Aviseringar
Rensa alla

göra eget vin


Ämnesstartare

hur gör man eget vin på det lättaste sättet utan att det blir giftigt?

tänkte att om jag ska börja dricka igen så ska det bli något jag fifflat fram själv.
Så hur gör man egentligen eget vin, sådär så jag kan ha det på mitt lilla studentrum.
vill dessutom inte köpa färdiga sattser att gäsa själv utan mer experimentera med olika smaker.

help a nigguh out
(tänker väl att det blir typ rebenschoppen kvalité at best)


   
Citera
Ämnesetiketter
hor4n

   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

zox:
hur gör man eget vin på det lättaste sättet utan att det blir giftigt?

och hur menar du att det skulle bli giftigt?

ge fan i att hälla metanol i det så är det lugnt....


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan: och hur menar du att det skulle bli giftigt?

tänker typ mögel eller dylikt, eller att alkoholhalten blir för hög. det kanske inte blir så med vin, men med sprit finns ju den risken


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

My dreams are her: http://receptfavoriter.se/recept/maskrosvin.html

whoa, omständigt. tog mig vatten över huvudet här. vinsalva och grejer


   
SvaraCitera

zox:

tänker typ mögel eller dylikt, eller att alkoholhalten blir för hög. det kanske inte blir så med vin, men med sprit finns ju den risken

tror inte mögel gillar alkohol

och vinet  kommer bli max typ...17% el ngt, sen dör jästsvampen.

starkare får man bara om man destillerar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan: tror inte mögel gillar alkohol

och vinet kommer bli max typ...17% el ngt, sen dör jästsvampen.

starkare får man bara om man destillerar

fan vad fint. har hört något om fängelse-sprit, som är bara typ gäst frukt. hur bra funkar det tror du? går det att bara gäsa frukt i en flaska och sedan är det ok att dricka?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har gjort detta ett par gånger för att kunna "avnjuta" lite 14-kronorsvin, det kanske inte nödvändigtvis blir det bästa vin du druckit men processen är ganska kul.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nej, du kan inte bara jäsa frukt. du måste ha en speciellt sorts jästsvamp för att det ska bli alkoholhaltigt.

du måste koka frukten i fråga, svavla den, tillsätta sockerlag, jäsa den till mäsk under en duk, sila den, tillsätta mer sockerlag, lufta den, låta den jäsa vidare i en dunk med en speciell mackapär som kork för att förhindra att för mycket syre kommer in, lufta den igen, tillsätta mer sockerlag, tillsätta jästsalt, låta den jäsa en sista gång, tillsätta något för att få den att klarna, tappa upp det hela på flaskor, och låta det ligga ett tag.

det är rätt omständligt, men kul. vinsatser är enklare och en bra början så du lär dig delar av processen. sälj resultatet till självkostnadspris om du absolut inte vill dricka vinsatsvin.


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Aldrig varit med om hemmagjort vin som blivit särskilt bra. Det är väll mer att man gjort det själv.
Det värsta som kan hända är samma sak som egentligen är att du får ätitka.


   
SvaraCitera

zox:

fan vad fint. har hört något om fängelse-sprit, som är bara typ gäst frukt. hur bra funkar det tror du? går det att bara gäsa frukt i en flaska och sedan är det ok att dricka?

vet folk som gjort på typ juice om det är det du menar

det jag smakat har inte varit någon höjdare dock.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan: vet folk som gjort på typ juice om det är det du menar

det jag smakat har inte varit någon höjdare dock.

så länge jag kan känna mig sunkig på det och det inte är direkt farligt så är jag on board


   
SvaraCitera

zox:

så länge jag kan känna mig sunkig på det och det inte är direkt farligt så är jag on board

ah d är sunkvarning om ngt!

värsta som kan hända är att du blir dålig i magen om det inte fått jäsa ordentligt

värre än så blire inte


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan: värre än så blire inte

hur gör man då denna fantastiska juice?


   
SvaraCitera