Aviseringar
Rensa alla

Gör ni saker aktivt enbart för att de är bra för miljön


Blivande_japan: Ja (vad?

Köper miljövänliga produkter och släcker ofta lampor och sånt. Skräpar inte heller ner Glad


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Åtta

penja:

problemet är att alla tänker att det är just löjligt. skulle alla istället bara se till att leva lite miljövänligare så skulle det göra skillnad. 

Jag har svårt att se hur släckta lampor i sverige skulle göra någon skillnad när kineserna skaffar bilar och oregulerad industri växer i massvis med länder.


   
SvaraCitera
höna

saker jag gör:

köper nästan alla kläder (och böcker) second hand utom basplagg som underkläder och strumpbyxor linnen osv. fast det är ej för miljöns skull utan för att jag tycker jag hittar snyggare kläder så och så kan jag få mer för pengarna >:)))))

äter bara vegetariskt och köper ekologiskt så mkt jag kan. det är mer som ett ställningstagande då jag vet att det inte gör någon skillnad för världen att just jag inte äter kött. men jag är emot djurindustrin på alla sätt och vis. och ekologiskt köper jag för det känns fräschare.

källsorterar å har kompost. bor hemma så ej jag som liksom bestämt men kommer nog a över det när jag flyttar hemifrån. kanske inte komposten..... blä stink

åker kommunalt pga har ingen bil HAHAHA inget körkort heller

har braskamin hemma och ingen värme i hela huset vilket är rätt miljövänligt tror jag. men det är det pappa å mamma som bestämt men aja. gillar iden plus att brasa är så jääääävla mysigt.

aah d va nog det. gör nog inget ENBART för miljön men den har roll i vissa saker jag gör


   
SvaraCitera
penja

Åtta:

Jag har svårt att se hur släckta lampor i sverige skulle göra någon skillnad när kineserna skaffar bilar och oregulerad industri växer i massvis med länder.

ja, det känns långt borta, men vi bör göra nått. 
kina är under utveckling och släpper ut mycket ja. samtidigt är det ett av de länder som satsar mest på förnyelsebar energi. 
vi svenskar tänker att vi inte släpper ut mycket alls, men, istället ser vi till att våra produkter produceras i kina och så får dom ta skiten istället. aja, lite snabbt svar, måste plugga! har tenta imorgon.. 


   
SvaraCitera

nä, snarare för att det är praktiskt, eller onödigt att inte göra något åt. Källsortera exempelvis man måste ju ändå springa ned för alla trappor me skiten.. och störande med kranar som är på eller lampor som lyser på en.


   
SvaraCitera

Blivande_japan: Ja (vad?)

Källsorterar det mesta, särskilt elektronik och aluminium. Kött är däremot något jag aldrig någonsin kommer att dra ner på, däremot försöker jag köpa svenskt i så hög utsträckning som möjligt för att minska flygfrakt och onödigt lidande för djur då dom flesta länder har sämre djurskydd än vad Sverige har.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

patrick bateman: Skräpar inte heller ner

det har väl mest med uppfostran att göra!?


   
SvaraCitera

Blivande_japan: det har väl mest med uppfostran att göra!?

Jo det har det ju från början men idag väljer jag att inte skräpa ner pga jag tycker det är fult och äckligt. Tog mest upp det eftersom det är enorm brist på papperskorgar här och många dumpar skräp överallt men jag håller i det tills jag hittar en papperksorg.


   
SvaraCitera

nej vill inte riktigt tro att jag gör det. eller jag brukar föreläsa för folk om att inrikesflyg är typ det sämsta man kan göra. men annars ganska lite.

jag cyklar ju varje dag men det är mer för att jag tycker motionen är bra och att jag är snål.


   
SvaraCitera

Blivande_japan: ah okej, så enligt ditt sätt att se så har egentligen den enskilde privatpersonen inget ansvar över huvudtaget?

du läste inte nyheterna om att konsumentmakt inte fungerar?


   
SvaraCitera
höna

Åtta:
Jag gör i princip ingenting endast därför att det är bättre för miljön. Om jag gör något miljövänligt så gör jag det för att det är billigare eller bekvämare. Dels därför att jag är 100% övertygad om att min påverkan är helt irrelevant i jämförelse med industrins påverkan (speciellt i andra delar av världen), men också därför att jag tror att det är meningslöst att försöka övertyga människor att de ska göra "det rätta" om det inte finns någon annan fördel för dem.

this.


   
SvaraCitera

Ja, är noga med saker jag köper att de inte innehåller palmolja och så
lagar hellre saker än skaffar nytt, försöker slösa så lite resurser som möjligt


   
SvaraCitera

Blivande_japan: Ja (vad?)

Sopsortering kan jag inte komma på någon annan anledning än miljöanledningar som jag gör av. Sen var jag t.ex. på en massa demonstrationer och aktioner under klimattoppmötet COP15 i Köpenhamn, det var ju i första hand för att jag bryr mig om miljön. Men utöver det så är nog också allt miljövänligt jag gör i första hand saker jag gör av andra anledningar. Jag tycker inte heller man ska skuldbelägga sig själv för det även om det såklart är intressant att prata om. Huvudproblemet i klimatfrågan är ju inte att enstaka individer duschar för länge eller köper fel varor, snarare att fel varor överhuvudtaget produceras och hur produktionen sker. Det är väldigt storskaliga saker som måste ändras innan de individuella handlingarna börjar spela någon nämnvärd roll. Men det är ett sidospår från ämnet så ska inte dra igång nån diskussion om det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

qazedctgb:

du läste inte nyheterna om att konsumentmakt inte fungerar?

mig veterligen ställde jag en fråga till åtta och ingenting annat


   
SvaraCitera