Aviseringar
Rensa alla

Global uppvärmning - en bluff?


Global uppvärmning är inte en bluff. Men Vad som exakt orsakar den är inte 100 % kan vara Solen eftersom Solens styrka har ökat dom senaste 50 åren och kommer vara på sin topp mellan 2010-2012, samt att flera planeter i solsystemet har också fått en drastisk värme ökning dom senaste åren.

Det kan också vara människan som har påverkat den i sin stora helhet med tanke på att vi släpper ut fossila bränslen i en gigantisk mängd och kan därefter få konsekvenser inom 100 - 150 års period.

Det var Aftonblaskan och Al'gore vill är att överdriva hotet om det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

EmSd:

Jag såg på en mycket intressant film om global uppvärmning på youtube.
The great global warming swindle

The great global warming swindel som förfalskar data är iaf helt klart en bluff.

Capelon:

eftersom Solens styrka har ökat dom senaste 50 åren och kommer vara på sin topp mellan 2010-2012,


Or not.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capelon:

Solens styrka har ökat dom senaste 50 åren och kommer vara på sin topp mellan 2010-2012

solen har absolut inte ökat styrka, men 2012 är slutet på den 12 åriga sol cykeln, och då kommer det vara många fler och starkare solstormar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Uhm Global Uppvärmning existerar, det är bara osäkert till vilken effekt koldioxid påverkar uppvärmningen. Dom vet att den har en effekt, Venus ligger nästan dubbelt så långt borta från solen än Merkurius men har i genomsnitt en högre yttemperatur, vad skiljer dem åt? Venus har en atmosfär som består till störst del av koldioxid.

Koldioxid är en minoritet av gaserna i luften, tror det är någon obskyrt låg siffra som typ 0,2% av atmosfären består av koldioxid, det den dock klår dom andra gaserna på är dess densitet, den är den tyngsta av de gaser som utgör majoriteten av gaser i atmosfären.
Desto tätare ett material är, desto lättare är det för en foton att växelverka med materialet antingen genom att avlämna energi och fortsätta i ny riktning eller få hela sin energi absorberad av materialet det träffar.

Solens strålar klassas som elektromagnetisk strålning, vilket innebär att det är energi utan massa, energin kan inte förintas utan byter bara form, vid växelverkan så omvandlas mesta delen av energin till värmeenergi. För er som inte förstår växthuseffekten så är det när solens strålar studsar mot jorden, reagerar med materia i atmosfären och studsar tillbaka till jorden. Varje gång de elektromagnetiska strålarna från solen studsar så avger de en stor del av sin energi till värmeenergi resten studsar iväg i annan riktning.

för folk som inte vill dö av wall of text:
Global uppvärmning existerar, det är ett faktum, men FÖRMODLIGEN väldigt överdriven. Skadar inte att vara på den säkra sidan dock, bättre att förbättra miljön än att bygga vapen.
[sad]


   
SvaraCitera

Det är fake precis som alver, vampyrer och eskimåer [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

McLuver:

alver, vampyrer och eskimåer [crazy]

Kul. Alver är inte fejk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gah, du ser en youtubevideo och sedan tror du att "global warming" är fejk. Seriöst, vad fan är fel på dig?

Läs de vetenskapliga studier som görs istället för någon jävla youtubefilm.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

k1337oris:

Läs de vetenskapliga studier som görs istället för någon jävla youtubefilm.

I filmen så tar man också upp vetenskapliga studier


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

EmSd:

I filmen så tar man också upp vetenskapliga studier

....

Tror du på allvar att de på ett neutralt och ovinklat sätt beskriver dessa studier?
Shesh. Nej, läs rapporterna själv.

http://en.wikipedia.org/wiki/Global_warming har en hel del länkar till vetenskapliga rapporter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sheriffen:

Men det finns ju inga bevis på att det är koldioxiden som orsakar den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fast finns mycket som talar emot, att polerna håller på att byta plats tex.


   
SvaraCitera

Jag tror inte den är överdriven, jag är helt övertygad om att koldioxid är en växthusgas som påverkar och bidrar till global uppvärmning och jag är desto mer övertygad om att det vore katastrofalt och mycket troligt att temperaturen skulle kunna komma att höjas med 6 grader i framtiden. Men allt fler börjar luta åt att det faktiskt kan stiga upp till 8 grader i värsta fall, och att vi måste minska koldioxidutsläppen med 120% för att klara tvågradersmålet.

Sedan har jag pratat med många skeptiska forskare, de brukar ha ganska nära kontakt med miljöpartiet för att det finns så många ekologer och miljövetare här, så de håller ideligen föredrag och debatter och så, men det verkar som att de flesta, även om de bråkar om hur växthuseffekten påverkar, är överens om att människan behöver minska sin energiförbrukning, sina utsläpp och påverkan på miljön enormt för att möta hoten. Sedan har företag många intressen i klimatfrågan, en del genom green-washing "köp vår miljövänliga produkt som inte gör någon skillnad egentligen" och dels genom oljebolagen som absolut inte vill se något som skadar dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nån bluff tror jag inte det är.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sheriffen:

Bluff tror jag inte. Men det finns ju inga bevis på att det är koldioxiden som orsakar den

Hur förklarar du att Venus har högre medelyttemperatur jämnfört med Merkurius som ligger nästan dubbelt så nära solen( Nu får du även tänka på att med varje dubbling av avstånd så minskar strålningen från solen med 75% enligt spridningsprincipen, så venus får bara 25% av den strålning från solen som merkurius får )?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

k1337oris:

Läs de vetenskapliga studier som görs istället för någon jävla youtubefilm.

Bör påpekas att det inte är någon privatperson som har gjort den, utan att det är en 78 minuter lång film som tidigare har sänts på bl.a. BBC.

Med det sagt, jag har också sett den och tror inte alls på vad som sägs i filmen. Tycker det var mycket intressant att de spelar en hel del på känslor i den där, har inget att göra i en dokumentär som ska presentera en teori av det här slaget, i min mening.


   
SvaraCitera