Aviseringar
Rensa alla

Glutenfrukt


Paseo
Ämnesstartare

Jag har en kompis som är glutenallergiker, o det är mycket svårt för henne för hon är nämligen en utav mina utländska vänner och hennes svenska är hmmmmm knappt existerande uhhh.

Idag frågade hon mig "är den glutenfrukt?" och visade mig ett paket med vetemjöl.

Hon tror att gluten är en slags frukt............. hon har inte fått reda på att hon är glutenallergiker förrän hon kom till sverige

mmmm hon lever på ris och ägg pga hon vet inte va hon kan äta o inte äta

jag vet inget heller bara att hon inte kan äta nåt me vetemjöl i iaf

ok jag skulle vilja laga nåt gott glutenfritt till henne o visa henne bröd man kan baka o så. hon är jätteduktig på att laga mat o också baka bröd, men hon kan inte äta det själv sen [sad]

mmm vet ni något gott
undrar också hur fasiken jag ska förklara för henne vad gluten är för nåt uhuhuhuhu hon fråga mig om vetemjöl är glutenfritt [cry]


   
Citera
Ämnesetiketter

Paseo:

undrar också hur fasiken jag ska förklara för henne vad gluten är för nåt uhuhuhuhu

visa 1 bild på vete????


   
SvaraCitera

finns väl massa mat utan gluten?
det hon mest måste sig undan från är väl bröd och typ bulgur osv.
ris, potatis, bönor, KÖTT, diverse sallader är ju bara att äta.

hjälp henne att googla fram bra rätter.


   
SvaraCitera
Paseo
Ämnesstartare

glöm:

KÖTT

just det glömde nämna typ de viktigaste
hon e vegetarian också


   
SvaraCitera

Paseo:

just det glömde nämna typ de viktigastehon e vegetarian också

tänkte väl.
men bönor och linser och diverse rotfrukter kan hon väl äta?
qourn går ju om hon inte är supermegakänslig(tydligen tillverkas det ofta i samma fabrik som saker med gluten eh).
soja är det gluten i va?


   
SvaraCitera

googla fram vegetariskt glutenfritt


   
SvaraCitera

glöm:

soja är det gluten i va?

menar du soja som i sås el som i annat?


   
SvaraCitera

Gluten är en sammansättning av proteiner och finns i vete, råg och korn
/Wikipedia

Proteinet gluten finns i:
Vete, råg, korn, dinkel, spelt, kamut och rågvete (triticale).

Gluten finns i/kan finnas i:
Mjöl flingor och gryn av vete, råg, korn och havre*(genom kontaminering).

Bröd, pasta, mannagryn, grahamsmjöl redda soppor, såser och stuvningar.
Soppor med pastaprodukter, frukostflingor, välling, gröt, färdiglagade rätter och halvfabrikat.

Blandade köttprodukter t ex leverpastej, blodpudding, stångkorv, isterband, pölsa, köttbullar och köttfärsrätter.
Fiskbullar, fiskfärs, crabsticks, panerad fisk, fiskgratäng. (tar med även fast hon är vegetarian)

Vit sirap, baksirap, kryddblandningar, vissa glassorter.
Konfektyr, kexchoklad, lakrits, festmassa, vissa chips och lättsnacks.

/Allergimat.com

Hon kan nog äta precis som normalt bara hon ersätter vanligt mjöl med glutenfritt mjöl dvs om hon lagar saker från botten, just att äta ute är ju lite knepigt

Tror man kan laga pasta själv med glutenfritt mjöl om hon vill ha det
Och alla pajer o bröd o dylikt ba att ersätta, kanske det förändrar processen lite


   
SvaraCitera

Paseo:

just det glömde nämna typ de viktigastehon e vegetarian också

Min lillasyster är glutenallergiker och jag är vegetarian :p så jag äter glutenfri vegetarisk mat[wink] semper har glutenfritt mjöl och bra recept:)


   
SvaraCitera

Dessutom så kan man inte använda vanliga recept för glutenfri mat maten blir jätte torr då[crazy] håll dig borta från stärkelse oxå


   
SvaraCitera

glöm:

tänkte väl.men bönor och linser och diverse rotfrukter kan hon väl äta?qourn går ju om hon inte är supermegakänslig(tydligen tillverkas det ofta i samma fabrik som saker med gluten eh).soja är det gluten i va?

Finns glutenfri soja, ekologiskt brukar va det


   
SvaraCitera