Aviseringar
Rensa alla

Göra högskoleprovet eller inte?


Ämnesstartare

Hejsan!

Nu är det så att jag är anmäld till högskoleprovet nu på lördag men vet inte om jag ens ska gå. Sitter här med ångest inför detta. 

Anledningen till att jag inte vill göra det är för att jag har kollat igenom några gamla prov och känner att jag inte  alls är förberedd kommer inte att klara det alls känner ja. Matten blir det svåraste eftersom det mesta jag lärde mig på gymnasiet har jag glömt. Det enda som jag skulle kunna är engelska delen... 

Kanske är mer värt å plugga tills nästa tillfälle istället? Den utbildningen jag tänker söka till nu borde jag komma in på med betygen. Känns la sådär å sitta å skriva prov på en lördag å få typ 0.3 i poäng.

Ja, vad tycker ni? 


   
Citera

Du försämrar ju inte dina möjligheter att komma in genom att skriva
det, så du vet. Räcker dina betyg för att komma in kommer din plats inte
ryckas undan dig om du så har 0.1 på HP.

Jag säger gör provet.
Du har ju ändå betalat 350 spänn för det, och du är efter att du skrivit
det lite mer erfaren vad gäller hur provet är upplagt och hur det är
att skriva det. Sedan kan du förbereda dig mer till hösten och skriva
det då med.

Jag ska själv skriva det i helg och har inte övat ett
uns. Tänkte öva lite i morgon och i övermorgon, sedan får det gå lite
hur det vill. Kör hårdare till hösten.


   
SvaraCitera

Gör det. Går det skitdåligt spelar det ingen roll, går det bra är det awesome!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jo det spelar väl roll om det går dåligt, orka ha något kasst jävla resultat i antagnings databasen. Lär man väl aldrig komma in på det man söker. Det ligger ju kvar där ett bra tag framöver.


   
SvaraCitera
Kompis

Det är bara och Köra! Man får alltid bättre än man tror . Jag har gjort den 3 gånger och förbättrat mig hela tiden.

Lycka till!


   
SvaraCitera

mindeye:

Jo det spelar väl roll om det går dåligt, orka ha något kasst jävla resultat i antagnings databasen. Lär man väl aldrig komma in på det man söker. Det ligger ju kvar där ett bra tag framöver.

Men du har ju dina betyg du kommer in på ändå. Högskoleprovet kommer inte dra ner dina betyg eller alls göra det svårare för dig att komma in någonstans jämfört med om du inte skriver det.

Det kan bara göra det lättare att komma in (om du skriver bra) eller inte göra någonting alls (om du skriver sämre än vad din utbildning kräver för att komma in via högskoleprovet).

Betyg och högskoleprovet är två olika urvalsgrupper och du kommer söka via båda om du skriver högskoleprovet. Räcker dina betyg för att komma in kommer du ju in helt oavsett hur dåligt du skriver på HP.

Och dina vänner/bekanta behöver ju heller inte få veta om du skriver asdåligt, du behöver ju inte berätta ditt resultat för folk...


   
SvaraCitera

jag fick mer än 0.3 utan att vara förberedd, så du kan nog också få det 🙂 men hur som helst; har du betalat, gör det! varför inte? 350 spänn bara... Tänk att du köpt ett par byxor istället, inte mkt pengar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hmm ja kommer fortfarande ta emot att sitta där i 6H


   
SvaraCitera

mindeye:

Hmm ja kommer fortfarande ta emot att sitta där i 6H

Fast tänk på att du får öva på att skriva provet under alla de faktiska provomständigheterna. Tidspressen är på riktigt, känslan i provsalen och så vidare. Det är bra provövning inför nästa tillfälle. Vad jag vet brukar folk generellt sett prestera bättre om de skrivit provet förr.

Och det kanske går skitbra, vem vet. Och bättre övning inför nästa gång än om du inte skulle ha skrivit det, om det nu går dåligt den här gången. Och du har ju dessutom betalat 350 spänn - palla kasta dem i sjön.


   
SvaraCitera
Zaun
 Zaun

Rekommenderar det verkligen. Du har större chans att komma in om du har gjort högskoleprovet. Man kommer in ganska lätt på dom flesta utbildningarna med högskoleprovet, dom flesta jag själv sökt har oftast haft 0.3 som lägst och det är jättelätt att slå.


   
SvaraCitera