Aviseringar
Rensa alla

Göra skolan statlig igen?


Ämnesstartare

Kan nånn sammanfatta frågan om att skolan ska/inte ska förstatligas? Argument för/mot? Och varför vill folkpartiet förstatliga den? Är det mer liberalt att ha en statlig skola än en kommunal?[shake] Som mp vill //är-inte-insatt


   
Citera
Ämnesstartare

Fördelen är väl att skolan inte får mindre pengar beroende på kommunens ekonomi utan det blir jämnt fördelat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sheriffen:

Fördelen är väl att skolan inte får mindre pengar beroende på kommunens ekonomi utan det blir jämnt fördelat.

men om en skola behöver mer pengar pga speciella behov som... handikapp eller nått?[crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

de flesta skolorna är ju kommunala förstår inte varför de skulle förstatligas då[confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chickfactor:

de flesta skolorna är ju kommunala förstår inte varför de skulle förstatligas då

du menar att vissa är friskolor?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kanske inget typiskt fredagsämne [wink]

Det pratas så mkt om att skolan ska vara likvärdig, det står i läroplanen att utbildningen ska vara likvärdig etc! Genom att göra skolan till en statlig angelägenhet kan man "neutralisera" den demografiska ojämlikheten som faktiskt finns i Sverige.

Chickfactor:

de flesta skolorna är ju kommunala förstår inte varför de skulle förstatligas då

På grund av att det i Sverige finns ca 290 kommuner med ungefär 290 olika villkor! Idag är skolorna kommunens ansvar. Man har decentraliserat ansvaret för utbildningen, ett förstatligande skulle innebära att kommunerna själva inte behöver stå för tex finansieringen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMO:

Och varför vill folkpartiet förstatliga den?

satan social-liberaler som är med Fp


   
SvaraCitera

jag tycker det är en bra idé och jag tycker att man ska förstatliga alla friskolor med 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMO:

Är det mer liberalt att ha en statlig skola än en kommunal?

Det är vare sig liberalt med en kommunal eller statlig skola.

I ett liberalt samhälle har vare sig stat eller kommun något med skolan att göra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag ser ingen anledning att ta till så drastiska åtgärder. Det är ju inte så att den statliga skolan är bra eller så, så varför eftersträva det? Vi har ju haft en allmän skämtskola i minst 30 år nu. Däremot får de gärna minska det ekonomiska stödet för folk som väljer privat skola. De bör finansiera det till störst del själva. Men Folkpartiet lägger ju enbart förslag utan ideologiska eller intellektuella grunder. Allt handlar om att svänga kappan efter vinden för det partiet.


   
SvaraCitera

Anledningen till att man vill förstatliga skolan är för att kommunaliseringen fungerat uruselt på många ställen. En person som bor i en kommun styrd av idioter vill antagligen förstatliga (då det innebär att skolan blir bättre, då genomsnittet i Sverige för skolor är bättre än det i kommunen i fråga), bor man däremot i en kommun som satsar på rätt saker och därmed har en bra skola så vill man såklart inte förstatliga, då staten skulle vara sämre än kommunen på att driva skolan.

Precis som Jakob_E säger så är det inte alls säkert att det är "mer liberalt" att ha kommunala skolor än statliga. Men det finns en del liberaler som gärna ser konkurrens mellan olika kommuner i Sverige (sånt behövs!), vilket innebär att vissa (inte alla!) liberaler hellre ser kommunala än statliga skolor.

...som boende i en inkompetent kommun så har jag ingenting emot att staten tar över de kommunala skolorna. Min kommun består av idioter som fullständigt ignorerar exempelvis säkerhetsanvisningar (det känns som att de väntar tills de får vite innan de gör något) och liknande.

Min gymnasiegång hade varit hemsk om det inte vore för min lärares "fifflande" (om kommunen är så efterbliven att den inte kan hantera någonting ordentligt så anser jag att det är moraliskt rätt att bryta mot vissa regler, speciellt då de leder till kostnadsbesparingar som i fallet med min lärare).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jakob_E:

Det är vare sig liberalt med en kommunal eller statlig skola.

I ett liberalt samhälle har vare sig stat eller kommun något med skolan att göra.

nej såklart men man kan inte avgöra vad som skulle vara mer eller mindre liberalt då?

k1337oris:

konkurrens mellan olika kommuner i Sverige

hur skulle den konkurrensen utspela sig?

k1337oris:

Min gymnasiegång hade varit hemsk om det inte vore för min lärares "fifflande

vad gjorde han/hon?:P

k1337oris:

Anledningen till att man vill förstatliga skolan är för att kommunaliseringen fungerat uruselt på många ställen.

exakt vad skulle staten sköta då egentligen? vad ska de sköta förutom pengar? anställningar och ombyggnader osv?

qazedctgb:

förstatliga alla friskolor med 🙂

:S

Blade Runner:

Men Folkpartiet lägger ju enbart förslag utan ideologiska eller intellektuella grunder.

nämn några fler?

Blade Runner:

Däremot får de gärna minska det ekonomiska stödet för folk som väljer privat skola.

hur mycket får de och hur mycket får kommunala skolor? och varför skulle de få mindre? och exakt vad består det ekonomiska stödet av? lån, bidrag?

Mataano:

Man har decentraliserat ansvaret för utbildningen, ett förstatligande skulle innebära att kommunerna själva inte behöver stå för tex finansieringen.

men skulle kommunerna få väldigt mkt mindre pengar då typ? skule det vara bra för kommunerna?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMO:

hur mycket får de och hur mycket får kommunala skolor? och varför skulle de få mindre? och exakt vad består det ekonomiska stödet av? lån, bidrag?

Jag vet inga exakta summor. Men nu för tiden så får föräldrarna en pengapåse för barnets utbildning av staten. Pengarna går sedan till den skola som föräldrarna väljer att barnet ska gå i.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMO:

nej såklart men man kan inte avgöra vad som skulle vara mer eller mindre liberalt då?

Eftersom inget av alternativen är minsta liberalt så kan inget heller vara mer eller mindre liberalt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blade Runner:

Vi har ju haft en allmän skämtskola i minst 30 år nu.

Nej! Bara sedan Göran kommunaliserade skolan och när vänsterns skolpolitik tog över: ALL FOKUS PÅ IG-BARNEN. IG-barnen vägrade. De som hade kapacitet glömdes. Alla strävade bara efter G. Osv.

Sedan blev det mindre lärarledda lektioner, budgeten snävdes till och allting gick åt helvete bara... Känns skönt nu när Jan Björklund leder.


   
SvaraCitera