skulle få ha hand om mina pengar skulle vara betydligt större än i dag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fistforfight:

Borde en global bankskatt införas för att finansiera framtida räddningsaktioner så som Gordon Brown föreslår? Diskutera.

Låt dem krascha. Det kommer inte att göra dem det minsta mer försiktiga (de allra flesta aktörer tjänar på spekulationen), men då slipper vi vanliga medborgare att betala trippelt utan bara dubbelt... :/

Gentlemannen:

Tvärt om måste regelverken, den statliga inblandning, fiatvalutan osv bort. Utan dessa skulle vi inte ha den här typen av kriser.

Antagligen inte finansbubblor men förmodligen depressioner och bankkonkurser istället vartenda årtionde, som vi faktiskt såg på den tiden.


   
SvaraCitera

Spartakus:

Antagligen inte finansbubblor men förmodligen depressioner och bankkonkurser

Varför skulle vi få en massa depressioner? Personligen tror jag att risken för dessa kommer att minska markant då fler personer troligtvis kommer att ha ett jobb i ett sådant samhälle jämfört med dagens.

Bankkonkurser tror jag blir extremt ovanligt. Troligtvis får vi någon eller några i ett tidigt stadium, men sedan efter att de dåliga företagen rensats ut och folk har blivit medvetna om att de faktiskt ansvarar för sina egna liv och därmed ställer mycket högre krav på bankerna så tror jag att bankkonkurser kommer att bli väldigt ovanligt. Undantaget är möjligtvis när det kommer till nystartade banker som försöker slå sig in på marknaden, detta är något som alla inte kommer att klara, precis som med alla andra marknader där ett nytt företag försöker slå sig in. Men då är det ju också du själv som gör ett aktivt och frivilligt val, antingen behåller du någon av de trygga stabila bankerna eller så chanser du på en nystartad som kanske erbjuder dig något bättre än vad du får just nu men i utbyte av en större risk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

1821 så införde Storbritannien en full guldstandard, runt 1870 så hade USA och resten av Europa hakat på sedan man hittat stora guldfyndigheter i den amerikanska vänstern. 1931 så avskaffade Storbritannien guldmyntfoten och USA gjorde det 1933. 1937 avskaffade de sista länderna sin guldmyntfot. Innan dess så utvecklades åtta amerikanska recessioner till depressioner: 1807, 1837, 1873, 1882, 1893, 1920, 1933, 1937. Därefter ingen. Varför skulle det vara annorlunda nu?

Och med guldmyntfot så är det ju också så att man vill behålla så mycket guld som möjligt inom landets gränser (för att undvika deflation) vilket i historien resulterat i att folk tagit ut sitt guld från bankerna innan det försvunnit vilket lett till massvis med bankkonkurser.

Sen fattar jag inte riktigt grejen med att låta guldet styra, mängden guld hos ett land har ju ingenting att göra med den ekonomiska aktivitetet? Med fiatvalutan (som också är skum och problematisk, det ska erkännas) så kan man i.a.f. anpassa pengatillgången till vad som faktiskt händer i ekonomin och man kan bekämpa inflation, arbetslöshet o.s.v. Börskrashen i USA 1987 var värre än den 1929 men den här gången kunde FED svara med att kraftigt expandera pengatillgången och därmed förhindra depression och massarbetslöset. Det blev inte ens en recession.


   
SvaraCitera

Bash a Brat:

Varför skulle jag ställa mig utanför något jag betalar för? Låter asdumt.

Vad jag försöker säga är att det inte är borgarnas kris, utan allas kris. Men ibland så har vissa, oftast vänstermänniskor, väldigt svårt att förstå hur det ekonomiska systemet är uppbyggt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Matt3:

Vad jag försöker säga är att det inte är borgarnas kris, utan allas kris. Men ibland så har vissa, oftast vänstermänniskor, väldigt svårt att förstå hur det ekonomiska systemet är uppbyggt.

Tycker snarare det är ni högermuppar som verkar ha svårt att fatta att ingen bryr sig om det där tramset. Systemet är byggt för borgarklassen och att det krisar missgynnar dem, därför bönar de och ber om att bli räddade av sin stat med våra pengar. Klart att alla påverkas av krisen, arbetarklassen i synnerhet eftersom att de som skapade den slipper undan. Men det är fortfarande deras kris och inte vår i grunden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera