Aviseringar
Rensa alla

Globala gymnasiet - Vilka människor?


Ämnesstartare

Jag undrar om någon därute går på Globala och kan säga lite om vilka personer som går där, hur de är osv. Var där på Öppet Hus och gillade skolan, men de sa att de gick ca 80% tjejer och då väldigt få killar... Detta skrämmer mig lite.[shake]
Och så undrar jag om det bara är hippies, indiemänniskor ocn nördar som går där? Inget illa mot dem, undrar bara mest...


   
Citera

Åk dit och kolla någon dag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Moderkakan:

Åk dit och kolla någon dag.

Funderar på att göra det..


   
SvaraCitera

enligt min kusin som gått där;
lärarna är sjukt trevliga, maten jättebra (endast veg. vilket passade henne). Hon ingick i första kullen som gick där, och då var det väldigt blandat - både riktiga pluggisar och sånna som slappade sig igenom skolan. Numera är det nästan bara topp-topp-superseriösa ambitiösa tjejer som går där.
Hon rekomenderade inte mig att gå där, eftersom jag är så förbannat skoltrött och ja.. kanske inte bästa valet då.
Men känner du att du orkar så..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hippies, indiemänniskor och nördar? öh nja, tror inte man kan placera in folk i grupper sådär och nördar finns väl isf på alla skolor om det nu innebär väldigt studiemotiverade typer. kan säga att om du väljer bild så kommer inte alla att vara pluggisar i alla fall... sam och natur kan ju vara annorlunda, blir nog högre och högre intagningspoäng för varje år också. men det där är ju omöjligt att säga iom att man inte kan veta exakt vilka människor som kommer i ens klass.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stenmjuk:

Numera är det nästan bara topp-topp-superseriösa ambitiösa tjejer som går där.
Hon rekomenderade inte mig att gå där, eftersom jag är så förbannat skoltrött och ja.. kanske inte bästa valet då.
Men känner du att du orkar så..

Aj då... nej jag tog för givet att det var mindre plugg då det var bild inriktat, och en tjej som går där sa att det inte var så mycket plugg, men det kanske bara var hennes åsikt.. det jag oroar mig för mest är som sagt att det bara går en massa tjejer där :S vet du om hur de är med de killar som går där, vad de tycker osv?[smile]


   
SvaraCitera

huxfluxkruxmux:

nej jag tog för givet att det var mindre plugg då det var bild inriktat

huxfluxkruxmux:

sa att det inte var så mycket plugg

huxfluxkruxmux:

vet du om hur de är med de killar som går där, vad de tycker osv

Asså, jag själv kan inte säga någonting. Jag bara talar om det min kusin har sagt.. Första årskullen var inte sådär jättesugna på att plugga asset av sig. Men sedan när hon gick ut trean så var ettorna hyfsat seriösa.
Hur mycket plugg man upplever att det är är ju väldigt individuellt också. Pluggar du mycket nu i nian så kanske det inte känns supermycket på globala heller..
Killarna har jag ingen aning om faktiskt..


   
SvaraCitera

I was there. Och det verkade lite överseriöst. Men ändå rätt myyysigt. Såg en väldigt fin pojke. Han hade gröna byxor på sig. Så, ja - visst finns det pojkar.. Men säkert dubbelt så många flickor.


   
SvaraCitera

Min syrra gick där och hon har INGET bra att säga om den skolan. Kan fråga henne mer specifikt imorn.

Vad för linje vill du gå? Kanske kan tipsa om lite andra gymnasier [smile]


   
SvaraCitera

huxfluxkruxmux:

Vet du om hur de är med de killar som går där, vad de tycker osv?

Det har blivit bättre med killar genom åren, man ser en ökning för varje år. I min klass är vi 21 tjejer och 9 killar. I årskursen under är det 19 tjejer och 11 killar. Så.

Globala är en väldigt speciell skola. Inte bara att man trippar runt utan skor, äter vegetariskt, hänger i fönster om rasterna: hela undervisningen, hela skolan genomsyras av miljötänk, globaltänk. Jag tycker inte jag hade kunnat valt en bättre skola. Älskar människorna, älskar tänket och hoppet om att man kan förändra världen till det bättre.


   
SvaraCitera

låter som det kan vara fullt av anarkandimänniskor


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

en sak är säker och det är att jag gärna skulle vilja gå det gymnasiet... önskar att jag hade sökt dit, fan


   
SvaraCitera

[cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

okej, tack för alla svar, men nu blir det Kulturama i vilket fall! Om jag kommer in, vill säga.


   
SvaraCitera

huxfluxkruxmux:

Och så undrar jag om det bara är hippies, indiemänniskor ocn nördar som går där? Inget illa mot dem, undrar bara mest...

Haha, det är typ det. Lennart Fernströms barn går där. (Han är känd anarkistprofil, driver Fria Tidningarna.) och jag har hört liknande saker, sen har jag hört talas om andra också, om jag inte blandar ihop skolorna - stockholm är inte mitt område.

Har sovit på globala gymnasiet, fin skola. Skulle gärna gått där.


   
SvaraCitera